Försöker få ner min feed-back på ett begripligt sätt. Jag har lite svårt för att ta Amerikanska strukturer och sätta i svenska kontexter då det skiljer sig ganska mycket i förutsättningar. Jag tänker att både 4-hinkar och 7baby steps måste modifieras innan de kan nyttjas i en svensks ekonomi. Om vi utgår i från balansräknings tänket för företag och omsätter till privat personens ekonomi så ser jag det enligt nedan, (mina kommentarer inom parentes)
Nivå 1: Stabil grund
Jag tänker att man ser det nerifrån upp. Man börjar med att bygga en stabil grund. Den består av:
- Humankapital vilket jag tänker är intjäningsförmågan helt oavhängt typen. - (Goodwill, patent, orderstock m.m. ganska svårt att ge ett värde mer bra att fundera kring. Tror bara det komplicerar när man tar med det i denna struktur. Jag skulle lyfta ut.)
- Med jobb kommer pension - ( detta är ju illikvida finansiella tillgångar om det avser TJP och PPM m.m. Är det bara förmånsbestämt så är det ju framtida inkomster. Har du placeringar du styr själv så är ju strukturen och riskspridningen inom denna kategori viktig )
- Första målet därefter är buffert - ( Motsvara bolagets kassa)
- och sparande till boende. - ( Detta är ju ett periodiserande av utgifter. Här har man ju riktigt koll på sin sparhorisont.)
- Parallellt med det bör man ha rimliga försäkringar efter sin situation - (Försäkringar är ju ingen tillgång utan en kostnad, tror det bara krånglar till modellen att ta med detta och gör den mindre grip bar för de som behöver en struktur mest.)
Typ, det här borde alla göra.
Nivå 2. Passivt sparande - ( Finansiella tillgångar )
Här fokuserar man på tillgångsallokering, då det ändå är tillgångsslaget som ger majoriteten av avkastning. Typ: en dålig 100 % aktier portfölj kommer över tid ge bättre avkastning än den bästa 50/50-portföljen. Här blir det fokus på sparande i indexfonder.
Det här är valfritt, men man borde göra det.
Nivå 3. Aktivt sparande ( Finansiella tillgångar)
Det här är den sista nivån som går ut på att man har något slags intresse för sparande, vill lära sig mer, vara aktiv och så vidare. Lite för den som har sparande, pengar och investeringar som intresse.
Det ger för mig den enkla uppdelningen.
Kassa
Buffertsparande
Målsparande - periodiseringar av kostnader ( Kontantinsats, Semester, Bil m.m.)
Finansiella tillgångar
Indexfonder, räntefonder, guld, aktier m.m. (Här tycker jag att inom denna post passar @JayR s modell med kärnportfölj och satellit investeringar bra)
Anläggningstillgångar
Boende, Sommarhus, Båtar och icke bruks bilar m.m. Man kan ju fundera på om konst, Vinsamlingar och onoterade aktier ingår här. (Dessa är lite svåra att omsätta och kommer i de flesta fall med en alternativkostnad. Kan dock vara bra för att öka sitt kassaflöde)
Låsta finansiella tillgångar
TJP, PPM ( Dessa tillgångar kommer du inte åt och kan alltså inte disponera. Här har du alltså relativt lätt att besluta din sparhorisont. När du har kommit till uttags fasen så måste detta vara strukturerat på ett sätt som medger olika spar horisonter inom kategorin. Inom denna kategori så funkar 3 el. 4 bucket portfolio bra men ha inte för låg risk för tidigt och även när du gått i pension så kan det finnas delar som du inte vill ta ut förens om 15-20 år och att då ligga i räntor är ju lite dumt)
Detta blir ju en modell med huvudkategorier och sedan riskfördelning inom resp. kategori. Tror den funkar bättre. Blir ju lite tydligt med uppdelning mellan närande och tärande tillgångar också.