Erfarenheter av korruption

Vad är det som du uppfattar ”inte går ihop”? Jag är inte riktigt med på frågan. Om du kan förklara vad du menar så ska jag nog kunna svara på det.

Att jag haft bättre inblick i olika missförhållanden än en del andra när jag jobbade kommunalt beror främst på att jag jobbade i en roll där jag hade viss överblick och kontakt med många chefer. Den som jobbar på ”på golvet” har sannolikt inte samma möjlighet att få överblick.

Som jag skrev, så är det helheten som inte går ihop. Det är något som inte stämmer.

Edit: Är detta en bot? Jag är helt allvarlig.

Det finns tydlighet när det gäller olika former av presenter från externa parter. Det är bra att det är så.

Överlag är min bild att staten är mer ”rituell” när det gäller många formella frågor. Saker görs på lite omständliga sätt just för att säkerställa att inga fel begås. Det utesluter förstås inte att fel kan ske men de sker då oftast i andra sammanhang än där det finns ”ritualer”.

Kommuner är i jämförelse med staten mindre formella och risken för avvikelser är därför större. Det som är särskilt viktigt att notera är hur mycket olika kommuner skiljer sig åt. Det kan finnas en riktigt bra kultur av ordning och reda i kommun A och vara betydligt sämre i kommun B. Det är alltså inte rätt att dra alla över en kam.

Förstår fortfarande inte vad du uppfattar som oklart. Om du av någon anledning inte vill skriva något rakt ut så är det ok att skicka ett privat meddelande till mig.

Jag känner inte till någon koppling mellan föräldraförsäkring och korruption. Det kan möjligen finnas men jag vet inget om det. Överlag är välfärdssystemen utsatta för bedrägeriförsök och kanske finns korruption med i bilden där. Det skulle då handla om att någon på insidan beviljar ansökningar eller gör andra saker för att möjliggöra det hela.

Av det jag läst av dig, så finns det saker som inte stämmer överens.

Jag kommer inte gå in på de olika sakerna, men det är saker som inte går ihop.

Du får tycka vad du vill om mig.

Jag har ingen åsikt. Du har all rätt att tycka som du vill. Jag uppfattade kopplingen till frågan om föräldraförsäkring innan som konstig men det var väl inte du som hade den idén. Sedan kanske det bara är jag som inte hänger med riktigt. Jag har märkt innan att en del gjort olika kopplingar som för mig varit rejält konstiga.

Har hört flera gånger att kompisar inom kommunen underlättar byggen och arrangemang inom motorsport.

“Först skulle vi inte få bygga stadion såhär nära stan, men det fixade Kalle”

“Det var ett jäkla bekymmer att få arrangera nu i helgen, men Lasse känner ju Olle på kommunen, så det löste sig”

Smågrejer, men principen lär väl vara samma för större grejer.

Det är helt uppenbart att vänskap gynnas inom kommunerna. Oavsett vad politikerna säger.

En fristående tidning borde göra en genomgång. Det skulle bli riktigt kul. :slight_smile:

Alltså, vi har kommunalt självstyre. Kommuner får fatta beslut i olika frågor på egen hand.

En fråga som jag, via en kompis, har viss inblick i gäller hanteringen av det så kallade strandskyddet och beviljandet av dispenser där. De som söker dispenser är ofta rika personer som är ekonomiskt fördelaktigt att ha i en kommun.

Jag har förstått att vissa kommuner gör väldigt generösa tolkningar av reglerna. Detta beror då ofta på att politikerna där har en egen uppfattning om hur lagen egentligen borde se ut. Sedan kan dessa beslut överklagas och då finns inte samma lokala variationer i bedömningarna.

Jag har ingen information om, eller bild av, att det skulle förekomma korruption gällande beviljandet av dispenser. Teoretiskt är det förstås möjligt men det förekommer också en hel del regelrätt fusk.
Vissa bygger alltså bryggor, genomför muddring, bygger bastu eller fäller träd utan tillstånd. Det verkar på något sätt enklare att fuska rakt av, utan att stoppa pengar i någons ficka först. Det gäller särskilt som det generösa beslut som du kan få ändå kan överklagas sedan.

Jag tänker mig att det kan förekomma liknande generösa bedömningar på andra områden också. På orter med lägre tillväxttryck är det kanske inte hela världen, åtminstone som fenomen. Om tjänstemannen får en flaska hembränt (typ) som belöning för att ha löst en viss fråga på ett ”smidigt sätt” kan det förstås bryta mot regelverk men det är inget exempel på någon regelrätt eller allvarlig korruption i min värld.

Jag antar att det här motorsport-stället är något som invånarna i kommunen gillar. Det kanske är något som ger turism och nya möjligheter. Det handlar iallafall inte om någon golfklubb som främst kommunalrådet själv har intresse av eller något liknande. Om beslut fattas som gynnar bredare grupper är väl det egentligen inget dåligt?

Främst syftade jag på sådant som finns att finna i media. Typ Kalla Fakta.
Men har jobbat många år inom bygg/Anläggning, och där förekommer det kontinuerligt i både stort och smått.

Exempel. Överfakturering, projektledare som får tjänster och utköpt material av entreprenörer.
Projekt som delas upp i mindre delprojekt och ges till visst bolag osv.
Har varit med om alla, och vet att det ännu sker.

1 gillning

Enligt min övertygelse är det inte meningsfullt att prata om erfarenheter av korruption och samtidigt ge exempel på så kallad korruption som det aldrig funnits någon fällande dom för.

Människor är oskyldiga tills motsatsen bevisats, och i domstolarna har de åtalade möjligheten att lägga fram ett försvar för anklagelserna mot dem, så det är inte meningsfullt att tala om korruption i mål som aldrig har presenterats i domstol.

Det är väl just samtalet som kan belysa problemen som finns. Så brott begås bara av förövare som dömts?
Med den logiken kan man ju skrota alla myndigheters, kommuners arbete mot just korruption.

Ja, men vilka problem? När vi pratar om “korruption” i allmänhet är det gissningar och antaganden, och vi som läser det kan inte bedöma om det verkligen är korruption. Om det verkligen finns erfarenheter av korruption måste man gå till myndigheterna med dem eller en advokat som förstår sig på det. Att skvallra om det på ett forum är inte särskilt produktivt enligt mig.

Resultatet visar att individer med föräldrar eller syskon på myndigheter eller hyresbolag har större chans att få jobb eller lägenheter. Det finns även tecken på att lokala företag kan gynnas vid offentliga upphandlingar.

Både för lägenheter i ett givet kommunalt bostadsbolag och jobb i en given kommun eller statlig myndighet handlar det om mellan 2 och 4 procentenheters ökad chans, säger Emanuel Wittberg som doktorerat vid Institutet för analytisk sociologi och Centrum för kommunstrategiska studier vid Linköpings universitet.

Du kan ju välja att inte läsa tråden det är väl en enklare lösning.

Men varför det? Jag skulle vilja läsa om människor som har erfarenhet av korruption, men det är bara något de tror att de har.

@Thomas86
Jaha, men är det straffbart? Nepotism borde vara straffbart om det verkligen är korruption.

Jaha, och det kan du avgöra på ett internetforum menar du?
Tillåt mej småle….

Det är precis det jag inte kan, varken det ena eller det andra.

Inom offentlig sektor och kommunala bostadskön är det olagligt.