Ett annat perspektiv på Fyra-hinkar-principen... | Modellen skivad på ett annat sätt

@janbolmeson jag upplever en viss otydlighet i trådens rubrik vs det inledande inlägget. Är detta ett sätt att ersätta fyra-hinkar genom att “skiva” upplägget på ett annat sätt, eller är det ett försök att skapa en grafisk checklista för att visa på vad som är viktigast att ha koll på och därmed ett mer övergripande verktyg som håller ihop de andra?

Jag grupperar min feedback nedan efter dessa två för mig möjliga tolkningar.

Ersätta fyra-hinkar: Som ersättare för fyra-hinkar saknar jag grunden i den modellen, nämligen tidsaspekten. Vi säger alltid att tiden är vår vän i investeringar och att sparhorisont är det som avgör hur mycket risk man kan och bör ta. Att tänka i termer av omställningstid hjälper också vid beräkning av buffert för oväntade livshändelser. För min del var fyra-hinkar värdefull för att den fick mig att tänka på ekonomin i termer av tidshorisonter, vilket också öppnar för att se att del av tillgångarna behöver vara på bankkonto och andra kan vara på börsen.
Snarare än att ersätta fyra-hinkar tänker jag att den behöver kompletteras med en modell som visar flöden och olika typer av tillgångar (skulle även kunna innefatta humankapitalet) och skulder. Jag tänker att den modell med fyra kvadrater (i grundutförande som sedan kompletteras) som ni pratade om i något av avsnitten från november skulle fungera bra. Precis som fyra-hinkar får en att tänka tid skapar en sådan modell tankar kring flöden i ekonomin och vilka tillgångar som skapar intäkter respektive utgifter. Det blir en grov budget, utan alltför mycket detaljer.

Övergripande checklista: En sådan tror jag är bra. Det är alltid bra att ha en lista att checka av när man ger sig in på ett nytt område. Något av en snitslad led av saker att se över och känna sig nöjd när varje steg är avkryssat. Däremot tror jag att det skapar onödig komplexitet att göra den till en grafisk modell. En rak checklista funkar bättre tror jag.
Dessutom är jag tveksam till “nivån” Aktiv investering. Det ser jag inte alls som ett mål som alla behöver eller ens bör sträva emot. Passivt sparande anpassat till sparhorisont är det vi vet fungerar. Nu är jag väl lite partisk då jag är en av de som helt skippat lekhinken då jag inte har intresset, men jag tycker det vore rimligt att benämna det som “Investeringar som hobby, för den som då önskar”.

Sammanfattningsvis tror jag det viktigaste stödet är listor och modeller som får en att tänka på nya sätt. Jag tror inte att det går att sammanfoga i en enda modell utan behöver få vara olika verktyg som kompletterar varandra.

3 gillningar