Hej forumet!
(Om detta inlägg kan passa bättre någon annanstans får den gärna flyttas.
)
Med hjälp av Rikatillsammans har jag nu nått min första miljon på Lysa. Denna tråd är mest för att skriva av sig, men det kanske kan vara intressant för andra att veta hur jag gått tillväga. Vad vet jag!
Jag har aldrig haft någon vidare intention med att spara pengar utöver att just ha pengar. Jag har därmed delat upp mitt Lysakontot i “kul” spar (vad det än är?) och privat pensionsspar (ca 260.000) för att få lite mer riktning, veta vilka pengar man kan röra och inte röra. Tänkte gå i pension vid 65 men riktåldern lär väl hinna bli 157 år när jag väl når dit.
Jag trodde därmed inte att se en miljon på kontot skulle kännas så speciellt, då målet slutligen blir att ha 1.000.000 på “kul” kontot, exklusive pensionskontot. Pensionskontot räknas inte, ni vet. ![]()
Man blir lite blind, gränser/mål som konstant flyttas upp. Men det känns ändå väldigt bra, känns som en kul milstolpe som man kämpat länge för. Lite överraskande!
Bakgrund:
Jag är 35 år gammal, har lite under netto 30k i lön. Började spara på Lysa runt år 2021 och slängde då in 200.000. Ville ha något automatiskt som man slipper tänka på. Har slängt in snitt 6500/månaden och har inte rört pengarna, utveckling sedan start 64.30%. 2021 och 2023-2024 var väl trevliga år för oss alla?
Har ingen sambo eller barn och sånt flufffluff, har en lgh värd ca 2.000.000 med lån på 1.300.000. Har ca 96.000 på avanza men de “räknas” inte heller.
Sitter mest och optimerar ett excelark och håller superkoll på alla utgifter. Kändes lite kämpigt under covid, räntor osv man man lär sig rätt snabbt hur lite pengar man egentligen behöver spendera, på gott och ont.
Framöver blir det att hantera frågeställningen med den emotionella sidan av pengar (som det finns många bra trådar om redan.
).
Jag brukar tänka på teckningen av Tolkien från boken Bilbo med draken som ligger på sin hög med pengar. Vad är syftet med att ha pengar utan att passa på att spendera dem när man är ung, frisk, osv? Men samtidigt kan det vara svårt att släppa på kontrollen, släppa på den potentiella fantastiska framtida avkastningen. Samtidigt känns det rimligt att spara massor pengar då jag ärligt talat inte ser att jag är en person som skulle eller som har ett intresse av att tjäna +65k/mån. Känns dock också på något sätt fjantigt att gå och jämföra priset på mjölk när man har 1.000.000 på kontot. Dessa frågor är för övrigt något som diskuteras med pyskolog.
Ett framtida mål hade kanske varit att träffat en partner och skaffa gemensamt boende (på tal om pengar), och om denna är höginkomsttagare kan jag i alla fall flasha med en miljon på kontot. ![]()
Tack för att ni läste!