Bra att veta för den som är medlem i Unionen.
Ur Unionens tidning Chef & Karriär #3 2025:
Sju förkortningar du bör känna till.
FIRE. Om du hör ordet ”fire” nämnas bland dina medarbetare så handlar det varken om uppsägning eller eldsvåda, men det finns ändå skäl att dra öronen åt sig. Fire står nämligen för “financial independence and retire early” - ungefär ”ekonomiskt oberoende och tidig pension” - och är ett tecken på att du betalar alldeles för höga löner.
De är ju visserligen på “Chefens” sida i detta fall.
Men oerhört pinsamt att dra upp medarbetares privatekonomi som argument för löner. Effektivt sätt att tappa personal att använda privatekonomin som motivation för att hålla ner hens lön.
Håller helt med, oerhört märkligt argument att om någon har hög sparkvot så ska de ha lägre lön än kolleger som bränner allt innan den 20’e varje månad…
Gäller det omvända så också?
Texten kändes nästan mer som lite ironisk faktiskt.
Tur som jag lämnade Unionen och facket i mitt första år som anställd. De är oseriösa folk.
De seriösa investerare bara köper och håller lång siktigt.
Facket gör allt för fackavgiften. Facket vill inte att folk ha stora privata kapital eftersom de behöver inte inkostförsäkringar dvs de är inte med i facket de som har bra priva ekonomi.
Fackföreningar arbetar i facktjänstemännens intresse, aldrig medlemmarnas. Själv fick jag högre löneförhöjning än de som var med i facket. Kanske är för jag är en trevlig gubbe men kul var det.
Facket kan omöjligen alltid ta kamp för varje enskild medlems åsikt i varje fråga eftersom det finns alla sorters medlemmar och dessa ibland har mkt underliga åsikter, snällt uttryckt.
Självklart händer det ibland även att det är medlemmen som är problemet i en konflikt. Facket tar ansvar för kollektivet. Inte heller en försvarsadvokat kan försvara vilken ståndpunkt som helst.
I den här frågan är de i mitt tycke helt fel ute.
Att det här till största del är vilseledande förstår nog de flesta med insyn i vad facket gjort för de svenska arbetarna och Sverige.
Det du inte verkar förstå eller vilja låtsas om är att du verkar inom ramar satta till större del av kollektivavtalen än av dig eller det enskilda företaget. Dvs även om du inte solidariskt är med och betalar så gynnas du fortfarande i hög grad av de villkor facken förhandlat upp under åren. Du åker till viss del på pendeln utan att betala biljett. Utan fack i Sverige är sannolikheten lägre att du själv skulle kunna förhandla dig till det avtal du nu nådde.
Samma här alla mina löneöknongar sen jag började jobba var över industriavtalet. Några år dubbel så stora. Facket är bra för icke produktiva anställda så de får garanterad lite högre än noll ökning.
Därför förlorade de konflikten mot Tesla (Unionen gjorde sympati åtgärder). De är svaga och naiva.
Kan du nämna en skäl förutom inkomstförsäkring? Det endast som facket vill ha är flera medlemar för att förstarka strejkkassan för att de kan strekja i 20 månader likadan som de gjorde i Tesla. Resultaten var de båda förlorade striden och strejkkassan försvagades.
De vill inte ha produktiva anställda med bra privata kapital eftersom de är oberoende av facket och de brukar hoppar av som medlemmar.
Jag är inte förbanad att facket är även emot FIRE. När man är FIRE betalar inte fackliga avgifter, allmänpension, TJP osv nåtning som är emot fackets ideologi.
Det är väl inget konstigt. Nu vet jag inte var du arbetar med men på alla mina anställningar de senaste 30 åren så har det varit individuell lönesättning och inte heller några garanterade höjningar för vare sig fackanslutna eller ej anslutna.