Hej, jag är kvinna i snart 40-årsåldern. Löntagare, tjänar acceptabelt (50k, mån). Gift. 2 barn. Make tjänar något bättre. Bor i hus på mindre ort med tämligen låg belåningsgrad (övervärde ca 4 miljoner). Studielån men inga andra skulder. En del fasta lyxutgifter i form av hemstäd, matleverans, hunddagis, fin säker Volvo, och dyrt träningskort, skidresor varje vinter osv.
Sparar en tusenlapp i månaden till fondkonto (fn inte mer än ca 100k på kontot, stoppade in det mesta i huset), och sätter över ca 5000/mån till husunderhåll. Sparande till barnen är igång. Hittills inget pensionsspar.
För ett år sedan fick jag besked om att jag bär gener som predisponerar för alzheimers sjukdom. Min beräknade insjuknandeålder är 68 år. Har sedan dess haft en rejäl livskris. Blev sjukskriven en kortare period men är nu åter på jobbet. Vantrivs dock. Känner inte längre att arbetet ger mig något. Ska jag spendera mina sista 20-25 år slitandes på ett jobb, och sedan vara dement hela pensionen?
Ekonomiskt har jag möjlighet att sluta arbeta som löntagare. Vi bor tämligen billigt trots ränteläge osv, och drar in en del pengar genom uthyrning av huset under sommaren. Vi skulle kunna spara en hel del på att sköta städet själva, ha hunden hemma.
Jag kan dra in lite pengar som konsult och har lite andra inkomstmöjligheter genom eget AB. Faktum är dock att jag kommer att behöva leva på min mans inkomster åtminstone under en övergångsperiod tills jag fått firman i rullning. Han är helt ok med det men jag tvekar av flera skäl.
Det skulle innebära att vi tex får säga upp hemstädet och så får jag (kvinnan i huset) sköta mer av hemarbetet. Vilket ju är en ekonomisk fälla av rang. Och tänk om han bestämmer sig för att skiljas hux flux (jag tror inte det men man vet aldrig, särskilt om jag blir dement… ) Vad händer med SGI om jag skulle bli sjuk? Och pensionsspar, hur ska jag ens tänka, ska jag skita i det helt? (har föga hopp om att de ska komma på ett botemedel). Borde jag kanske till och med spara till ett fint äldreboende? Eller ska jag planera för självmordsklinik i Schweiz när tiden är inne (vad kostar det?).
Allra helst skulle jag bara vilja sälja allt och flytta till en hydda på Bali, men tror barnen inte hade varit helt nöjda med det. De behöver gå i skolan i minst 10 år till. Hur gör jag det bästa av den tiden?