En till person som vill ha lite råd

Tack alla för era kloka resonemang och svar. Ni är fantastiska!

Lite återkoppling:
Vi har sålt hälften av kapitalet på börsen och imorgon betalas vår kvarvarande skuld på billånet. Därefter kommer vi att spara för en ordentlig buffert och för att betala tillbaka det andra privatlånet (som togs i samband med bostadsköp) så fort som möjligt.

9 gillningar

Med bara 2% ränta är det i princip en nobrainer att behålla lånet. :slightly_smiling_face:

Bra beslut!

I grund och botten så är det ju en fråga om risktagande det här. Det finns inget nödvändigtvis rätt eller fel utan bara en risk/chans med ett väldigt brett spann av utfall.

De som maximerat lån inkl. privatlån/billån och sparande på börsen det senaste decenniet är nog inte ledsna precis :slight_smile:

Men det är som tidigare nämnt låg riskjusterad avkastning gentemot att betala av räntor på ~4%. Egentligen ska man ju försöka se på sitt börssparande som så att varenda krona som ligger där är lånade pengar till X ränta beroende på vilka lån man har.

Dvs: Skulle du ta ett privatlån för att investera på börsen? De flesta säger nog nej på den frågan men tänker annorlunda när det är lån de redan har :slight_smile:

4 gillningar

Kort uppdatering av läget såhär lagom 2 år efteråt. Jag skrattar när jag tänker att jag var orolig med lån på dessa låga räntenivåerna :joy:

1. Billånet är betalt sedan länge.
  2. Privatlånet bakades in i bolånet (4,72% rörlig ränta i dagsläget vilket medför kostnader på +5000 kr/mån jämfört med hur mycket vi betalade jan 2022 för bolån och privatlån). Lite surt men hanterbart.
  3. Värmepumpen gick sönder förra vinter (vi räknade inte med det förstås). Vi valde att invertera i bergvärme istället (200k), därför kunde vi inte betala tillbaka privatlånet (punkt 2). Årlig elförbrukning minskade från 21k till 14k kWh, det märks redan i plånboken.
  4. Börsen gick ganska dålig. Jag förlorade nästan all värde jag har i aktier (planerar inte att sälja dem). Däremot gick globala fonden bra vilket kompenserade en del av förlusten. Rolig att jag sa att ville behålla Storskogen jan 2022.
  5. Vi måste fortfarande jobba på för att fylla buffert kontot.
  6. Föräldraledighet mellan maj 2023 och oktober 2024 vilket medför inkomstbortfall.
  7. Paradoxalt nog är jag är mindre orolig för familjens ekonomi idag än jag var jan 2022. Att uppleva sämre tider hjälper tydligen.

Tack en gång till för kloka råd jag fick.

6 gillningar