Inte dyrt med första barnet. Vi lade ungefär:
Vagn begagnad :1500 + resevagn 1500 pga flyger till familj utomlands ofta
Babyskydd begagnad gratis pga har ingen bil så använder väldigt sällan
Skötbord : köpte inte, lade plastad frotté i sängen och bytte där. Gjorde egna våtservetter med kokosolja, instruktion hittas på Ekotipsen du inte vill missa!
Säng : samsover (ingen säng behövs)
Babynest begagnad 500. Inte nödvändigt men ganska praktiskt första tre månaderna. Sen behöver man det inte längre.
Amningskudde: 500 kr, dyrt men den använde jag under graviditeten också när jag sov.
Skötväska : hade ingen, använde min Kånken ryggsäck och knäppte fast på barnvagnen
Babysitter: fick en av min kusin som tur var, min son avskydde den och ville aldrig sitta i den. Han låg hellre i babygymmet, som jag fick av en granne. Står att det inte går att tvätta i maskin men det gjorde jag utan problem
Bärsele Ergobaby begagnad 600 kr BÄSTA o VIKTIGASTE köpet detta vaggade min son till sömns nästan varje dag i ett år.
Andra tips:
Amma! Förutom alla hälsofördelar för mamma och barn, så slipper du massa meck med flaskor, välling och gegg. Maten är alltid varm och tillgänglig Massa tips om amning mm finns på : AMNINGSSKOLA-arkiv - babybaby.se
Barnmat: Vi gjorde egna klämmisar, inte så krångligt. Undvik dyr och dålig färdig barnmat om du kan. Finns massa bra tips på hur man kan ge vanlig mat till barn, bara man skär det annorlunda beroende på deras ålder på Solid Starts: https://solidstarts.com/
EC/babypottning: Vi gjorde detta från och med när min son var 1 månad. Man slipper allt bajskladd eftersom bebisen bajsar direkt i pottan/toaletten. Vi hade tygblöjor hemma och vanliga blöjor på natten/dagliga promenaden. Gjorde att vi använde cirka 2 blöjor om dagen, det blev väldigt mkt billigare. Vi pottränade också vid 1,5 år och min son blev blöjfri vid 2 års ålder. Väldigt skönt för oss föräldrar att slippa bajsblöjor, det blir ju lite äckligt när barnet slutar helamma. Men känns också bra att spara pengar och miljö genom att använda så få blöjor som möjligt. Tips för hur man gör babypottning : Babypottning - Blöjfri bebis
Leksaker: Förutom de leksaker vi fått i present har jag bara köpt begagnat. Då gör det inget om de går sönder, man tappar bort dem eller liknande. Barn bryr sig inte så mycket om leksaker förrän de blir 2 år, innan dess räcker en boll, lite slevar och såna grejer rätt långt
Kläder: Barnklädesmarknader brukar finnas lokalt, där kan man verkligen fynda. Här kan man köpa en årsförbrukning av kläder inkl skor och ytterkläder för ca 1000 kr. Men om man missar såna dagar tycker jag att Sellpy är jättebra alternativ. Jag brukar beställa ganska många grejer åt gången, och priorirera att köpa kvalitet för ytterkläder och skor.
Vi väntar vårt andra barn nu och det enda jag har kompletterat med är en bärsjal som tål vatten som vi kan ha på stranden, köpt beg för 300 kr.