Elpris timme för timme - inte värt det i Norrland?

Jag provar med timpris så så får jag se. Det går alltid att byta tillbaka om jag skulle ångra mig. Frånluftsvärmepumpen är uppkopplad mot nätet och håller koll på timpriset på el. När man aktiverat prisbevakningsfunktionen behöver man inte göra något själv, utan den anpassar själv uppvärmningen till pris. Om timpriset stiger om några timmar så passar den på att samla lite värme i huset i förväg. Det verkar som den ökar vattnets framledningstemperatur under natten.

Britterna verkar ha lite problem med frånluftsvärmepumpar. Det verkar som deras hus kan vara så dåligt isolerade att pumpen slår över till elpatron, vilket ger en ordentlig elräkning. :sweat_smile:

Om du har frånluftsvärmepump så kontrollera så du inte har termostater på radiatorer eller ställdon på golvvärme som stänger vid 21-22 grader.
Liten nytta att öka framledningstempen om du inte har någonstans att lagra energin.
Varmvattnet är annars utmärkt för detta.

207 nu… :see_no_evil:

Vi hade två pålitliga klossar vid kusten som levererade stabilt här tills ganska nyligen. Danskarna gillade tydligen inte idén och stockholmarna stängde dem. #skånsktnarrativ

Tur man trivs när det är svalt inomhus. :rofl:

Det ska bli intressant att se vad ni i norr kommer fram till, kring om det verkar meningsfullt med timdebitering.

2 gillningar

Kollade värmepumpen nu imorse. Det verkar som den under natten fyller upp med mer varmvatten än i normalläge.

Blir det för eländigt så finns det säkert plats för några skåningar här i norr. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Norrlänningen jag är ihop med brukar hävda det också. :rofl:

2 gillningar

Lite OT men ändå inte:

1 gillning

Jag vet inte, vi i norr har ju fått höra sedan urminnes tider att det bara är att flytta om det inte passar. :wink:

Jag ser fram emot nästa veckas nummer av Forskning och Framsteg:

Eftersom kärnkraftslobbyn är stark på RT:

2 gillningar

Vi här nere har en plan att införa prisområden för bl a matproduktion också, som ett sätt att kompensera för alla grönsaker, spannmål och köttproduktion som skeppas norrut, på miljöovänlig lastbil dessutom. :rofl:

Bra där. Jag är inte odelat för nybyggnation, mer odelat för att aldrig stänga de som snurrade så länge de hade livskraft kvar.

Go for it. Rätt säker att vi kan köpa mat från andra platser :wink:
Sen skulle jag gärna se att vi producerade mer mat här så detta vore ett starkt plus för norrlänska bönder.

1 gillning

Nej nu!
Nu blir det hjortron-blockad så får vi se hur roligt ni får det på våffeldagen!

1 gillning

Hjortron på våfflor?! :roll_eyes:

Sorry, off-topic. Det är f ö inte så kul läsning angående priserna nu. Elområde 4 är nu på 254 öre (timpris) och 167 öre (dagssnitt). Jag har nog heller aldrig varit med om en så vindstilla november i Skåne… nå’nsin. När ska detta vända tro? Ska det vända? Är elpriserna den nya stora utjämnaren i ekonomin? Det som inte läggs på el går åt till insatsen för alla som flyttar till Skellefteå i höst.

Jag förstår att det inte är så roligt med de priserna. :anguished:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/

Skulle det hjälpa om danskarna får ordning bränslecellerna för energilagring av vindkraft? Om deras priser sjunker borde det väl gynna er också.

Tyskarna betalar säkert mer ändå, då skeppar de väl dit. Men japp, det hade säkert underlättat. Just nu är det ju dock dyrt i Danmark också eftersom det inte blåser där heller (som det brukar).

1 gillning

Vafalls, vindstilla och mulet i November.
Har någon uppdaterat miljöpartiets hippies att det kan hända?

Så länge fokus är på vindkraft istället för kärnkraft, samtidigt som klimatförandringarna blir ännu värre så ser det ju inte så ljust ut…

Nu verkar elpriserna i södra Sverige ha lättat. Grattis!

Frankrike verkar ha långvarigt höga priser vilket väl förklarar att kärnkraft är ekonomiskt intressant för dem.

Japp, idag blåser det mer normalt och vi har t o m lite sol från och till, så solcellerna matar in några kilowattimmar på kontot också. :slight_smile:

1 gillning

Solceller i Västerbotten ger inte så mycket i slutet av november. :joy: