Men alltså seriöst, är ni dumma på riktigt eller ni som snackar emot Lysa?
Ni jämför äpplen och päron för att göra en poäng.
LF global följer endast ETT index, nämligen MSCI world.
Lysa följer FEM olika index, nämligen
58 %MSCI World Net Dividend
10 %MSCI World Small Cap Net Dividend
12 %MSCI Emerging Markets Net Dividend
17 %MSCI Sweden Gross Dividend
3 %MSCI Sweden Small Cap Gross Dividend
Det är inget annat än ren TUR att just World blev det bästa indexet denna gången, många av de största bolagen i det indexet är stora techbolag som faktiskt har gynnats av omständigheterna.
Följer ni EFN Marknad så berättade Claes Måhlén senast idag att det är småbolagen och tjänstesektorn som har drabbats hårdast i denna krisen.
Lysa består av endast 58% world och 13% småbolagsindex som har dragit ner avkastningen.
Var det då fel att äga så lite world och så “mycket” småbolag?
NEJ, definitivt INTE.
Nu kommer kanske många småbolag gå i konkurs och kanske kommer hela sektorn reformeras. Vem vet kanske småbolagen blir morgondagens vinnare, och då kommer World lagga efter eftersom det indexet inte innehåller ett enda småbolag.
Per H Börjesson har skrivit på twitter: “Diversifiering bevarar värde. Fokus skapar värde.”
Lysa är MER diversifierad än LF global.
LF global är MER fokuserad än Lysa
Fokus kommer alltid vinna så länge man har RÄTT, hade man fokuserat ännu hårdare och bara köpt tex Vanguard S&P 500 Index ETF så hade det gått ännu bättre.
LF global mot (S&P500 ETF)
1mån +17,8% (+15,37%)
3mån -11,8% (-7,57%)
i år -7,9% (-4,1%)
1 år +2,8% (+3,45%)
5 år +43,9% (+58,2%)
LF global består av ungefär 64% S&P500 (för att förenkla lite) och det är övriga länder som har dragit ner avkastningen.
Ni kan fokusera ännu mer så får ni ännu bättre avkastning. Köp bara de 10 största bolagen i S&P 500 så kommer siffrorna se ännu bättre ut.
Argumenten är bara dumma och idiotiska. all forskning visar det vi alla redan vet. Exponera dig så brett och så billigt som möjligt mot HELA marknaden.
läs på om the equity risk premium:
För vissa kommer lysa bli det billigaste och mest tidseffektiva alternativet. för andra som mig själv tex så investerar jag i underliggande index direkt och ombalanserar i ecxel. Jag skulle aldrig våga lägga 64% av mina pengar enbart i amerikanska storbolag.