Dom får bygga in dieselvärmare eller pelletskamin i elbilarna
Då kan man sitta länge i bilkö fast man inte kör med fulladdat batteri.
Volvos elbil C30, som väl mest får ses som en prototyp pga den begränsade upplagan, hade en etanolbrännare för värmen. Inte helt dum idé faktiskt tycker jag iaf i norra delen av landet.
Raderat av användare
VW, Audi m fl har ju bränslevärmare/parkeringsvärmare som tillval till sina laddhybrider, även om de går att för-värma med el.
Tur är väl det. Min bil blir knappt avisad med förvärmaren även om den får gå länge med anslutning till elnät. Men med bensinvärmaren tar det inte många minuter att få en helt ren och varm bil.
ID.4 har värmeväxlare. Jag har aldrig haft en bil som blivit varm så fort. Det kommer varmluft innan jag lämnat kvarteret.
Raderat av användare
Kanske var en bra ide då, men jag tror det idag är mer välanvända pengar att öka batteristorleken för motsvarande kostnad.
Nu var ju detta fastställt som fake-news, till och med räddningsledaren fick skriva på sin privata facebook-sida och dementera detta. Tyvärr är även SVT-journalister mer intresserade av klickvänliga rubriker än korrekt fakta.
Skadan är dock redan skedd, har fått ta emot en massa “lustigheter” från kollegor på jobbet… dessa har dock snabbt neutraliserats.
/H
Kan bekräfta att Kia levererar deklarerad räckvidd, vid gynnsamma förhållanden. Körde (förort till) Oslo till Västerås innan jag laddade. 410 km. Hade 50 km kvar i bilen då. Kia säger att bilen ska komma 455 km.
Raderat av användare
Ja absolut. “Fördelen” med vägen från Oslo är att det blir väldigt lite riktig motorväg.