Energiberäkning för nytt hus

@TS Det är precis så här du ska räkna för att få fram din förväntade energianvändning. Sen är det bara multiplicera med ett elpris mellan…ja det var just det. Ingen vet vad vi har framför oss. :sweat_smile:

Om jag ska vara lite kritisk till själva beräkningen, och det är jag gärna, så saknar beräkningen några väldigt viktiga saker. (Ja jag är partisk då jag jobbar med sånt här och är utled på att beräkningarna håller så låg kvalite pga prispress på marknaden). Jag kan inte säga att det är fel utan att se övriga projekteringshandlingar men skulle inte vara förvånad om detta är fel om en ordentlig granskning av indatan görs.

• Säkerhetsmarginal ser ut att saknas. Brukar var minst 10% påslag på sista raden. I så här “snåla” hus så är kanske ännu högre relevant eftersom små avvikelser i kwh ger slår hårdare i %
  • Golvvärme i badrum om ni ska ha det (1000 kWh per golv)
  • Man redovisar inte indata till utebelysning
  • Man redovisar inte indata för U-medel beräkningen så som U-värde för klimatskärmens delar och köldbryggor
  • Temperatur i värmesystemet redovisas inte (viktigt för värmepumpens effektivitet.)

Kalkylera med 12 000-15 000 kWh/år vid det som defineras som “normalt” användande.

1 gillning