Emotionellt vs rationellt: CSN-lånet

Jag pluggade till ingenjör och tog endast en termin studielån. Efter terminen visade sig att jag inte rört studielånspengarna, så jag slutade låna, och betalde tillbaka allt. Det är nåt av det mest korkade jag gjort vad gäller ekonomi.

Jag borde ha maxat studielånet, och amorterat minimalt, och investerat pengarna i bostad och värdepapper. Då hade jag haft rejält mycket mer pengar nu 20 år senare.

3 gillningar

I stället för att betala av CSN-lånet, låna en termin till och gå mattekurser och lär dig räkna :stuck_out_tongue:

Sedan kommer det kännas kanon att ha lågräntelånet och motsvarande pengar i aktiefonder! :smiley:

1 gillning

Jag har känt precis så att jag velat betala av CSN-lånet flera gånger men jag gjorde det aldrig då det var ganska litet. Nu i december betalade jag av sista delen och det känns helt underbart.

Många ångrar att dem inte tog fullt CSN-lån. Jag pluggade i 5 år på universitet men har aldrig ångrat mig att jag enbart tog lån terminen jag studerade utomlands. Det beror sannolikt på att jag är ganska försiktig även om jag regelbundet investerar på börsen men just det med lån är jag inte så förtjust i förutom att jag sitter på ett relativt stort bolån då jag prioriterar boendet. Billån skulle jag aldrig ta eller andra konsumtionslån.

Studielånet påverkar för övrigt kalkylerna när man ansöker om bolån. Frågan ställs alltid i samband med en ansökan, huruvida man har studielån eller ej och hur mycket man betalar för lånet varje månad. Det är inte så konstigt för banken måste ju kunna göra en korrekt kalkyl.

Jag har ca 93 000 kr kvar på csn lån. När jag kollat med banken hur mycket jag får låna, det blir en skillnad på 200 000 kr med eller utan CSN lån.

Funderade nyligen, efter att ha fått en större engångssumma, på att betala av våra CSN lån (170k kvar). Det var att välja på att betala av detta eller placera pengarna. Det blev placering i fonder på ISK, samt ett mindre belopp på konto som också används för CSN betalningarna. Tanken är att se om vi går plus på detta, samtidigt som CSN betalningarna inte belastar vårt vanliga transaktionskonto (som används för alla utgifter).

Gjorde samtidigt samma sak för det vi har kvar på bolånet. 1,5m placerades i ISK/fonder och på sparkonto med bra ränta. Räntebetalningarna går även där utanför det vanliga utgiftskontot. Passar bra när vi framöver ska leva med bara en tillsvidarelön och mina konsultintäkter, som skulle kunna variera över tid. Lånen får finansiera sig själva och det känns som att det vi behöver dra in varje månad för att täcka våra utgifter är exklusive dessa belopp.