Ett vettigt hus för 1-1,5 miljoner kronor?

Är det luft-vattenpumpar du syftar på här?

Det där med Ronny och Ragge gäller så klart inte alla mindre orter. Däremot finns det sannolikt ett starkt samband mellan Ronny och Ragge och verkligt låga fastighetspriser. Sedan finns det så klart många mindre orter av karaktären förort till universitetsstad eller annan bättre ort. Det behöver inte vara markant dyrt att bo där heller men då har vi flyttat oss upp från det prismässiga bottenskiktet. Kanske är närheten till civilisation värt att plussa på några hundra tusen för att få?

Finns olika +/- med olika lösningar. Ser personligen fortfarande flera fördelar med bergvärme över även de moderna luft/vatten:

• Borrhålet finns kvar och används även till nästa pump när det är dags byta till ny.
  • Slipper bullrande/ful utedel framför husväggen. Har många grannar i området där vi bor med luft/vatten pump. Vintertid kan man ju säga att det hörs var de finns, särskilt de som har lite halvglapp i lager/fläkt.
  • Kan finnas risk/problem för frysning/sönderfrysning beroende på om husets vatten cirkuleras till utedelen och hur väl avfrostningen styrs/fungerar.
  • Ingen möjlighet till billig frikyla avseende driftskostnaderna.
  • personligen skulle jag värdera ett hus med bergvärme högre än ett med luft/vatten
  • bättre verkningsgrad vid stark kyla.

Skulle säga att de som säljer luft/vatten gärna säljer/pratar sig varma om fördelarna med luft/vatten =lägre investeringskostnad och numera bra verkningsgrad. Tror dock delvis de är så positiva av den anledningen att de även då får sälja “hela installationen” själva och slipper blanda in ett borrföretag för att fixa själva borrhålet. Gissar installatören därav har högre marginal på en luft/vatten-installation än en bergvärmeinstallation.

2 gillningar

Förlåt att jag var så grinig, är lite stressad över situationen med mina föräldrar… Du verkar ju ha en realistisk uppfattning kring vad det innebär i alla fall.

Jag håller med om att nånting måste man ju sysselsätta sig med för att inte bli tokig. Farsan muttrar dovt om den dagen han tvingas lämna hus och stuga för “en lägenhet i plast” som han kallar det, men samtidigt verkar han påtagligt stressad av att inte orka med allt han vill göra.

Jag har själv valt att ha båt istället, men båten kostade bara 135 000 (äldre segelbåt) och om jag ledsnar på att meka så kan jag sälja eller i värsta fall skrota. Det vore ju tråkigt men ingen katastrof. Ett hus är ett väldigt stort ansvar som man aldrig kommer undan, och särskilt inte om man aktivt har valt att binda sig till huset som frihet från annat.

Vad händer när du blir gammal och inte orkar längre, kan jag undra? Många tänker väl att då får man väl till slut ge upp och flytta till lägenhet, som ni verkar planera (bra tänkt med ködagarna förresten), men jag undrar hur realistiskt det är. Mina föräldrar har ju inte velat ge upp för tidigt, än så länge orkar de ju, men nu börjar de komma upp i 80-årsåldern och bara att döstäda hus och sommarstuga för att få undan allt bohag som de samlat på sig under ett helt liv skulle troligen ta dem flera år, om de alls orkar längre. Jag tvivlar starkt på att de kommer orka flytta innan det blir dags för ålderdomshemmet, och när det händer så blir det vi barn som får städa ur husen. Jag bävar inför tanken.

1 gillning

Vad är det för jäkla hus du bott i? :sweat_smile:

Varje grej händer inte varje dag, men klippa häcken eller underhålla fasad och tak är knappast engångshändelser.

Varmvattenberedare kan vara jäkligt akut att få ordning på om den läcker och du står inför prospektet att få 330 liter vatten över hela golvet…

Mitt tak har inte ramlat ihop men det började läcka vid en takkupa. Tur i oturen att det letade sig ned till en ventilationsfläkt och började droppa ner i rummet under. Det var inte helt svinkul att fixa även om jag både är ”skapligt händig” och inte anser mig vara helt bakom flötet. Taket är lagt av fackmän 2020…

Min poäng är att det alltid är nåt.

1 gillning

Ett rätt välskött och vanligt hus. Men över ett drygt decennium är det ju knappast konstigt. De flesta verkar ju glömma allt stök som man kan ha med en helt vanlig villa.

2 gillningar

Svar ja. Sedan har du bivillkoret “vettig”. Men det är inget som vet vad det betyder mer exakt. Alla har sin uppfattning.

Men det är väl bara att titta på hemnet. Det borde vara det första du gör. Då ser du vad du får för x kr.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-skarpakern-kramfors-kommun-stjarnvagen-19-21306862
Billig villa för 695k. Nästan så du kan ta det på kortet.

Helt riktigt. Man behöver lite vardagsmotion och det är väldigt vettigt att lägga den på huset. Mycket går utmärkt att göra själv.

Jag har haft villa sedan 1990. 3 olika. Och har fortfarande inte märkt att det skulle vara jävligt.

Lite fritidspyssel är det ju. Men inte så att det stör. Jag målade om fasade förförra sommaren. Var inget större bekymmer. Man tar en stund då och då. Ett sådant jobb går utmärkt att dela upp i snuttar. T ex skall sprickor spacklas. Och det är hur lätt som helst att dela upp. Och så får man lite vardags motion med det.

1 gillning

luft/luft är lika effektiva dom.
Det är väl spridningen av värmen som brukar vara sämre, det positiva är att den går att använda som ac.

Såg inte att TS skrev nånting om önskad storlek men för det priset kanske det är tänkt med nånting mindre och då fungerar det fint med luft/luft

Vi har Frånluft värmepump som är kanontyst och effektiv.

Jag var väldigt insnöad på bergvärme innan jag flyttade till hus, bergvärme var väldigt bra förr.

Man bör akta sig extra för dyrt eftersatt underhåll om man köper hus där alla hus är billiga.
Jag har en bekant som hade tur. En energisk pensionerad hantverkare och hans fru hade renoverat ett hus på en mindre ort rejält. Mannen fick en hjärtinfarkt och dog när det var färdigt.
Frun sålde. Extra betalt hon fick vid budgivningen pga fint skick var inte mycket. Täckte långt långt ifrån materialet som gått åt till renoveringen.

Ang Ronny och Ragge så måste jag säga att det är få orter med <5000 invånare som inte är rätt sunkiga och oinspirerande i Sverige. Tycker att det är så fascinerande om man jämför med tex Frankrike där varje liten by har minst en bra restaurang och ofta ett bageri. Varför är landsbygden i Sverige ett sånt träsk av sunkhak och nedlagda butiker? Beroende av var man står politiskt kan man också bli väldigt deppig på landet.

Det finns så klart undantag men min intuitiva statistik säger mig att det är max 1/30 småorter som har nån form av positiv anda och fart i sig. Även vackra ställen kan vara SÅ deprimerande.

5 gillningar

Var det inte på någon av RT-poddarna som nån sa typ att en optimist och en pessimist alltid har lika mycket rätt men att en optimist har ett mycket roligare liv…?

Sen har jag full respekt för att det finns dom som tycker att det är ett rikare liv att vakna på morgonen, stressa iväg i minusgrader på cykel eller trängas på kollektivtrafiken med andra hostande snoriga medmänniskor, jobba 8 timmar, stressa hem på samma sätt, klä upp sig i dyra snobbiga träningskäder av senaste mode för att impa på omgivningen och efter det gå hem till betonglägenheten med grannar man inte har en aning om vilka dom är för att titta på Netflix tills man somnar och sen gå upp i sängen kl 03.00 och sova tills klockan ringer igen. Dag ut och dag in. Som extra krydda och omväxling verkar det oxå poppis att gå ut på krogen då och då och delta i kompisskrytet om hur mycket man tjänar, att ens barn kunde gå redan efter 8 månader och slutade med blöja redan som 1-åring, etc.

Själv har jag levt ett ganska annorlunda liv än ekorrhjulet ovan men det är upp till var och en att göra som man själv vill… :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Det är klart att servicenivån ofta lämnar en del att önska. Samtidigt har det blivit mycket bätttre jämfört med 80-talet. Idag kan man hitta restauranger av genuin typ på betydligt fler ställen än förr.

Det finns ganska många mindre orter som inte ligger i ödemarken utan i närheten av civiliserade trakter. De kanske inte blir jätteroliga av det men den mentala ödemark som finns på mer bortglömda platser är inte lika tydlig där. Där bor människor med framtiden framför sig, anställningar och normala förhållanden i övrigt.

Personligen ser jag det som stimulerande och utvecklande att tackla andra sorters utmaningar än de jag har i mitt annars teoretiskt präglade juristarbete. Jag ser det inte som ett särskilt inspirerande mål att fördriva mitt liv som en passiv (och hjälplös?) “heltidskonsument” boendes i en lägenhet - i vart fall inte innan ålder eller hälsa tvingar mig dit. Har tidigare bott i bostadsrätt i Uppsala och Stockholm och stressades då av insikten om att jag delade min investering (och skulder) med en grupp individer som jag inte kände och som kunde fatta dåliga ekonomiska beslut över mitt huvud.

Husägande begränsar såklart möjligheterna att investera på börsen, men man ska ju leva ett gott liv medans det pågår. Skulle inte vilja vara utan vare sig hus eller fritidshus så länge jag har hälsan i behåll och kan göra flertalet insatser själv. Har man tummen mitt i handen bör man nog stanna i lägenhetskollektivet. Sen finns vissa tjänster som kan vara svårare att undvika inköp av, som takbyte exempelvis.

2 gillningar

Ett bra typexempel.
Interiören kan man modernisera i efterhand, då man inte längre har någon bolåneränta som äter upp ens månadsinkomst.

Noterar dock två saker

1. Är det där eternitplattor (asbest) som sitter i taket? Hur farligt är detta egentligen? Hört att om man inte rör eller borrar i dem så ska det vara lugnt men vid något tillfälle kanske man vill ändra och då undrar man ju.

2. Hittar inget besiktningsprotokoll. Och apropå protokoll…

De flesta besiktningsprotokoll jag läser, och detta oavsett plats i Sverige, innefattar ofta någon form av fuktskada. Typiskt kring tak och ytterväggar och källare. Ibland har fukten torkat ut och ibland är det fortfarande “färskt”.

Hur allvarligt är egentligen det här med fukt? Ska man direkt utgå från att alla fuktskador innehåller sporer och mögel? Jag har läst att mögel egentligen aldrig går att få bort utan att riva det men att det “stannar av” om det inte fortsätter utsättas för fukt. Hur ska man tänka kring detta?

Minst 80kvm men med tanke på att det är ett hus vi är ute efter så ser jag helst större.
Men större bostad för ju såklart med sig ännu mer underhåll…

Rör man det inte och om plattorna är oskadade så är det ofarligt. Skadas plattorna eller om man börjar jobba med dem finns risk för permanenta lungskador och/eller cancer (ganska låg risk vid begränsad exponering, men det finns ingen “säker” tröskelnivå, all exponering betraktas som riskabel). Sanering är bara en fråga om pengar, det finns firmor som sysslar med det, men det är ett sjuhelsikes jobb. Om möjligt så ska hela arbetsområdet ha undertryck mot omgivningen så att inga fibrer slipper ut, och man bygger därför “luftslussar” för in- och utpassage. Alla arbetare har heltäckande skyddsklädsel och skyddsmask osv.

@Isbrytare
Ser inte ut som eternit/asbest.

Jag har spenderat en hel del tid i den byn av olika anledningar… Tågstation med direktlinje till Köpenhamn är riktigt smidigt om man vill resa.
I övrigt har byn ett populärt slakteri med butik, vettig lunchrestaurang samt ett hamburgerhak(institution) där du fortfarande kan köpa en hamburgarmeny 200 gram för typ 70 spänn :smiley:
Det är också nära till Karlshamn för bättre utbud av restauranger och butiker mm.

Fördelen med södra Sverige är att du klarar dig långt på en luft/luft värmepump och kan hålla en låg uppvärmningskostnad generellt sätt.

Ronneby har en hel del sociala problem, så så lugnt är det inte där enligt vän som jobbat där nyligen.

Vad för typ av sociala problem?

Bor man i en av de större städerna i Sverige så är detta inget som man är ovan att läsa om.

Är jag osäker på en stadsdel så brukar jag köra “evalueringsfiltret för trygget” dvs Google News filtrerat på senaste året och Ronneby genererade inga nyhetsartiklar om gängkriminalitet eller dylikt.