Elbilsladdning: Inte säkert att laddbox och ladda på natten via timdebitering är billigast

Tibbers intjäning ligger i den fasta avgiften på 39 kr per månad. De har inget påslag på själva kWh-priset. Vi har pratat om det i avsnittet med dem:

1 gillning

Vet inte om jag uttrycker mig sämre pga förkylning, det jag försöker förmedla är att man med timtaxa (billigt timpris på natten) jämfört med vanlig eltaxa med rörligt elpris får ett dyrare timpris under peak dagtid…

Man kan med andra ord förlora på att använda timtaxa om man inte tydligt har en övervikt av förbrukningen på natten. För egen del (trots hög förbrukning) så kör vi INTE timtaxa pga detta. Man bör med andra ord kolla så att man inte fördyrar sin förbrukning totalt för att ladda bilen billigt.

Har man solpaneler så påverkar det så klart kalkylen.

1 gillning

“Haken” är precis som @htguy skriver att det bygger på att man kan styra om den mesta förbrukningen till lågpristaxan nattetid. Har man t ex pool/bastu/värmesystem/vanor osv som även drar mycket el dagtid så är det inte alls säkert man vinner på det.

Betänk t ex att en normal körsträcka/dag på 5-10 mil (1 800-3 600mil/år) bara rör sig om 10-20kWh/natt för att ladda upp elbilen. Majoriteten av övrig dagsförbrukning (20-70 kWh?) kanske du främst då förbrukar dagtid 6-22 dvs då du istället får betala ett lite högre elpris än normalt med den typen av abbonemang.

Så det gäller att göra hemläxan först och analysera övrig elförbrukning och hur mycket elbilen faktiskt förbrukar. Många överskattar helt klart vad en elbil behöver laddas med dagligen. Tänk på att årlig körsträcka enligt ovan normalt innebär en del långresor också där den laddningen som sker längs vägen dessutom ska räknas bort.

@janbolmeson inte alls säkert att Tibber automatiskt blir mest lönsamt för er :wink:

2 gillningar

Precis det jag ville få fram… :slight_smile:

Observera också att Tibber är elhandelsbolaget som du kan byta.

Den ökade kostnaden pga effekt/tidstariff kan uppstå hos din elnätsägare (deras rörliga överföringsavgift t ex Vattenfall, EON, Ellevio) som du inte kan byta. Så man behöver ha koll på vad som händer på BÅDA fakturorna. Vilket Tibber inte riktigt lyfter fram och många missar.

2 gillningar

Jag tror att det rådde lite begreppsförvirring kring citatet från Esse, där jag i alla fall tolkade det som att det blev dyrare med timtaxa att ladda på natten.

Jämför man fast elpris eller rörligt elpris utan timdebitering är det precis som sägs i tråden inte säkert att det lönar sig med timdebitering, speciellt inte om man har många törstiga apparater som slukar el under dagen + peak när priset är som högst för oss med timdebitering. Kör man som vi timdebitering och har solpaneler och få/inga energislukande prylar under dagen (då ingen är hemma) då kan det antagligen vara billigast med timdebitering. Men man bör räkna efter lite och fundera vad som är billigast för just sig själv och de vanor man har.

Sen har det ju börjat komma detta otyget med effekttariff hos vissa nätägare, som man också bör ha koll på om man är drabbad. Har inte riktigt förstått detta, då man i de allra flesta länder vill styra elförbrukningen till timmar där samhället i stort använder mindre elektricitet. Att då “straffa” folk som anstränger sig för att köpa mest el under dessa timmar är lite märkligt, men ska kanske avhandlas i en separat tråd. Jag betalar trots allt min mätarsäkring som i sin tur bestämmer vad jag kan plocka ut från områdesnätet. Allt detta bör ju hänga ihop. Har hela vår gata 3x20A ska givetvis den sammankopplande noden klara av att vi plockar ut denna effekt /vilket man normalt inte gör.

jaja, tack för en intressant diskussion i alla fall.

/H

1 gillning

Kamrem? 15000 eller så? Vart tionde år eller så?

Man får nog hitta bättre argument för elbil än så.

Men det är väl väldigt enkelt att räkna vad som blir billigast, det borde även funka för @janbolmeson att ha ett podavsnitt runt.

Elförbrukningen per timme kan iaf jag få från min elleverantör och sen tar man snitt priset från elbörsen.

När jag skrivet det låter som en rolig övning för att göra själv ikväll.

I vilket fall det som drar markant mest energi för oss är tvättmaskin och torktumlare, blir det effekttariff lär de bli styrd mot låg förbrukning.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 30 kr per kWh i Storbritannien idag

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad betalar du i elpris?

Du kanske såg att jag skrev “etc” efteråt, då jag inte orkar rabbla upp alla slitdelar kring drivlinan som behöver bytas i en fossilbil med jämna mellanrum. Hur som ehlst är det ju drivmedlet som är den största kostnaden på längre sikt, service är en god tvåa.

/H

Såg det här idag hos: Vi bilägare Är det något som ni diskuterat här (orkade inte läsa hela tråden) ?

Haha, skatten måste in.

1 gillning

Diskuterar det i kommande söndagens avsnitt. :wink:

2 gillningar

Känns som Göteborg Energi klantat sig med upplägget på effektavgiften. Vi har effektavgift här också, men den beräknas endast utifrån användning vardagar 07-19. Utanför dessa tider kan du kräma på så mycket du vill (upp till 25A då som alla i kommunen har eftersom det är samma låga fasta avgift upp till 25A) utan att det påverkar elnätskostnaden. Deras misstag är nog att den beräknas dygnet runt. Vi har också betydligt lägre avgift på sommaren då det sällan är trångt i näten.

Upplever att vi (dock utan elbil) har en låg kostnad för elnät jämfört med liknande hus i andra kommuner utan att göra några anpassningar i förbrukningen.

1 gillning

I Göteborg skall mätarna bytas ut 2023-2024. Är just i färd med att skaffa solpaneler och en easee box. Känns som pengar i sjön att köpa en Watty för två år och sen byta mot en pulse P1. Kan man klara sig utan lastbalansering. Hur hade Ni gjort?

Jag kör utan lastbalansering men värmer huset med vedpanna så förbrukar rätt lite ström i övrigt. Har inte haft några problem.

1 gillning

Vi har 16a huvudsäkring och värmer huset med frånluftvärmepump från Nibe. Vi har strypt laddboxen så att den i alla fall laddar bilen fullt under natten och använder oss av lastbalansering på värmepumpen, lvp är den största konkurrenten till laddaren. Lvp får alltså backa om amperen “tar slut”.

Vi valde lastbalanserare. Har en kompis som installerade utan och deras säkring går av och till om de inte tänker sig för innan de stoppar in laddkabeln till bilen.

1 gillning

Har du möjlighet att ställa ner laddströmmen och programmera laddning under vissa tider har man goda förutsättningar att klara sig utan lastbalansering.
Kör själv utan och har ställt ner till 8A (trefas) och laddar mellan kl 23-05.30