Jag provar med timpris så så får jag se. Det går alltid att byta tillbaka om jag skulle ångra mig. Frånluftsvärmepumpen är uppkopplad mot nätet och håller koll på timpriset på el. När man aktiverat prisbevakningsfunktionen behöver man inte göra något själv, utan den anpassar själv uppvärmningen till pris. Om timpriset stiger om några timmar så passar den på att samla lite värme i huset i förväg. Det verkar som den ökar vattnets framledningstemperatur under natten.
Britterna verkar ha lite problem med frånluftsvärmepumpar. Det verkar som deras hus kan vara så dåligt isolerade att pumpen slår över till elpatron, vilket ger en ordentlig elräkning.
Om du har frånluftsvärmepump så kontrollera så du inte har termostater på radiatorer eller ställdon på golvvärme som stänger vid 21-22 grader.
Liten nytta att öka framledningstempen om du inte har någonstans att lagra energin.
Varmvattnet är annars utmärkt för detta.
Vi hade två pålitliga klossar vid kusten som levererade stabilt här tills ganska nyligen. Danskarna gillade tydligen inte idén och stockholmarna stängde dem. #skånsktnarrativ
Tur man trivs när det är svalt inomhus.
Det ska bli intressant att se vad ni i norr kommer fram till, kring om det verkar meningsfullt med timdebitering.
Vi här nere har en plan att införa prisområden för bl a matproduktion också, som ett sätt att kompensera för alla grönsaker, spannmål och köttproduktion som skeppas norrut, på miljöovänlig lastbil dessutom.
Bra där. Jag är inte odelat för nybyggnation, mer odelat för att aldrig stänga de som snurrade så länge de hade livskraft kvar.
Go for it. Rätt säker att vi kan köpa mat från andra platser
Sen skulle jag gärna se att vi producerade mer mat här så detta vore ett starkt plus för norrlänska bönder.
Sorry, off-topic. Det är f ö inte så kul läsning angående priserna nu. Elområde 4 är nu på 254 öre (timpris) och 167 öre (dagssnitt). Jag har nog heller aldrig varit med om en så vindstilla november i Skåne… nå’nsin. När ska detta vända tro? Ska det vända? Är elpriserna den nya stora utjämnaren i ekonomin? Det som inte läggs på el går åt till insatsen för alla som flyttar till Skellefteå i höst.
Tyskarna betalar säkert mer ändå, då skeppar de väl dit. Men japp, det hade säkert underlättat. Just nu är det ju dock dyrt i Danmark också eftersom det inte blåser där heller (som det brukar).