Elbil i extremt kalla temperaturer?

Hej!

Har med stor glädje följt de många diskussionerna i de flesta trådar rörande elbilar samt lyssnat på de två podavsnitten rörande bil och bilekonomi har många frågor blivit besvarade och man blir sugen på att ersätta sin gamla fossilbil med en elbil. Men hur klarar sig batterierna de extrema temperaturen som uppstår i Norra Sverige?

I avsnittet med Erik Naessen pratar man att det går alldeles utmärkt att köra elbil i Norrland, bland annat att starta i -39 ºC (?) gick fint i Teslan. Men mer ingående, hur fungerar det i vardagen om man saknar möjlighet till laddning på jobbet? I Norrbotten är det inte ovanligt att kvicksilvret sjunker under -30 ºC och det kan rent ut vara skadligt att lämna bilen utan laddning i mer än 2 dygn när det är kallare än -25 ºC.

För att motverka detta har väl de flesta modeller värmare för batteripaketet, men vad jag förstår så används dessa endast när det anslutna för laddning, hur mår bilen och hur påverkas batteriet hälsa av att “kallstartas” varje vinterdag efter 10 timmar på jobbet? Vet att de finns fler i den här landsändan som undrar detta.

Var tidigare i köptankarna att skaffa en VW Passat GTE, men efter att fått höra att bilen inte startar i temperaturen under -27 ºC p.g.a. att inte skada hybridbatteriet så fungerar det ju tyvärr inte här.

2 gillningar

Har inte hört eller låst några förstahandsuppgifter om att någon haft specifika problem med HV-batteriet kopplat till extrem kyla med elbilar eller laddhybrider.

Finns mycket teorier som cirkulerar omkring batterier men det finns det om många andra saker också.

Björn Ferry bor ju tex i Storuman och kör elbil sen flera år. Cilla Wikström och hennes man Robert åker ofta elbil med husvagn upp i Borgafjäll. Deras bil har till och med regskylt ”HEGÅINT”. I Norrbotten finns många som kör elbil.

Att tillverkarna i vissa fall skriver om temperaturbegränsningar är en slags försiktighetsåtgärd. I vissa fall kopplat till frysrisken i glykolen i batterikylvätskan.

I andra fall kan det vara att batteritillverkaren inte testat eller garanterar 100% tillförlitlighet vid en viss kyla. Det är alltså inte samma som att det ÄR ett reellt problem.

För en iPhone säger man t ex ”använd iOS-enheter på platser dör temperaturen är mellan 0 till +35 grader”. Trots det använder vi ju glatt såna telefoner vintertid även om batterikapaciteten blir sämre.

Utöver elektriska batterivärmare värms batteriet upp vid körning och laddning av själva energiomvandlingen.

12V batteriet i en iskall diesel/bensinbil har betydligt större risk att inte orka få igång motorn än i en elbil eller laddhybrid som använder 400V elmotorn som startmotor (T ex Passat GTE)

Så jag hade definitivt inte varit orolig för att skaffa elbil i Norrland. Jag är själv från Umeåtrakten och åker regelbundet till en fjällstuga i Tärnaby. Utifrån det du beskriver ser jag inga problem även om bilen skulle bli stående ett par dar. Dock bör man självklart helst stoppa i laddkabeln när bilen står om man har möjlighet.

PS: AdBlue i moderna dieselmotorers avgasrening fryser t ex redan vid -11grader… sen måste man då försöka konstruera/hantera det redan vid ritbordet på olika sätt.

2 gillningar

Vill bara flika in en detalj: det finns reella problem med viss batterikemi vid låga och höga temperaturer. Jag jobbar med batteriutveckling och vi använder bland annat 18650 celler. De vi använder får inte laddas om cellen går under noll grader, det kan gå riktigt illa.

I år har vi haft stora problem att få tag i celler, bland annat på grund av att stora fordonstillverkare har köpt upp mycket celler.

Det finns med andra ord el- eller hybrider som har samma problem med laddning vid låga temperaturer. Givetvis använder tillverkarna olika mitigeringar för att komma runt problemen. T.ex. förvärmning av batteripacket innan laddning och säkerhetsskydd som ska skydda mot laddning om cellerna inte ligger i rätt intervall.

Jag skulle inte rekommendera att man köper EV och ladda utanför godkänd spec. Händer något så kan konsekvenserna bli stora.

Jag skulle med andra ord rekommendera att man köper ett fordon som klarar användningen (på papperet och i verkligheten) även om det finns anekdotiska berättelser om att vissa klarar det.

Hur annan batterikemi än de litium jonbatterier som vi användarstyrda fungerar i låga temperaturer har jag ingen insikt i. Kan tyvärr inte heller säga något om vilka tillverkare som använder vad, mycket av det jag känner till omfattas av NDA.

Jag är en försiktig general, men allt annat vore tjänstefel.

Till TS: har du inte ens MV-plats på jobbet? Arbetsgivaren borde se till att börja boosta upp delar av dessa inför elektrifieringen. Många ICE bilar mår ju inte direkt bra i arktisk kyla… :slight_smile:

2 gillningar

Hej. Kört nissan leaf sedan 2015 här i Norge. Också i väldig kall temperatur -30. Det har fungerat perfekt. Efter 6år och 12000mil har jag 94% kvar av kapasiteten.
Glöm inte att i extrem kyla blir det sätevärmare och köring bara halva distansen.

Mvh Robban i Norge

3 gillningar

Jag tänker att det är bara att kolla i lite norska forum? Borde bli rätt kallt på sina ställen och många har ju teslor där.

Hängt en del på Norska forum genom åren också. Eftersom där fanns betydligt mer praktisk erfarenhet som liknar Svenska förhållanden, elbilforum.no är bra att kolla på.

Precis som @htguy skriver, och jag också kort nämnde, finns det olika problem att t ex ladda batterier i kyla. Tillverkarna har därför fått hantera det på olika sätt. Dvs de har system som ser till att batteriet inte ska kunna skadas utifrån hur de används. Precis som biltillverkarna måste hantera att AdBlue fryser vid -11grader. De allra flesta biltillverkare av elbilar lämnar dessutom 8års garanti och >15000mil.

Jag har däremot aldrig hört eller läst om några förstahandsuppgifter där HV-batteriet inte fungerat eller tagit skada av extrem kyla i praktisk användning i elbilar. 12V batteriet är förstås lika känsligt för kyla som i andra bilar men i en elbil och i flera laddhybrider används det inte för den effektkrävande uppgiften att starta förbränningsmotorn. Därav att jag bedömer mindre problem även med de.

Normalt sett är det också vanligt med varierande kyla under dygnet. T ex stark nattkyla men mer normal kyla dagtid. Används bilen regelbundet ska det då mycket till innan själva batteriet på tex 400kg i sig själv blir t ex -35 grader om bilen används regelbundet. Tesla har jag för mig tidigare skrev något om -32 eller liknande men det berodde då tydligen på frysskyddet i den glykolblandning de använde i batteriet och inte själva battericellerna.

Visst är det ännu lite kallare i t ex Luleå/Kiruna och finns riktiga ”kallhål” men min bild som själv varande fd Norrlänning och med kontakter kvar uppåt är ändå upplevelsen att ”VI” Norrlänningar ibland överdriver lite hur ofta och hur länge det vanligtvis är så extremt kallt :wink:

Möjligtvis att jag inledningsvis skulle vara lite försiktigare om det var t ex en helt ny elbilstillverkare som inte tidigare sålt bilar i Norden. T ex helt nybildade start-up bolag eller kinesiska elbilsmärken de flesta aldrig hört talas om. De etablerade bilmärken, (då räknar jag även dit Tesla), har ju länge utfört praktiska vintertester på bilar i t ex Sverige och Finland utöver tester i köldkammare.

Så biltillverkarna är självklart medvetna om kylans påverkan på bilar och de garantianspråk de skulle kunna råka ut för vid problem. Har de då valt att skriva ut en viss lägsta köldtemperatur är det självklart viktigt att ta i beaktande. Dock är det nog mer att se som en rekommendation än att det motsvarar den faktiska exakta gränsen där det är stor risk att en skada sker. I så fall skulle de nog istället programmera mjukvaran så att bilen inte skulle gå att starta/köra vid extrem kyla =en viss temperatur. MEN det borde i så fall redan då ha hänt i Norge t ex och det har jag som sagt inte hört eller läst några förstahandsuppgifter om.

Vore det dessutom vanligt och fanns flera fall där det faktiskt hänt borde det definitivt ha framkommit på något sätt i media osv. Sen att en del kan uttala att de är ”oroliga” för det i media eller att de ”hört talas om” det eller att det i teorin kan vara ett reelt problem osv är inte riktigt samma sak. (Såna artiklar har jag också sett genom åren)

Sen får var och en bedöma om de bor i ett kallhål och är en väldigt försiktig general. Jag är också själv en hyfsat försiktig general men utifrån min bedömning skulle jag inte vara orolig för att köpa en elbil om vi t ex bodde i Tärnaby eller Luleå. Självklart skulle jag hålla laddsladden inkopplad så mycket som möjligt vilket även flera elbilstillverkare rekommenderar.

4 gillningar

Är det någon som lämnat sin på E6 senaste dygnet?

Flera elbilar står övergivna längs E6:an
Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.

2 gillningar

Har svårt att förstå människor med väldigt låg beredskap. Att det skulle bli besvärligt på vägarna kan ju knappast ha undgått någon.

Att då ge sig ut med lite bränsle i tankarna (eller energi i batteriet) är ju direkt oansvarigt.

Man måste ju sällan ta sig fram just där och då men många chansar.

Ser samma på tåg vintertid när folk inte har med sig kängor och kläder för att klara av att börja traska genom skog eller fält till ersättningsbussar. Sällan har folk med sig något att äta eller vatten.

Att klara att hålla värmen i en elbil med litet batteri kanske är tufft även om man ser till att ladda upp, men många modeller borde klara det.

Personligen har jag alltid liggunderlag och sovsäckar i bilen vintertid. Kanske inte blir en bekväm natt men man överlever.

1 gillning

Jag tror andelen bilister med sovsäckar i bilen är rätt låg…

6 gillningar

Medhåll. Speciellt insikten om att spara på batteriet om man blir stående. På med vinterkläderna helt enkelt.Bilen får ju imma igen isf. Hellre att det finns kräm kvar om kön löses upp.

-Hade ni inga vinterkläder med er? Aha, jag trodde ni visste att det här är Sverige och december. :face_with_raised_eyebrow:

p.s. Jag har visserligen inte liggunderlag och sovsäck i bilen, men jag har filtar och extra jackor i den däremot.

Du förstod min poäng. Grejen är att man har fantasi nog att inse att man kan bli tvungen att övernatta i bilen vid sånt här väderlag. Det händer ju liksom då och då.

Har man råd att köpa / leasa en elbil så nog har man råd att köpa och förvara lite förstärkningsplagg i bilen (eller har överblivna).

Vi åker med jämna mellanrum på mindre vägar där man (om man är sent ute) kan vara den sista som kör. Händer det då något så kan man få övernatta i bilen eller traska några mil. Fläckvis till ingen mobiltäckning och inte ens jag har alltid med mig nödsändare eller satellitkommunikator. Med dubbelt lastgolv i kombin så är det inte ens en uppoffring att ha med sig lite krisberedskap.

1 gillning

Min trogna diesel tar mig över 100 mil på en tank vid landsvägskörning. Snö och kyla påverkar räckvidden men rätt marginellt.

Jag kör på Nokia Hakka dubbade vinterdäck. Har vinterkläder på mig och i bagaget ligger det en reservdunk diesel, motorolja, kylarvätska, spolarvätska, säkringar och extra lampor till strålkastarna. Vidare har jag startkablar, bogserlina och snökedjor. Pumpat reservhjul. Yxa, ficklampa, verktygslåda och en rödspritsvärmare. Powerbank till mobilen. Varmfordrade arbetshandskar. En mindre snöskyffel.

På senhösten blir det en del körande på oplogade skogsvägar i Norrbottens glesbygd. Då gäller det att man klarar sig själv. Det duger inte att sitta insvept i en filt och vänta på hjälp om man kör fast.

Med kedjorna på har jag bättre framkomlighet i snö än många personbilar med awd.

5 gillningar

Ja, fick rädda grannen idag då han skulle ut med sommardäck. :angry:

Så inga ICE bilar var övergivna? Blir det magiskt varmt om man inte kör på tomgång? :rofl:

Maxsträckan för en genomsnittlig ICE med full tank är väl tämligen längre än snittsträckan för en fulladdad elbil? Att elbilen sedan förbrukar mer “bränsle” när det är kallt, lampor och radio m m är på än motsvarande tomgångskörande ICE är väl etablerat också? Ja, jag killgissar lite, men tror mig ändå ha rätt.

Det är f ö ingen värdering, mer än att man kanske måste känna bilens begränsningar och då anpassa förbrukningen. Jag skulle inte köra vägen Malmö-Göteborg med bara 25 liter i tanken även om det borde räcka. Så funkar jag. :slight_smile:

Javisst, men det är inte 20 minus när det snöar utan snarare runt nollan. Så någon extrem hög åverkan borde det inte ha i detta fallet. Man får skylla sig själv om man inte känner till sin bils begränsningar. Själv har jag alltid vinterjackan med mig och skulle nog klara iaf 1h i en bil utan värme. Sen hade man kanske startat värmen 5-10 minuter, en gång i halvtimmen eller så. Sitta med 20 grader varmt i flera timmar drar såklart en del.

Men nu är det mest spekulationer, vi vet inte alla detaljer.

1 gillning

Samma här. I vårt hus har vi anammat “The Murray GoldBerg Half Tank Threshold Rule”
threshold_large

För övrigt en lysande serie för den som var barn/ung på 80-talet.

Vi bor i Norrland (Umeå) och har en Skoda Enyaq, räckvidden är 52 mil och vi är jättenöjda.

Det händer så mycket med batterier och elbilar nu att vi valde att leasa istället för att köpa.

När det är kallt så är det klart att räckvidden påverkas, när temperaturen fallit ner mot -20° får man räkna med ca 30 mil istället, i alla fall om man värmer kupé och batterier innan körning utan att vara ansluten till elnätet. Men för oss räcker det fint.

Jag laddar den på jobbet, behöver i princip aldrig ladda den hemma, med elpriserna som är nu känns det förstås extra bra😀

1 gillning

Skattar du laddning på jobbet som löneförmån?

1 gillning

Vi har en ID.4 i Umeå och det är i princip samma bil. Samma erfarenheter, men har inte provat någon längre tur under kalla förhållanden än. Enda som är lite irriterande är att man inte kan schemalägga laddningen, men i övrigt är vi supernöjda. Ja, det skulle vara 4-hjulsdriften från Outlandern vi saknar då.

1 gillning