Denna tråden är inte en diskussion om för/emot elbilar, utan om prisnivåerna och hur de kan tänkas utvecklas.
Håll er till ämnet nu!
Du nämner inte hur du ska ladda. Laddar du hemma?
Bor du i Brf eller villa?
Har du solceller?
Det har vi och elbil som laddas med solcellsel.
Vi köpte elbil efter 18 år och 51000 mil i dieselbil och har inte ångrat oss en enda sekund
Nu har vi gått över till timprisavtal på köpt el och då kan det hända att vi köper el och laddar när det är billigt t.ex på natten och säljer solcellselen på dagen. Ibland tvärtom, det betor på.
Det går att planera genom att ha koll på spotpriserna på Nordpool (day ahead prices).
Stirra dig inte blind på inköpspriset, det är gammalt tänk i jämförelse med fossilbil.
Elbil är alltid billigare totalt sett så slå till bara, du kommer inte att ångra dig!
Vi får se hur det går. Nichprodukt, då menar jag globalt. Egypten har 100 miljoner invånare. Jag kan inte se att de kommer att gå över till elbilar i stor skala nu. Samma gäller Nigeria, Indonesien. Jag förstår faktiskt inte hur det skall fungera i Italien heller.
Jag såg en studie från England där man jämförde milkostnaden mellan en bensingolf och en elgolf.
Man räknade med noll kostnad för elen och ändå var elbilen rena katastrofen.
Detta berodde på den stora värdeminskningen som elbilen hade.
Jag skulle inte betala mycket för en begagnad elbil och förutsätta att den inte överlever tio år utan dyra ersättningar eller reparationer.
Vilken då? Laddhybriden? Eller ID3?
Har en hybrid v60 idag (lämnar tillbaka slutet av året) med bara 40 km batteri som jag laddar varje gång med laddboxen här hemma till huset. Vi bor så pass nära jobb i stan så vi klarar pendlingen precis T&R på elen.
Tycker hela alltid med elladdning är svinkul. Kunna pricka in nästan fri laddning om nätterna (för det mesta) och köra så pass ekonomiskt att man klarar sig på bara elen.
Sjuka med Plug-in hybrid på vissa märken är att vissa tillverkare tar 100-200k extra för det. Ex Toyota RAV4. Du är uppe i kostnad för elbil redan. Det blir många års fri bensinladdning för det beloppet… Tankar idag bensin varannan månad pga vårt lilla batteri på 40 km. Oftare under sommaren såklart.
Köpa ny Plug-in hybrid idag istället för elbil är hål i huvudet, om priset är samma.
Ja det vore nog bra om Busch och Svantesson slopade tanken på subventioner och då tänker jag på att subventionera ny kärnkraft, den har subventionerats tillräckligt med 4 forskningsreaktorer 3 utbildningssäten för kärnkraft, subventioner till slutförvar (otillräckligt finansierat) subventioner till sarkofagen i Tjernobyl (10,5 miljarder Euro) och subventioner till sanering efter uranbrytning i Ranstad, Wismut, Kakadu och alla andra 15000 övergivna urangruvor som inte sanerats ännu. Som i USA i Navajo där det inte går att sanera utan grundvattnet är förstört liksom i Sudan och Niger.
Ja det går ju alltid att hitta anekdotiska bevis som styrker ens resonemang. Själv hittade jag häromdagen en svindyr Tesla M3 på blocket som var två år gammal och bara tappat 9-10% mot nypris. E-golfen är ju dessutom en stendöd elbil eftersom den i princip är en gammelgolf med batteri. Och sen har ju hela begagnatmarknaden studsat upp och ner nu ett tag, svårt att räkna på värdeminskning överhuvudtaget tycker jag.
Däremot har du helt rätt i sak, en dyrare bil har normalt sett högre värdeminskning vilket ger stora avtryck i driftskostnaderna. Att en högst o-lyxig elbil i familjestorlek kostar 6-700’ gör kostnaden svår att motivera relativt en bättre begagnad fossilbil. Om man inte har förmånsbil.
Det är inte en nischprodukt, det är du som som cherrypickar länder. Ingen gång kommer privatägda stora bolag i väst utveckla dyr teknik riktad till U-länder. Bilarna som används i länderna du listar är begagnade, billiga och enkla mekaniskt.
I Indonesien, med en folkmängd som är 24 gånger så stor, säljs 60% flera nyproducerade bilar jämfört med sverige. Ingen av de mest populära bilarna är där är stora, tunga eller teknikproppade. Då kommer givetvis inte BMW, Audi, Tesla eller något annat lyxmärke ens se den marknaden som en möjlighet.
Återigen, tyck vad du vill om elbilar. Det finns mycket att kritisera och fundera på med infrastruktur och standarder, det är helt naturligt eftersom det är relativt nytt. Men att sitta och argumentera på en 5-årings nivå är bara pinsamt.
Att Tesla ersatt nästan alla knappar och visare med en ”padda” är nog främst ett sätt att sänka tillverkningskostnaden.
Vadå, har de ingen el i Italien?
Jag bilade till Rom förra sommaren med elbil och det var visserligen sämre infrastruktur än utmed Autobahn men det gäller ju å andra sidan allt. T o m vägräckena är ju rostiga så fort man korsar gränsen.
Men tänk om han ska ta sin elbil och åka genom öken och tundralandskap? Hur ska han kunna ladda bilen då? Elbil är värdelöst.
Ursäkta om jag kommenterade Gunnar Nilssons kommentarer om subventioner men sådant där dyker alltid upp i elpriisdiskusionerna tyvärr.
Återgår till ämnet och prisdiskussionerna.
Innan vindkraftens stora intåg runt 2009 pekade elpriserna bara uppåt sedan vände de nedåt tills Putin fick för sig att höja gaspriserna och det vara ett halvår innan kriget började.
Att avveckla gasberoendet nere i Europa kommer att att tid men det kommer att gå och nu har Tyskland tecknat ett 20-årigt avtal med USA om LNG. Parallellt med det pågår energieffektiviseringar och byte av uppvärmningssystem från gas till VP så jag , och det tror andra bedömare också att på sikt såå kommer elpriserna att sjunka igen. Sen beror det förstås på vilka vintrar vi får, kala vintrar dra upp då vi har alldeles för många direktverkande elvärmda villor.
Men de höga elpriserna förra vintern har satt fart få energieffektiviseringar och utbyggnad av sol- och vindkraft så jag tror elpriserna kommer att sjunka generellt sett men variationerna kommer att vara större med mer förnybart i korgen. Det gäller det att utnyttja och att köpa el när det är billigt.
Det utjämnar också belastningen på elnätet.
Kolla här:
Jämförelsen gällde helel ID3 mot bensin.
Många har ju inte ens en parkering utan letar p-plats varje kväll efter gatan. Och några eluttag i närheten finns inte. När jag bodde i Italien fick man välja på att koka vatten eller se på Tv (lite överdrivet) säkringar och ledningar är inte som här. Jag kommer dock inte ihåg vad vi hade för huvudsäkringar. I Sverige kan man ju dra igång en svetsinverter i en vanlig lägenhet!
Infrastrukturen är mycket uppbyggd på gas och man har inte ledningar dimensionerade för stora effekter. Fjärrvärme är något som vi mest har här i östeuropa (och New Yorks ångbaserade!). I Västeuropa kör man gas.
Det märkliga i de här diskussionerna är att det alltid är de som inte har någon erfarenhet av att ha elbil som argumenterar emot och de som har erfarenhet av elbil tycker att det är toppen. Vem är det då som sitter med kunskapen?
Åkte i helgen fram och tillbaka Västerås-Göteborg-Västerås. Laddade fullt hemma först med solcells-el. Stannade i Mariestad och fikade medan vi laddade på Ionity en halvtimme för 8:70/kWh. Det hade egentligen räckt med 3 minuter till 80% så jag hade kunnat avbryta efter 3 min men gjorde det inte.
I Göteborg laddade vi i ett p-garage för 5:-/kWh (Göteborg Energi), förra året kostade det 2:50 så de har höjt priserna.
På hemvägen blev det ingen laddning alls utan vi klarade oss hela vägen hem (40 mil) med 4 mil kvar i ladd, sedan ladda billigt nån timme på em med billig el och sen igen på natten med billig el. Nu laddar vi fullt med solcells-el på dagen.
Men att kolla priser på köpt el efter vägarna (enbart semesterresa för vår del) är ju rätt meningslöst eftersom 80% av elbilsägarna laddar hemma.
Vi har slutat att åka till macken och tycker elbil är toppen.
Den som inte har egen erfarenhet och är övertygad kan kolla på:
Jaha. De hus jag hyrt i Italien har haft möjlighet till laddning.
Men visst, det stämmer säkert som du säger att elinfrastrukturen är eftersatt. Sen finns det ju rätt många andra länder.
Det kommer att komma laddinfrastruktur, det är bara en tidsfråga.
Min dotters Brf har satt upp laddstolpar och det kommer till nya hela tiden. Inne i städerna kommer det också att komma lösningar även för de som parkerar på gatan.
Har man inte möjlighet att ladda får man tillsvidare åka fossilbil så enkelt är det.
Vi bytte till elbil efter 18 år och 51000 mil i samma dieselbil och har inte ångrat oss en enda sekund, tycker det är toppen!
Många skriver om elpriser och vissa har ren skrämselpropaganda, vete gudarna om man ska ska tro på dessa.
Men den här sajten är intressant: