Ekonomisk feedback/råd vid 53 år

Skulle behöva göra ett omtag med min nuvarande och framtida ekonomi och är väldigt tacksam för inspel.

Jag har ett totalt sparande på ca två miljoner kronor, hela denna summa ligger på lysa med 80 % aktier 20 % räntor. Månadssparar även 8000 kronor i månaden som går till samma Lysa konto. Avkastningen för 2025 var således inte trevligt som ni vet som har Lysa.

Tidigare hade jag hälften av summan på Avanza och försökte träffa rätt med egna fonder. Vilket aldrig överträffade Lysa. Därför flyttade jag allt till lysa, men dålig timing tyvärr då lysas utveckling 2025 i stort sett är ±0.

Jag har inget eget pensionssparande, utan endast tjänstepension och allmän pension. Jag är 53 år. Har inga lån. Bor förhållandevis billigt i villa utan lån.

Har ni några råd till mig? Är det helt vrickat att ha hela summan på lysa? Har ni tips på några andra placeringar? Utdelningsaktier/fonder? Eller annat?

Jag är ganska ekonomiskt intresserad. Men enkelheten gjorde att jag halkade in på Lysa.

2 gillningar

Spontant skulle jag säga - grattis till en superfin ekonomi. :slight_smile: Har du gett dig själv en klapp på axeln och firat? :partying_face:

Med det sagt:

• Vad är det som du egentligen skulle vilja ha feedback på?

Om jag bara gallrar lite i din fråga ovan:

Jag vet inte riktigt vad som gått mycket bättre om man fortfarande tror på forskningen om brett och billigt sparande. Se t.ex. denna grafen:

Är inte heller något som rekommenderas med eget pensionssparande utöver ditt normala sparande. Bra med villa utan lån. :+1: Här skulle man kunna argumentera för att kanske öka belåningen om du ser att pengarna inte räcker till pension.

Slå t.ex. minpension på uttagsålder på 65 år och all pension livsvarigt och jämför med dina utgifter.

Vi har majoriteten av vårt sparande där.

1 gillning

Läs igenom denna. Den visar att det inte alltid är bra att vara skuldfri.
Om du tänker leva i din bostad hela ditt liv är det dumt att låsa fast hela kapitalet i bostaden. Den dagen du är pensionär får du garanterat inte låna på huset längre och hela kapitalet i bostaden blir fastlåst tills du säljer/flyttar.

Själv lånar vi upp och sätter in på global indexfond/Lysa så jag kan leva på kapitalet. Bostaden hjälper mig med avkastning när jag blir pensionär.

1 gillning

Jag har aldrig riktigt förstått vad som menas när man skriver att man inte har pensionssparande men samtidigt har man annat sparande. I Sverige har vi väl inga sätt längre att spara specifikt för pension (utöver allmänna/tjänste/premie och diverse gamla former) och därmed få skattefördelar eller så?

Så om man har långsiktigt sparande så har man privat pensionssparande eller missar jag något?

Eller är det så viktigt att man döper sitt ISK till Pension.

1 gillning

Rätt. Det finns dock ett undantag i IPS om man inte har tjänstepension eller är ett ännu större specialfall med IPS som företagare. Men det är särfall.

Ja, precis. Man ska inte underskatta vikten av mental bokföring. :joy:

Jag ser även löneväxling som ett sätt att spara specifikt för pension.