Emotionella innehav

Hur hanterar ni era emotionella innehav, om ni nu har det? Exempel på emotionellt innehav(enligt mig) är ett bolag som du grundat och byggt upp eller kanske något du investerat i riktigt tidigt och varit ägare i under en mycket lång tid.

Räknar ni då in detta i era 4 hinkars modell eller annan riskspridnings och differentierings -upplägg?

Personligen så har jag svårt att ta med det. Och jag har ännu svårare att sälja bara för att min portfölj skall balanseras upp. Känns betydligt enklare att bara plocka ut det ur modellen och se om jag har en balans om jag exkluderar detta. Men då uppstår en annan fråga, hur stor kan denna emotionella hink vara innan man trots allt måste börja ta med det i sitt livspussel och säkra sin avkastning?

Jag vet att detta inte är problem som så många kanske har men när jag pratade med en förmögenhetsrådgivare på min bank nyligen så sa han trots allt att det var relativt vanligt med entreprenörer “som blivit rika” på sitt bolag men samtidigt sitter kvar på ett stort ägande som då säkert är kopplat till känslor och historik.

Tycker att det är typiskt exempel för Lekhinken. :slightly_smiling_face:

Sen för att vikta mot biasen till rådet du fick så är frågan hur ännu mer vanligt det är med de som förlorar pengar pga sina emotionella investeringar? Speciellt då de flesta inte slår index.

Dilemmat är alltid hur om hur bra vi är på att ta avstånd från våra reptilhjärnor och vilka delar i dem som vi vill låta få spelrum :slightly_smiling_face: det är det bara du själv som kan bestämma.

Men lekhinken skall väll vara 10%? Är ni så iskalla att ni då helt enkelt säljer av ert morfars företag(bara ett exempel) och intalar er själva att du gjorde det för att balans i portföljen står över allt annat? Personligen placerar jag morfars företag utanför hela ekvationen och fokuserar på resten.

Sedan skapar jag en gradvis exit-strategi för morfars företag som känns ok i själen.

Obs!! Morfars företag kan ersättas med ett företag jag grundat, investerat i tidigt eller till och med ett OMX30 bolag som du ägt hela livet.

Och där är det upp till dig att bestämma din balans i livet och på börsen :slightly_smiling_face:

Man ska kunna leva med sina beslut och sova tryggt om nätterna :+1:

Absolut. Givetvis bestämmer jag själv. Men jag tror ganska mycket på att dela erfarenheter så tänkte mest att jag slänger ut en fråga om hur andra hanterar innehav som inte bara är kronor och ören. Jag kan ju inte vara den första som har innehav som man inte bara byter ut varje dag.

2 gillningar

Det är nog inte många som investerar fullt rationellt trots att de vet bättre :slightly_smiling_face:

Hej,

Den typ av innehav som du beskriver, dvs något som man inte kan sälja (oavsett anledning), det är ju inte en investering. Därmed skulle jag inte räkna in det i någon hink. Investeringar är ju saker man primärt äger för att tjäna pengar på. Tex ser jag inte en vanlig bil eller båt som en investering.

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Nej, men Lekhinknen får inget nytillskott förrän den är i balans med övriga portföljen. Jag hade “paus” på min lekhink i två år under en period då jag insåg att jag hade helt fel balans.