Elbil: Väntar på den stora prissänkningen

Jag hade planer att skaffa elbil några år sedan, när jad pendlade 10mil/dag, men sedan dess har bytt job, och räntor och leasingpriserna har gått up. Att skaffa elbil är för mig lika realistiskt än självfinansierad rymdresa.

Har varit medlem i olika grupper och har lyssnat elbilspoddar från olika länder. Det är intressant hur många elbilsägare verkar ha obegränsade ekonomiska resurser eller har elbil som förmånsbil (typ: bara hundratusen mer du kan skaffa osv). Jag avslöjar hemlighet: det finns många som har budget som måste hållas, eller har inte möjlighet att ta lån. Jag själv är ensamstående med bolån, och hur än jag tänker, elbilsägande är för dyrt.

Men jag hoppas att så många som möjligt skaffar elbil nu, då har även fattigare personer köpa en begagnad, kanske ca 2033. Det är absolut bra val, om man har råd. Just nu det går helt enkelt inte ihop, inte för mig.

2 gillningar

Infrastrukturen för snabbladdning är redan rätt bra. Den är bara ett problem för ett mindre antal. För att jag ska överväga elbil krävs möjlighet att ladda billigt hemma. Vi har laddstolpar i BRFen, men bara utomhus än så länge. Väntar tills vi får det i garaget också.

En helt förlegad värdelös studie som är tre år gammal, bygger på Tesla egna kalkyl med bonus och utan värdemisnkning.

Det mest märkliga är att man går på alla skrönor om hur billigt det är att köra elbil.

Det finns en anledning till att elbilsmarknaden är stendöd just nu :cold_face:

Priserna måste och kommer sjunka!

https://www.affarsvarlden.se/artikel/elbilsmarknaden-ar-iskall

1 gillning

Har nu i dessa dagar funderat på om det är elbil som skall köpas nästa år.

Brukar köpa bilar för 390’ tkr, idag hittar du Tesla, Kia, MG ”begagnade” för de priserna.

Kör endast 1500 mil om året.

Har möjlighet att ladda hemma, har garageplats med laddstation.

Vad skulle elen kosta ungefär i månaden?

För kännedom gäller det endast modellår 2021, sedan 2022 är maxlasten betydligt högre.

Vad den kostar är svårt att säga då det beror på ditt elpris, men räkna med ca 350 kwh per månad (drygt 2kwh per mil) om du kör 1500 mil per år.

Vet du vilken kWh-kostnad du kommer få betala?

Enkelt och ovetenskapligt uträknat :slight_smile:

Distans: 1500 mil
Snittförbrukning: 2 kWh/mil
Kostnad: 2 kr per kWh
Spill: 10% (höftar)
2 x 2 x 1500 x 1,1 = 6600 kr

Jag har Tibber och betalar i snitt kanske 0,3+nätavgift så ca 0,7 kr per kWh.

Nyregistrering av bensinbilar har dock inte ökat när elbilsregistreringarna minskat, så det är inte så att man väljer en bensinbil istället. Faktum är väl snarare att det är väldigt dyrt med nya bilar i allmänhet idag. Det lär inte bli billigare och bör inte bli det heller ur klimatsynpunkt; elbilar är bättre för klimatet än fossilbilar men massbilism är helt enkelt inte hållbart alls oavsett drivmedel.

4 gillningar

Det är via samfälligheten, det sattes upp för någon vecka sedan.

Har inte kollat men tror det ligger runt 1,5 sek per kwh.

6600 i månaden eller om året?

Per år, annars hade det varit en tuff kalkyl att få ihop :slight_smile:

Så hårt räknat sparar jag in ca 6-7 fulltank + årsskatten.

Blir nog ändå att köpa en elbil pga kostnaderna.

Betalar fan 11 000 i skatt idag.

2 gillningar

Elbilsmarknaden är död liksom resten av bilmarknaden mestadels pga höjda räntor för att folk inte köper sina bilar nuförtiden utan privatleasar eller lånefinansierar bilarna till skillnad mot hur det var förr. Då köpte folk bilarna för sparade pengar…

1 gillning

Privatpersoner beställer färre bilar för mindre pengar i en lågkonjunktur. Jag tror jag tappar hakan.

3 gillningar

Nyregistreringarna har varit i dalande sen en topp 2018:

2 gillningar

Skatten på vår gamla dieselbil var 8000:-/år, nuvarande elbil kostar 425:-/år
Sen behöver vi ju inte byta olja på den heller…

Här är elbilsstatistiken (juni är inte med ännu):

1 gillning

Totala bilmarknaden:
https://mobilitysweden.se/

Har inte du energiskatt på 49 öre?

Jo, höftade lite lågt där, energiskatt på 49 öre + 17,75 öre för överföring, så knappt 1 kr med kWh-pris på 30 öre.

Jag är inte så säker på att paniken hos tillverkare kommer till hösten utan det är nog antingen slutet på året eller Q1-Q2 2024. Tillverkarna lever gott på beställningsstormen från 2022 när skattepengar gick åt för att finansiera del av elbilskostnaden, som nu håller på att levereras = pengarna kommer nu.