Elbil i extremt kalla temperaturer?

Nej det gör jag inte. Jag hyr parkeringsplatsen och då ingår möjlighet att ladda, vilket jag utnyttjar friskt😀

Har du någonsin kommit 52 mil med den?

Det är inte rekommenderat att köra tills batteriet är helt tomt.

1 gillning

Nej, det kan ju gå som för Kramer…

Kramer test drives car on Seinfeld - YouTube

52 mil är förstås tillverkarens teoretiska siffror. Jag har inte provat någon långkörning så jag vet faktiskt inte om det går att klämma ut det.

Men i teorin borde det gå. Om man kommer ner på en förbrukning av 1,56 kW/mil skulle man komma 52 mil.

Det förutsätter dock att det är en gynnsam temperatur för batterierna, sommardäck på bilen, inte så varmt att man behöver använda AC och heller inte så kallt att man behöver nyttja någon energi för att värma upp kupén. Är man samtidigt riktigt lätt på gasen kommer man ner på de siffrorna ungefär.

Vi hämtade ut bilen i augusti och i början av hösten innan det blev kallt, kom jag ner på en förbrukning på ca 1,7 blandad körning med lätt fot på gasen, det ger i så fall en körsträcka på 48 mil så försäljningssiffrorna är nog inte helt fel.

jag fattar att tillverkarens uppgifter är glädjekalkylen.

Det som är extra jobbigt med BEV är ju att man i praktiken måste ha 50+ mil i deklarerad räckvidd om man vill kunna vara helt säker på att kunna ta sig knappt 20 mil i svensk vinter. Hur långt man kommer med maxfart 50kmh i medvind och nedförsbacke är liksom lite ointressant. :slight_smile:

Själv gör jag (utanför pandemin) en hel del resor till och från en större internationell flygplats, där det inte finns laddstationer. Enkel väg är det ungefär 16 mil. Bilen får stå i kallt garage utan värmning eller ladd och när jag landar för att köra hem den är klockan oftast mitt i natten och jag befinner mig dessutom på fel sida landsgränsen (i Danmark, till råga på allt).
Tveksamt om jag vågar det vintertid med en BEV med 50 mil önskeräckvidd.

Låter som att en diesel som kan köras på biodiesel eller en plug-in hybrid vore ett lämpligare alternativ då. Låter som att ditt flygresande är en inte obefintlig del av ditt avtryck (även om det är genom jobbet, utsläpp som utsläpp oavsett orsak). Vet att resande för många inte är enkelt att avstå, men kan man ersätta en del av resorna genom de mitigeringar man använt under pandemin så är ju det en bra början. Det är svårt det där med flygresor om man avser att minska sitt CO2e avtryck, vet att den del personer i mitt nätverk har investerat i Orka eller andra CCS projekt för de resor man måste göra med flyg.

Sedan behöver du ju inte ha minskade utsläpp av GHG som drivkraft för att överväga en EV, det finns ju andra parametrar som väger in. :slight_smile: Var det så kan du bara ignorera det jag skrev.

En liten kommentar. De räckviddssiffor som redovisas är inte “tillverkarens” uppgifter eller “försäljningssiffror”.

Det är siffror uppmätta enligt WLTP, och mäts lika för alla bilar. Men det är ju en viss miljö, så allt som avviker från denna kommer ju ge andra siffror.

Men på samma sätt som bränsleförbrukning för förbränningsmotorbilar tycker jag det är synd att man använt “riktiga” enheter, alltså räckvidd i mil eller förbrukning i liter/mil. Det ger ju bara de som inte är insatta tron att “bilen ska ju gå XX mil” eller “bilen ska ju bara dra 0,4l/mil”. Hade varit bättre med ett poängsystem, för det enda siffrorna egentligen duger till är ju att jämföra olika bilar. Verklig räckvidd/förbrukning kommer ju alltid bero på aktuella förhållanden.

Jepp, jag har en laddhybrid nu som utöver långresorna till flyget rullar på 100% el.

Klart att det blivit och blir mindre resor nu än före pandemin, men svårt att helt undvika med chefsroll i global organisation och personal som sitter på flera ställen. Någon gång måste man ses.
Jag reser dock ungefär noll flygresor privat och med familjen nuförtiden så min klimatångest är rätt marginell.
Och gällande arbetsgivaren så är det en global koncern med uttalad ambition att vara helt CO2-neutral om bara nåt år så flygresor är ju knappast ett självändamål. :slight_smile:

2 gillningar

Låter ju lysande. Tyvärr är det långt ifrån så i alla organisationer.

Var hos en BMW återförsäljare i veckan och han berätta att BMW och Mercedes inte alls håller räckvidden som står. Han sa även att Kia är dom som faktiskt håller vad dom lovar med räckvidden.

Läs inlägg ovan. Det är ingen tillverkare som “lovar” något. Räckviddssiffran (eller förbrukningssiffran för förbränningsbilar) är något de är tvungna att presentera och mäts utifrån en standard.

Sen kan ju olika bilar vara bra på olika saker. Någon har kanske supereffektiv värmepump och påverkas relativt lite av kyla, medan en annan är mer aerodynamisk och påverkas mindre av hög hastighet etc.

5 gillningar

Du tror inte att de stora biljättarna både varit otroligt aktiva med lobbyister under framtagandet av WLTP, och sedermera blivit oerhört finurliga i att kalibrera sina skapelser för att prestera bra i just syntetiska körcykler? Det var ju precis det som var den stora svagheten med NEDC och även om WLTP är bättre så är det knappast frikopplat från fordonsindustrins påverkan.

Absolut, det motsäger inget av det jag skrev tidigare.

Antar att ni läste om problemen med urladdade elbilar och lastbilar längs motorvägarna i södra Sverige under veckan som gått.

De håller alltför dåligt i kallt väder och drar mycket bara av att stå stilla.

Någon journalist tyckte man kanske kunde ha ett extra batteri att koppla in i nödfall. Även om det är ett mindre, så hade det nog vägt en del.

Bara för att lugna nyblivna ägare till elbilar: De fastnar precis lika sällan i snöstormar som andra bilar.
En, möjligen två av femtio bilar som bärgades efter E6:an var elbilar. Det innebär att 48-49 stycken var sådana som körs på bensin eller diesel.

6 gillningar

Att ha med sig “överlevnadsklädsel” när man åker tåg vintertid tror jag att VÄLDIGT få personer har (min gissning är ingen) . Att råka hamna i en extremt långvarig köbildning pga trafikolycka kan hända alla som är på väg någonstans. Även om man tankar fullt innan man ger sig av så kan man hamna i en taskig situation 50 mil senare (kanske strax innan man tänkt sig ett tankstopp för säkerhets skull) och det kanske inte finns tid(drivmedel) för 6 timmars köbildning. Så jag skulle inte var så dömande som du…

Mja.
Jag skulle nog vilja påstå att man i värsta fall kommer i alla fall 50% av WLTP siffran om man nu inte ligger och pressar 150 km/h i -20 grader.

Hoppas Sverige tar sig ikapp snart vad gäller infrastrukturen för vätgas istället. Bilarna finns och används redan utanför Sverige. Såväl EU som länder både inom och utanför unionen har satsat mycket mer. Så mycket enklare.

Och det man just nu förlorar i omvandlingsgrad tjänar man in på annat. Kommer dessutom att öka med tiden. Dessutom inga metaller som utvinns av minderåriga etc…

Finns det några fler än Toyota och Hyundai som satsat på vätgas?

I vilka länder är vätgas stort?

Själv tror jag inte det kommer slå just pga ineffektiviteten.

Bättre satsa på att fortsätta bygga ut och förstärka elnätet.

Kanske kan vätgas ha en framtid i för flyg och tyngre fordon.

3 gillningar