Excel-formel för att betala av bostadslån tidigare

Hej.

Jag såg för ett tag sedan en video på youtube där en snubbe tog fram en kalkyl för att betala av bostadslånet tidigare än avtalat. Exemplet verkade vara någon typ av annuitetslån (amerikansk video). Räntebetalningar böts ut mot amorteringar i takt med att det betalades av.

Jag skulle vilja räkna på en likande grej här hemma. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar men ska göra mitt bästa.

Jag har ett lån på 4250000kr med 4,3% ränta. 2% amortering. 50års avbetalning.
Låt oss för exemplets skull räkna med att detta skulle varit en bunden ränta på 50år.

För varje månad jag amorterar 7083kr så sänks ju nästa månads ränteinbetalning med några kronor. (26kr månad 1).
Om jag använder dessa kronor till att amortera och behålla samma månadsavgift.
Hur mycket tidigare skulle jag kunna betala av lånet?

Jag förstår ju att det inte blir några jättemängder men bara med första månadens extra inbetalning skulle det bli 2mpnader tidigare.
(26kr X 600 månader = 15.600kr cirka 2månader tidigare. )

Det stökar förstås till det att verkligheten är rörlig ränta med 3mån intervall och eventuellt att banken inte tillåter så små extra amorteringar. Men det skulle vara kul att räkna på det.

Någon som sett eller vet hur jag kan få fram detta?

Vet inte riktigt vad jag ska googla på för att hitta det.

Om du stoppar in lånet i en lånekalkylator som Lånekalkyl - räkna på blancolån | Konsumenternas så ser du att för att få en månatlig annuitet på 22312 (som skulle vara ränta+amortering första månaden med rak amortering) så måste du sätta löptiden till 26 år. Dvs du betalar av lånet 24 år snabbare (och du kommer bara ha betalt 2.8 miljoner i ränta innan avdrag istället för 4.6 miljoner. detta låter dock som en större vinst än vad det är, då detta inte tar hänsyn till att framtida betalningar har lägre nuvärde)

Det är en mycket större skillnad av min första tanke 26år kontra 50år.
Då kan man ju kanske bli skuldfri lagom till pension istället för döden då. :older_man:t3: :headstone: :church: :sunny:

Postar denna som förhoppningsvis intressant motvikt till att vara skuldfri:

2 gillningar