Mina erfarenheter av individuell lönesättning.
Kanske lite off topic.
I teorin ska det som arbetar hårdast är effektivast och gör mest nytta på företagen få bra löneökningar och god lön.
Så är det tyvärr inte i verkligheten vilket de flesta borde veta.
Det är ju ingenting som säger att den som är bäst vet om det själv.
Individen kan ha låg självkänsla och vara så inne i sina arbetsuppgifter så att vederbörande inte har en aning om att hen utför två tre personers arbete nästan 100%igt effektivt.
Samma person kan tro att alla andra jobbar lika hårt och målmedvetet.
Hen har inte intresse eller tid att fördjupa sig i vad andra presterar.
Det gör att individen kanske inte framhäver sig själv i lönesamtal.
Kollegorna behöver inte heller ha en aning om att vederbörande jobbar så hårt och genererar så mycket pengar åt företaget.
Tvärtom det kan muttra om att den där asociala jäveln sitter bara på sitt kontor eller arbetsplats och tar knappt raster och förstör för oss andra…
Min erfarenhet är att det är så kallade sociala begåvningar som har lite lämpligt storhetsvansinne över sin förmåga som får störst löneökning och högst grundlön.
Sällan pratas det heller väl om slitvargar i individualistiska organisationer.
Det är ju konkurrenter om lönepotten.
Hellre då kasta fokus på deras så kallade osociala förmåga.
Dessutom förekommer det att vissa sociala begåvningar låter slitvargar göra en del av sitt arbete.
Det använder ibland sin sociala förmåga för att manipulera den osociala individen.
Som kanske inte känner sig så populär på arbetsplatsen, att utföra arbetet åt den andre i tron att de håller på att få en jobbarkompis.
Den sociala framstår hos chefen både som en som har tid att både vara trevlig och effektiv.
Slitvargen får ännu mindre med tid för att vårda sina sociala relationer med kollegor.
Chefen kanske tänker att hen är osocial och mindre effektiv än manipulatören.
Det finns många exempel.
Jag är förespråkare av klara spelregler.
Alla som uppfyller krav specen skall ha samma ingångslön som klart och tydligt kommuniceras.
Inget skit med inbakad övertid och liknande som var förekommande förr.
De som sliter extra skall ha en bra övertidsersättning.
Ett enkelt bonussystem för de som genererar mervärde åt kollegor och företag.
Det skall vara mätbart och objektivt.