En svensk indexfond ska vara basen i ditt sparande

Jag ser fortfarande inte hur det påverkar mig. Jag upplever bara att svaren blir mer och mer frånkopplade från verkligheten.

2 gillningar

Om du köper aktier så får du samma valutarisk i USD handlade aktier som i SEK handlade.

Se exempel för Turkiska börsen, Lire och Turkar:

Korslänkning till en annan tråd att ha valutadiskussionen i:

2 gillningar

Ur coca-cola ägarens perspektiv kan man ha synpunkter på nämnda strategi… :nerd_face::money_with_wings:

Jag noterar att ni väljer att helt bortse från delen gällande pensionsbolag och liknande i mitt inlägg.

Det är inte en slump att många bolag väljer att lista sig alt. har press att lista om sig på amerikanska börsen. BAT var ett sådant bolag där konsensus (åtminstone när kursen var lägre, nu har det lagt sig) var att värderingen skulle vara högre om de flyttade noteringen från LSE - vilket i sin tur skulle leda till billigare finansiering.

Det är irrelevant. Frågan handlade om börsnoterade aktier. Inga köp (oavsett vem som gör dem) av noterade aktier (nyemission undantaget) tillför inget kapital till bolagen. Därmed finansieras inget signifikant via börsen.

På vilket sätt? Jag tycker pensionssparande definitivt inte är rätt aktör att investera i startups, var det det du menade de hade fått bakläxa för?

Håller med. Men det finns ett nästa steg för en viss del av kapitalet som kommer loss. T.ex. du köper mina börsnoterade aktier. Det enda signifikanta där är att pengar går från dig till mig.

Jag kan därefter välja att investera i onoterade bolag (nyemissioner), vilket jag gjort. Pengar tillförs företag som vid senare tillfälle kanske noteras på en börs.

Så ja, kapitel tillförs inte ofta direkt via börsen (nyemissioner) men indirekt i efterföljande steg. Kapitlet måste ju ta vägen nånstans och en del hamnar i andra företag. Jag behöver alltså köpas ut från börsen för att investera i onoterat så det kommer in nya pengar. Se det som ett kretslopp.

Men dina pengar har ingen som helst anledning att landa i svenska företag bara för att du fick loss dem.

Jag kan inte styra region där du placerar ditt frigjorda kapital bara genom att köpa svenska bolag.

Precis, det enda du kan göra är möjliggöra för någon annan att kanske föra in i nya bolag i Sverige. Du kan inte styra någon alls. Jag skulle kunna använda pengarna för att köpa en lägenhet i Portugal eller importera en bil etc. Ger absolut inget till svenska företag

Exakt vilket är direkt i motsats till det argument som @Guldfeber använde för att motivera att man borde investera i Svenska företag.

Lite långsökt, men det kan finnas sekundära effekter om intresset för svenska aktier faller.

Om det t.ex. blir så illa att bolag inte vill börsnoteras i Sverige och i nästa steg färre bolag startas i Sverige.

Men det är inget jag eller du påverkar med några 100k på börsen. Hela marknaden måste stagnera och handeln bli minimal innan det händer.

Men då kanske aktiepriserna blir så låga att opportunister börjar köpa upp allt och får igång handeln igen :sweat_smile:

1 gillning