Det som är svårt att räkna med här energieffektiviseringen. Tror det finns mycket att göra på det området och då kan man “tjäna in” några kraftverksbyggen.
Samtidigt kommer ~80 % av världens energiförbrukning från fossilt bränsle.
Det tycks svårt effektivisera flera hundra procent så detta kan elektrifieras utan ökad elproduktion.
Utökad elproduktion måste naturligtvis också ske. En kombination.
Nedläggning är den naturliga fortsättningen om vi investerar minimalt i våra industrier under de närmaste 20 åren.
Det behövs mer elkraft i södra Sverige. Vissa orter kan inte ta emot nya industrier eftersom kraftnätverket är för klent.
Vi kommer som ni sagt behöva massor av allt, bygga produktion lokalt och centralt, bli mer flexibla, ha mer lagring lokalt och centralt kanske även med ödriftsfunktion som @AimHigher säger och minska nätets topplastbehov (jag tror iof på mindre delsystem som energigemenskaper). Energieffektivisering som @Mulle1 nämner är ju dock den enklaste att ta tag i, varför görs det så lite investeringar i det?
Det görs. På mitt fabrik har dom börjat jobba på det. Täta tryckluftsläckor så att man kan spara på kompresson osv. Det behövs dock ett större driv.
Jag fick utskick i veckan av min solcellsinstallatör som nu pushar nya växelriktare med batteribackup och ödrift. Personligen ser jag det fortfarande som varandes i sin linda, men jag läste ändå genom specifikationerna och är såklart beredd den dagen min växelriktare behöver bytas.
Men, en annan sak jag tänkt på: Är det någon som sett forskning kring hur konsumtionsmönstren minskar med tanke på klimatförändringarna? Jag märker ju själv att jag slår på värmen i huset senare på året nu än jag gjorde för tio år sedan (eller 20 år för den delen). Att de skånska vintrarna innehåller färre smällkalla dygn än förr är ju knappast en hemlighet heller.
Jag tror konsumtionsmönster globalt ökar snarare än minskad med vamrare klimat. Det är vanligare att kyler bostäder än värmer.
Mja, du skrev så här:
“Mindre nät som kan ha ö-drift” är väl inte rätta orden om det nu plötsligt visar sig handla om närmast världsdelar.
Det är inte lätt för oss andra att begripa vad du menar, om man säger så.
Det där kan bero på hur mycket hushålls el man förbrukar.
För länge sedan hade jag en kollega med flera sun-maskiner hemma. Han behövde inte ha på värmen så mycket under vintern. Och det var sent den slogs på.
Själv har jag lite elektronik hemma som står och värmer och det leder till mycket AC på sommaren. Tja, välisolerat hus gör väl sitt till också. Och exponering mot sol.
Absolut, men nätet är ju ganska beroende av jämnvikt och jag tänkte ur ett egoperspektiv att det ju är bra om vi gör av med mindre och isf exporterar mer. ![]()
Visst, och det beror såklart också på hur stort man bor. Jag har inga element i studion, om vi säger så. ![]()
Och på sommaren kör jag hårt med totalvädring nattetid och markiser dagtid. Hittills har jag inte kört AC-funktionen på mina luftvärmepumpar.
Man ser idag att gamla “sommarstuge” elnät blir mer och mer överbelastade sommartid med AC luft-luft värmepumpar som kyler, elbilar och poolvärmepumpar. Här skulle man kunna hjälpa nätet med smartare styrning. Installatioin av solceller blir ofta också “för mycket” så näten vänder håll.
Här skulle lokala samarbeten och koordinerad styrning av värmepumpar, elbils laddning och poolvärming kunna göra mycket för att hjälpa elnäten
Galet!!!
Undrar när vindkraftverken blir bortkopplade då?
De producerar mycket mer energi när det blåser mycket än vad solceller på taken gör.
I Sveriges fall levererar stamnätet elektricitet motsvarande 400 000 volt medan villorna längst ute i nätet konsumerar el med en spänning på 400 volt för spisen och 230 volt i vägguttaget. Lokalnät är alltså i regel inte designade för produktion utan för konsumtion och när villor matar ut ström på nätet uppstår diverse problem. Det handlar om saker som övertoner, elkvalitet, spänning och brus som sätter press på den bakomliggande utrustningen.
Ju längre ut i nätet man kommer, desto lägre blir spänningen. Lokalnätet är inte designat för att skicka ut ström från villor.
Det tvingar elnätsbolagen att bygga om nätet, vilket är väldigt dyrt och då också ökar elnätsavgifterna.
– Solenergi i villaområden bör så långt som möjligt konsumeras bakom mätaren och inte matas ut på nätet. Annars riskerar det på sikt att driva upp kostnaden för elnäten, säger experten Fredrik Karlsson, medgrundare av Polar Capacity, som investerar i och hanterar lokal kraftbalans för industrier, kommuner och lokala energiföretag.
Om du vill läsa mer finns följande länk,
Elmarknaden är spännande att följa.
Klart är att det krävs mycket mer energilagring framför.