Hej!
Beklagar den tuffa sitsen!
Jag jobbar som onkolog. Jag är därför van att diskutera statistik och existentiella frågor med mina patienter, och några käpphästar har jag med mig från mitt jobb.
För det första är statistik ett trubbigt instrument för att säga nåt om individen. Människan är USEL på att hantera siffror kring risk. Och ”undantagen” (egentligen en del av statistiken) ser vi jämt. Jag startar en tilläggsbehandling på ung frisk patient efter operation mot cancer, allt pekar på att det ska gå bra och patienten bli botad - hen får extremt sällsynt komplikation av behandling och dör. Nästa gång tvekar jag inför nyttan med palliativ cytostatika hos äldre patient med dyster prognos och begränsad nytta där medianöverlevnad är 4 mån - och vederbörande lever 2 år! Nån annan gång har jag en patient som svarar bra på palliativ behandling mot sin cancer, mår väl, sjukdomen är helt stabil - och så där de snöpligt i en massiv hjärtinfarkt istället.
Ovanstående är anledningen till att man läser rubriker i tidningen i stil med ”doktorn gav mig 4 månader men jag lever än”. Ofta har då folk envisats med att pressa sin läkare på ett svar kring förväntad överlevnad och det enda man kan säga är överlevnaden på gruppnivå i en given situation - vilken kan variera mellan död samma dag som diagnos till 20 år…
Grejen är att du INTE vet. Du kan bli överkörd på ett övergångsställe imorgon. Ryssen anfaller om 5 år. Ert hus brinner ner. Du får trippelnegativ bröstcancer och hjärnmetastaser. Du får ALS. Du lever tills du är 85 och är klar i knoppen. Ingen statistik eller gentest med riskgener kan säga dig vad som ska hända just dig som individ. Ingen kan veta det (om du inte är religiös och tror att Gud vet)
Du kan inte heller förutsätta att din make kommer vara friskare än du. Han kan vara svårt sjuk om ett halvår.
Poängen är att vi alla borde ta ställning till hur vi ska göra det mesta av våra liv med den begränsade kunskap vi har. Ta vara på livet här och nu! Att göra det går sällan ut på långa resor och extravaganta upplevelser för övrigt - det folk värdesätter allra mest när tiden är uppenbart utmätt, det är vardagen och tid med sina nära och kära. Njuta av en kaffe i solen. ”Jag skulle spenderat mer tid med barnen” är ett vanligt uttalande.
Och ta inte ut sorger i förskott. Fan vad onödigt att grubbla sig till magsår kring Alzheimers vid 68-frågan om du dör av brustet aneurysm vid 61 år. Folk har för övrigt alldeles för stor tilltro till att de kan kontrollera sina liv för att undvika ohälsa. Mycket är slump. Många snopna patienter har jag haft på mottagningen som ”gjort allting rätt” och ätit bra, motionerat, inte rökt, inte druckit… och så sitter de där med en obotlig tumör och känner sig lurade. Oväntat finns det riktiga lirare som ”missköter sig” på alla vis och ändå blir 80 innan nåt händer.
Jag håller med föregående inlägg om att det vore bra att träffa en terapeut för att få bolla tankar och komma fram till vad som är viktigt för dig och hur du ska hantera det här beskedet. Vilka är de grundläggande värderingar du vill leva efter, och vad är viktigt, det är det du behöver utforska.
Allt gott och lyckönskningar