Elbil: Väntar på den stora prissänkningen

Man skriver:
Antalet nyregistrerade personbilar i Sverige ökade i juni med drygt åtta procent jämfört med samma månad i fjol. Det förklaras till stor del av att tillverkarna har bättre leveransförmåga och nu tömmer orderböckerna på bilar sålda 2022. Totalt registrerades 28 283 nya personbilar i juni.
Juni var en bra månad för laddbara personbilar som stod för drygt 59 procent av nyregistreringarna. Sammantaget under det första halvåret uppgår andelen laddbara bilar till 58 procent, där elbilarna ökar medan laddhybrider minskar. Däremot har försäljningen tappat fart under det första halvåret och registreringarna förväntas nu att vika nedåt under andra halvåret. Det var orsaken till att Mobility Sweden nyligen reviderade ner årets prognos på andelen elbilar från 40 till 35 procent. De bilar som registreras nu är till stor del ordrar från innan klimatbonusen togs bort i november. Mobility Sweden ser redan en inbromsning i elbilsregistreringarna bland privatkunderna där deras andel minskat från 58 procent första halvåret i fjol till 34 procent i år. Här har även elbilskunder med privatleasing backat från 71 till 47 procent.

• Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
1 gillning

Skattepengar?
Det beror på hur man ser det.
Om fossilbilarna ska betala för det de smutsar ner enligt principen polluter pays pronciple så borde de få motsvarande påslag = rabbat för en ren elbil på priset…
Det kostar för lite att smutsa ner…

1 gillning

Byte precis in min ID3 idag efter 2,5 år och 2600 mil…
-30k så ca: 1000:- mån. i värdeminskning.

6 gillningar

Har du räknat av miljöbonusen då?

Absolut… Så 90k utan…
Men hinner få 50k på nya eftersom jag beställde den förra sommaren.

Hur länge håller batterierna?
Är kluven med tanke på batterihälsa och begagnad.

Funderar starkt på en Tesla eller Nio, Xepeng

Finns säkert någon stolle som snabbladdat från 0-100% varje dag i många år och lyckats paja batterierna, men överlag verkar det inte vara ett problem de första 15 åren.

Det finns lite olika studier på det. Det verkar som att moderna elbilsbatterier ganska snabbt tappar 5-15% av sin kapacitet de första 3-5 åren för att sen plana ut.
Du kan testa detta om du köper via en seriös handlare. Lättare att testa än att få en helhetsbild av en förbränningsmotors hälsa.

1 gillning

På moderna elbilar med vätskekylda batterier verkar det inte vara några problem.
Har samma uppfattning som Denkmal.
Det är väl de tidiga Nissan Leaf som hade luftkylda batterier där man fått markant degraderad räckvidd.

Via Dekra? Eller finns det fler som har utarbetade tester?

Carla, som säljer begagnade elbilar online, batteritestar alla objekt.

3 gillningar

Rätt läge att köpa en bil är väl när man har behov för en bil. Tror ej på några 100-tusen i sänkningar, jättesvag krona + inflation = höga priser.

Håller med, många bilar går på export pga den svaga kronan vilket håller uppe priserna till viss del.

Antal exporterade bilar december 2019-maj 2023

Verkar förvisso inte vara elbilar i topplistan, har är vilka bilar som exporterades perioden ovan, statstik från car.info om man gillar siffror.

Mycket intressant statistik, var hittade du den?

Jag tittar nu begagnad bil, och anser att priserna är högre än tio år sedan…

www.car.info finns massor av statistik samt information om bilar. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jättebra, tack!

Inte lätt att vara bilhandlare nu och kränga bilar för 600k-700k kr :joy:

Mölby har väl öppnat med?

hur mycket skulle vara ett rimligt pris för en begagnad 2022 Tesla Model Y LR? funderar på att sälja min. Nöjd med den överlägset bästa bilen jag någonsin har haft men den senaste situationen gör att jag inte använder den så mycket som jag skulle vilja.

Miltal, skick, var i landet du är etc. påverkar priset.
Kolla på blocket och KVD vad liknande bilar har för priser.