Familjemedlem i sekt.. Hjälp!

Hej,

Som titeln lyder har jag nyligen fått veta att min mor blivit rekryterad till vad som inte verkar vara annat än en sekt, en sekt som kostar medlemmarna dyra pengar enligt min förståelse.

Det hela började med att det dök upp en ny facebooksida på min mor med ett clatchigt namn (freedom by “namn”). När jag fick syn på den trodde jag hon blivit kapad, men nejdå, när jag frågade om det var det en “online business”, så de var helt med mening.
Följdfrågan från mitt håll var vilket företag som låg bakom det hela, då fick jag svaret “Enagic”.

Hon har inte velat gå in på detaljer än, o jag vågar inte pressa henne då jag inte vill skapa osämja mellan oss. Men det hon har berättat är att de som är med och skapar sin “online business” via Enagic tjänar bra stålar så att säga, hon nämnde att någon i Sverige hade tjänat någon miljon på ett år.

Jag har legat en natt sömnlös och googlat till förbannelse över vad Enagic är. Av alla reddit trådar jag läst och Youtube videos jag sett att dömma så verkar hon sitta i en rent ekonomiskt farlig sits.

Har någon här på forumet hört talas om detta “Enagic”? Vad jag förstått efter min egna research är att Enagic säljer en vattenrenare, en helt värdelös produkt, FRAMFÖR ALLT i Sverige. De rekryterar sedan sina reklampelare/försäljare via sociala medier o marknadsför det som att de kan bli framgångsrika entreprenörer genom att gå med. Allt man behöver göra är att betala dom en summa pengar för att ta del av onlinekurser o dessutom betala för vattenrenarna du ska sälja. Den nya facebooksidan som skapas åt dig sköts automatiskt där de läggs ut ren dynga i stil med “jag längtar efter att kunna ta semester när jag vill” eller “våga bara”.

Jag har ingen aning hur långt min mor har gått i det hela eller hur mycket pengar hon lagt ner. Men det verkar livsfarligt, och om så är fallet måste det få ett slut snarast! Jag vet bara inte hur, hur ska jag ta detta med henne?

Oavsett om någon här på forumet hört talas om dom eller inte vill jag lägga med ett varningens ord för detta företag. Och om jag mot förmodan skulle motbevisas eller ha helt fel om Enagic så tar jag bort denna varning eller hela inlägget. Men låter det för bra för att vara sant är det ju oftast så, så känner att sannolikheten att jag motbevisas är låg =)

Mvh Krille

15 gillningar

Tittar man på upplägget så är det ju ett ypperligt exempel på MLM. Först betala för kurser och sedan för skräpet man ska sälja.

Om hon inte själv lyckas lura in massvis med personer under sig så kommer det att stå henne dyrt ekonomiskt, och om hon mot förmodan lyckas så hade iallafall inte jag velat vara i hennes skor.

Det är svårt att få människor att se verkligheten efter att dom är indragna i skiten.

En släkting höll på att gå på ett nigeriabrev för något år sedan. Jag skickade massvis med exempel, tidningsartiklar osv men det GICK. INTE IN. Drömmen om det bättre livet var för stark.

Jag lyckades övertala henne om att ringa och prata med polisen. Om hon hade rätt skulle dom ju bara gratulera. Efter samtalet med polisen fattade hon tillslut.

23 gillningar

Kan du samla på dig artiklar och intervjuer med folk som fallit offer för liknande skit?

Det finns nog en hel drös videos på Youtube med gråtande kvinnor som bränt alla sina besparingar.

2 gillningar

MLM, nätverksförsäljning, pyramidspel. Kärt barn har många namn. Dessa så kallade företag beter sig mycket riktigt sektliknande. Din mamma har förmodligen redan blivit förberedd på hur hon ska agera mot din kritik.

Hon har lagt ner en del pengar själv. Det gör att eventuell kritik blir både en attack mot hennes omdöme och en ekonomisk förlust som hon antagligen inte vill kännas vid.

7 gillningar

Jag lider med dig. Att samla motargument verkar inte alltid vara den bästa metoden mot sekter. Kan ha motsatt verkan.

Vad tror du om att hjälpa henne sätta upp ett excelark där hon kan bokföra alla utgifter och inkomster hon har relaterat till denna verksamhet. Kurser, konferenser, resekostnader, inköp av maskiner, försäljning etc. ? Hjälpa henne själv se konsekvenserna svart på vitt? Samtidigt som du håller dig relativt kall. Inte vara uppmuntrande, men inte heller kraftigt negativ.

13 gillningar

Det är väldigt svårt för någon utanför “sekten” att bryta detta. Du måste ändå försöka, om inte annat för att ha ryggen fri.

Så småningom kommer hon förstå att hon hsr blivit lurad. Då är det bra att slippa “Varför varnade du mig inte”. Dokumentera gärna dina försök genom att skicka SMS och mejl, med olika artiklar i ämnet. Den bedragna har annars väldigt lätt att förtränga de försök som har gjorts.

Förhoppningsvis är jag väl pessimistisk och du kommer att lyckas.

10 gillningar

Tror som redan nämnts att det kan vara svårt att upplysa henne i detta läget. Men har hon några nära vänner eller andra i familjen som skulle kunna samtala med henne i grupp?

Vet att det görs i USA när människor har spelmissbruk, shoppingmissbruk och dylikt och personen själv inte inser sina problem.

Kanske det går att hitta någon som drabbats hårt av upplägget och lämnat gruppen som kan bidra?

3 gillningar

Tack till alla som svarat så långt.

Det känns sjukt svårt att inte framstå som kraftigt negativ till detta, men jag ska göra mitt bästa

Mycket bra förslag. Måste ju dock framföra detta som ett sätt att visa henne varför jag tycker detta är kraftigt negativt :sweat_smile:

Ja det verkar inte bättre. Hon hade inte berättat något för sin sambo eller mig för att hon “visste hur vi skulle reagera”.

Det känns så lustigt allt dehär. Jag har vuxit upp med en mamma och en pappa som båda alltid har jobbat och inte försökt hitta genvägar gällande ekonomi. Visserligen härstammar spar-tänket jag har från min far då min mor aldrig höjt sparande till skyarna, men något mindre sparande har även hon haft.

2 gillningar

Om det blir riktigt illa och hela din mammas ekonomi påverkas, kolla med kommunen. Kanske behövs begränsningar för din mamma en period.

Vore hemskt om hon blev av med hus och besparingar.

När du pratar med henne så nämn inte ordet sekt. Det är troligtvis inte en sekt. Hon blir lurad på pengar. Prata om det.

3 gillningar

Prata också med henne om att folk som ska sälja på sina vänner och bekanta saker/affärsideer etc ofta uppfattas som jobbiga av sin omgivning. (Om det är MLM det handlar om).

Sätt gränser men var inte hysterisk. Hon kommer att göra dåliga affärer ett tag sedan är det nog över.

1 gillning

Ställ frågor om hur det fungerar, hur mycket pengar hon måste ligga ute med, hur mycket hon måste sälja för att det ska löna sig, hur många kunder hon måste hitta osv. Inte på ett anklagande sätt utan för att du är intresserad av vad hon gör. Förhoppningsvis väcker det tankar hos henne om att det kanske inte är så bra som det verkar.

3 gillningar

Jag beklagar situationen hon/ni hamnat i.

Har du testat att komma i kontakt med Max Malm?

Eftersom du redan googlat en massa har du säkert redan sett både Max Malms sida och den här där de försöker motbevisa alla påståenden Myten om kangenvatten | Vad gäller egentligen? - Joniserat vatten Basiskt vatten | Livsvatten.se
men jag slänger in länkarna ändå, i brist på andra tips hur du kan hantera situationen.

4 gillningar

När jag läser länken ovan så ser det inte så farligt ut. Hon blir lurad på ca 50 000 kr för maskinen. (Och ev pengar för utbildningar?)

Om hon i sin tur lyckas sälja på någon annan en vattenmaskin och drömmen om att lyckas med detta återstår att se.

Vem av hennes vänner/bekanta har lyckats lura på henne detta?

2 gillningar

Det må så vara att det inte ÄR en sekt. Men hela MLM upplägget översätts rakt av till sekt i mitt huvud, därav valde jag att kalla det de i mitt inlägg.

Tack, nej jag hade inte hittat Max Malm. Hade faktiskt inte hittat någon svensk sida som pratade om det specifika företaget. Kom in på livsvatten tidigare men tyckte först de såg ut som att de bara försökte klanka ner på ett annat företag för att höja sin egen produkt till skyarna, men var inne o läste lite mer nu.

Tror vi har väldigt olika syn på “inte så farligt”. 50 000kr är i min värld en hel del. Absolut en förlust jag skulle återhämta mig från relativt fort. Men samtidigt 50 000 som istället hade kunnat göra VÄLDIGT stor nytta på många andra sätt istället för att läggas på bluff. Renovera ett rum? Köpa en begagnad bil? För all del, lägga på börsen?

Jag har som sagt inte vågat pressa på så mycket om detta än då jag inte vet hur jag ska lägga upp det än, därför jag skapade tråden :confounded: men jag ska absolut ta reda på de när de väl är dags!

3 gillningar

OK var snäll och förstående för att det är lätt att bli bluffad så går det nog fint. Lycka till! Skriv gärna en rad hur det går.

2 gillningar

Helt enig. Har hon dessutom betalat för kurser, och ev handlat på kredit eller tagit något lån med ränta ”för det är ju ändå snart intjänat igen” kan det fortsätta ticka på…sen kan de väl säkert tycka att hon måste ju ha en egen… sen behöver hon köpa ytterligare någon att sälja, och kanske de har något snack om att det är fördelaktigt att sitta på flera samtidigt… så det stannar kanske inte vid en engångsutgift.

Jag gjorde det enkelt för mig och valde endast svenska träffar (vilket bl.a. ledde till familjeliv som undrade om vattnet på riktigt är hjälpsamt :see_no_evil:) :sweat_smile: Max Malm är ju ett par år sedan han skrev, men kanske kan hjälpa dig vidare på något sätt. Komma i kontakt med andra som lurats in, eller andra anhöriga som sökt stöd.

För att mildra ev skam eller försvarsinställning hos din mamma kanske det går att dra paralleller till Kalla faktas program om z vatten, ett filtrerat vatten som ett antal kommuner köpte in i tron att det var mer miljövänligt.

Hoppas du, på något sätt, ska kunna nå fram till din mamma!

3 gillningar

Jag skulle avråda från att gå in i tekniska diskussioner kring produkten. Det är sekundärt om produkten fungerar eller inte. Och hon förstår säkert inte de tekniska detaljerna. Det primära problemet är att de använder MLM.

3 gillningar

Som många skriver, produkten är väl skitsamma, det är MLM-metoden som ärdet farliga.

För drygt tjugo år sedan hade jag vänner som höll på med mlm. Jag var intresserad av produkterna att KÖPA, men de försökte dra in mig som säljare. Fick till och med lyssna på ett svenskdubbat kasettband, där någon amerikan skönmålade att han och hans fru blivit ekonomiskt oberoende. Trots att jag ville köpa en av produkterna (i det här fallet tror jag det var tvättmedel) fick jag aldrig den möjligheten.

En annan av mina vänner sålde någon juice som jag ville prova. Den skulle visstvara extremt hälsosam, men även där ville hon att jag skulle signa mig som säljare under henne.

Det är de här metoderna som gjort mig extremt skeptisk till ALL mlm. Att inte ens kunna köpa det man ber om utan förväntas helt bli säljare är helt befängt.

Upplever även vissa telefonförsäljare bete sig likartat, men där tar man sig oftast ur situationen genom att fråga om de har kollektivavtal och sedan upplysa dem om att man bara handlar av de som har kollektivavtal :laughing:

Nåväl, mina ”vänner” som försökte få mig in i mlm-träsket var jag tvungen att vara otrevlig mot. Var bestämd mot din mor, excelark kan vara bra. När hon själv insett faran har ni kommit mycket långt. Då kan du fokusera helt på att ta henne ur allt. Innan dess blir det svårt. Bli inte ”medberoende”

1 gillning

Det handlar om att inte gå i polemik. Kritik gör en defensiv och gör bara att man ännu mer förnekar sina misstag. Tror Henrik Fixeus, Elaine Eksvärd eller Scott Adams pratar om spegling, rapport (uttalas rappor, utan t), och pacing and leading. Har du hör talas om detta?

Det är nog inte lätt ens för den bäste att övertyga en människa som är fast . Men jag kan tipsa om boken ‘How to have impossible conversations’ av James Lindsey och Sektpodden med Rigmor Robert och Emma Gembäck.

2 gillningar