Elbil: Väntar på den stora prissänkningen

1 gillning

Hade betalat 530-550k för en ett år gammal model Y long range, är den dyrare än det hade jag tagit en ny standard range.

Bilarna kostar det de kostar, eftersom konstruktionen är inriktat på ett visst prissegment. Material, komponenter och tillverkningsmetod är valda utifrån prislappen. Nu när inflationen är hög, så stiger tillverkningskostnaderna.

Detta gör inget när räntan är låg, då kan dyra elbilar leasas eller betalas av billigt.

Sen när räntorna stiger så försvinner många kunders betalningsförmåga.

Alla bilar kommer bli sålda, så de kan kanske säljas till lägre pris. Men det finns många andra saker som bilfirmorna gör istället för att sänka nybilspriserna i år:

• Vänta ett år och sälja dem som “förra årets modell” eller “begagnad”
  • Exportera till ett rikt arabland
  • Göra en deal med en hyrfirma några år
  • Sälja dem till offentlig sektor

Att sänka listpris ut mot privatkund är det absolut sista som biltillverkaren är intresserad av att göra.

1 gillning

Den jobbiga sanningen för tillverkarna är att det bara är BYD och TESLA som tjänar pengar på sina elbilar. Jag ser inga rimliga chanser att få ner priset snabbt på el-bilar generellt i närtid. Alla andra förlorar pengar pga delvis halvsmarta hopplock av delar man köpt och äldre plattformar och teknik och små serier. Vissa ex Ford förlorar jättesummor på varje EL- bil på >200.000 per bil !. Otroligt plågsamt när TESLA då sänker priserna som dom gjort och ändå gör vinst!.
Att köpa bil som tillverkas med massiv förlust skulle jag aldrig våga göra om jag inte var helt säker på att tillverkaren kommer att var en av dom relativt få framtida överlevarna. Stor risk för att det blir många uppköp och märken som försvinner framöver.
Det krävs år av vasst utvecklingsarbete inom många områden för att få ner tillverkningkostnaderna och upp effektiviteten. Man kan se exempel på de positiva resultat som kan uppnås på VOLVOS nya el-motorer utvecklade i egen regi. Man börjar komma ifatt dom bästa på vissa punkter.
Bara en av dom saker som finns kvar att göra bättre för många är att få ner den stora övervikten många har jämfört med dom bästa genom nya bilar gjorda för EL-drift från grunden och seriöst lättbyggda. Övervikten resulterar i många obra saker.
Extra viktigt vore om någon kunde göra batterier som är säg halva vikten… Dom skulle få ett klart försprång. Inte omöjligt att det sker framöver.Tar nog lång tid tyvärr. Kanske 5 år minst men troligare 10år.
Ex dom Tyska tillverkarna verkar genom senfärdighet , höga priser och dålig lönsamhet hoppas på ok att fortsätta att leva på fossilbilar ett bra tag till .Regeringen kommer få svårt att säga nej.

Det finns en ganska intressant presentation som Mark P. Mills höll för Skagen Fonder i januari 2023.

Problemet som han ser är att få tag i alla råvaror som energiomställningen kräver vilket även innefattar omställningen av transportsektorn. Om man tar elbilar så kräver de i storleksordningen 4 ggr mer metaller än vad en konventionell bil kräver. Tittar man sedan på energiproduktionen så kräver exempelvis vindkraft till lands i storleksordningen 10 ggr mer metall än centraliserad konventionell elproduktion.

Ett problem som han ser är att inom gruvindustrin (och även olja och gas) så har man för närvarande en kraftig underinvestering på nya gruvor och redan inom något/några år så kommer efterfrågan på exempelvis koppar att vara större än tillgången, sen tar det >10 år i genomsnitt att starta upp en ny gruva i värden med allt från prospektering, tillstånd och byggande av gruvan innan man kommer i produktion.

Om råvarupriserna börjar stiga så kommer inte längre batteripriserna för elbilar att fortsätta att minska trots att man gör produktionseffektiviseringar och mindre effektiviseringar i batteriteknik. Det kan vara så att elbilarna i år 2023 är så billiga de kommer att vara och sen kommer kostnaderna att stiga pga. ökande råvarukostnader. Kan detta även vara en delorsak till att inflationen biter sig fast i västvärlden?

Oavsett så är presentationen värd sina 40 minuter att titta på som belyser en annan sida av omställningen av transport och energisektorn, nämligen råvarutillgången.

3 gillningar

Ping @AuAgEric - sett videon ovan? Har du några tankar? :slight_smile:

1 gillning

Den här videon från Uppsala universitet går in lite på den biten: Ogrön vindkraft - YouTube Minns inte hur jag snubblade över den videon och var ett tag sedan jag såg den. Var intressant för att se en del problem som kan uppstå i norr som jag inte hade en aning om.

Det är väl som med allt annat. Allt som säljs som en enkel lösning på komplexa problem fodrar ytterligare analys. Transport och energi är för viktigt för att lösas med quick fixes och man kan inte använda “wish-o-nomics”.

Jag tror personligen inte på elbilar som en bred lösning för världens transportbehov, men jag är långt ifrån en expert. Tror utvecklingen kan leda till att personlig transport blir en “klassfråga” när flottan av relativt säkra och bättre miljöval utarmas i Sverige genom export och tillgången på nyare bilar i mer normala prisklasser försvinner på grund av EV. Vi köpte vår senaste nya bil 2018 (en fullutrustad Skoda Octavia kombi) för 200k, det lär nog inte hända igen. Såg att listpriset på en Toyota Yaris började på 250k+ och att en Corolla kostade nästan 300k.

1 gillning

Finns flera olika orsaker till batteri problem. Dom plötsliga är extra trista .I Norge (och USA ) som saltar vägarna vintertid precis som vi tar sig inte sällan saltvatten in med åren och ärgar nåt kretskort eller ger jordfel. Inte kul med tvärdött batteri när garantin gått ut. Finns företag där som åtar sig att fixa dom felen på vanligare bilar trots att flera tillverkarna inte säljer enskilda delar för dom reparationerna utan man får återanvända även knöliga kåpor. Rep kan kosta 50.000 vilket ändå är “billigt” i sammanhanget . Det förekommer också att någon enda defekt cell failar hela batteriet. Fixas genom att man kopplar förbi den.
Den typen av reparatörer kommer säkert hit också om dom inte finns redan. Den jag läst om i Norge verkar vilja sprida sin kunskap. Finns en Youtube film om en Norsk TESLA ägare som lät flyga in en Norsk “självlärd” expert till sin Strandade Modell S i Italien. (Gissar att Italienska verkstaden bidrog lite för “utbildningen” dom fick) . Sen körde han hem. :grinning: glöm inte heller att motorenheter etc också kan ha väl kort liv. En Modell S ägare som kört väldigt långt läste jag hade bytt drivenhet 9 ggr. I snitt 20.000 mil per motor. Det är inte bra. Som en sämre 70-talsbil.

Kan vara bra att veta att Mark Mills representerar the Manhattan Institute, en konservativ frimarknadstankesmedja i USA. Har anti-vetenskapliga åsikter som denna t.ex.:

" The Manhattan Institute has contended that it is “unclear” whether human activity is causing global climate change: “Despite the certitude with which the media and politicians treat the issue, the science remains muddled.”

Har allmänt åsikter som är pro fossila bränslen och emot omställning.

8 gillningar

JA!
Nya batterier kommer. Som solid state batteries (Quantum Glass batteries).
Som vårt enda “förhoppningsbolag” i AuAg Precious Green: https://www.quantumscape.com/ (läs gärna mer om tekniken).
Pga teknikutveckling är rena batterimetaller som Litium lite spekulativa.
Litium är visserligen extremt lätt men kan ändå ersättas av annat i andra tekniker.

Att leda elen är mer statiskt vilket gynnar koppar! Som vi söker mycket exponering mot i vår nya fond AuAg Essential Metals, Investera i industri- och teknik-metaller | AuAg Fonder

• Mer innovering kommer - som t.ex. 48 volt system (även om “farligare”).
  • Metallpriser kommer i den trede metallåldern stiga kraftigt. Bra för producerande bolag.
  • Slutpriset på en bil kommer inte påverkas nämnvärt av det. Så metallpriserna är inelastiska. Särskilt silver.
  • Nu när solcellspaneler blivit 90% billigare att producera siktar man mer på effekt i kommande generationer av teknik och ökar då mängden silver.

Elektrifieringen och resan mot oändig och pris mot noll energi är spännande!

/eric
PS.
Centralbankerna kan inte kontrollera inflationen med 3000 biljoner kronor skulder i systemet… OCH
• De-globaliseringen som leder till mer närproduktion (säkrare men dyrare)
• Ett slut och en kommande vändning på den 40-åriga trenden av billigare arbetskraft
• Större och rikare medelklass i Kina/Indien leder till ökad konkurrens och därmed högre priser
• Statliga budgetunderskott för att stimulera ekonomin för att undvika lågkonjunkturer (i politikens intresse)

Läs mer i vårt månadsbrev som kommer ut idag!

3 gillningar

Nej det är ju inte bra. Samtidigt inte helt otänkbart att en fossilmotor rasar efter 20.000 mil heller, även om den är tysk eller japansk och från detta årtionde.

Begagnade elbilar är iskalla i Sverige och har blivit som Svarte Petter för bilhandlarna. Efter chocksänkningen av dieselpriset är det nu ännu värre. Bilarna är så svåra att sälja att många istället måste exporteras ut från Sverige. Elbilsomställningen i Sverige har blivit till ett klimatbedrägeri när bilarna nu försvinner utomlands.

Kanske köpläge nu?

2 gillningar

Bilhandlarna kanske kan börja med att sänka priserna fast jag vet inte vilket omak det är att exportera bilen till ett annat land eftersom de vill tjäna pengar och är vana att göra det.

Det spelar ju ingen roll i vilket land den rullar, utsläppen av koldioxid har global räckvidd.

1 gillning

Tänkte mer att det kan vara ett bra köpläge för den som gått och sneglat på elbil:

Mitt råd till dig som bilköpare är att inte tänka så kortsiktigt, om ett år kan soppan vara tokdyr igen. Då är det dieselbilen som är Svarte Petter igen. En bra begagnad elbil för 250 000 kronor är ett fynd om du tänker lite långsiktigt.

Jo, om det blir en massa brinnande oljetankers nere i Hormuzsundet kan nog soppan dra iväg rejält.

Annars dröjer det åtminstone till 2026/2027 och en annan politisk majoritet innan den sticker i pris.

I takt med att det blir allt fler elbilar så minskar ju efterfrågan på fossila bränslen också.

Herregud vad det svänger. Jag leasar min elbil pga osäkert andrahandsvärde.
Första året såg det ut att bli en väldigt dålig affär, men nu har det svängt igen.
Jag skulle aldrig köpa en begagnad elbil.

1 gillning

Det är givetvis betydligt mer optimalt att köra elbilar på grön el och köra fossilbilar där elen kommer från kol gas och olja.

Ja, kanske om man ser det till att elbilen har högre utsläpp där nere per körd kilometer och vi har diesel/bensinbilar istället.

Även om en prissänkningen skulle ske blir det relativt ointressant med en ny bil för väldigt många.
Speciellt för elbilar som är dyra att äga utan större betydande fördelar och stora risker.

Det finns helt enkelt nästan inga bilköpare i Sverige som vill ha begagnade elbilar.

Funderar själv hur jag ska göra med min drygt 1,5 år gamla Enyaq som jag kör finansiell leasing på. Går i tankarna att byta den mot en billigare E-golf för att spara drygt 2000kr/mån, men har den rasat i värde känns det ju lite tråkigt, även om man fick 70k i bonus när den togs ut.
Kanske bäst att behålla…

1 gillning