Familjemedlem i sekt.. Hjälp!

Tack återigen för alla svar, verkligen!

Nej att gå in på det tekniska kommer jag absolut inte göra, för jag känner henne såpass väl att hon egentligen inte har en aning om vad det är för teknisk lösning, mer än vad hon hört från företaget själva. Det hon nappat på måste givetvis vara att hon fått höra att det är ett fantastiskt bra sätt att tjäna pengar.

Vill bara förtydliga att jag är väl medveten om att detta inte egentligen är min ensak över huvud taget att lägga mig i vad hon håller på med. Lyckas jag inte tala henne ur detta så får hon väl fortsätta bäst hon vill. Anledningen att jag oroar mig o vill få henne ur de är ju givetvis för att jag bryr mig om min familj. Jag har ett eget förhållandevis stabilt liv med jobb o hus på egen hand och har ingen anledning att supporta detta på något sätt.

3 gillningar

Det enklaste är väl att låtsas vara väldigt intresserad av det hela, då brukar folk sjunga som sångfåglar. Säg att det låter spännande och ber om mera information. Undvik att låta kritisk eller nedsättande, utan ställ kloka frågor så kommer hennes resonemang antagligen att fälla krokben för sig självt, och hon inser hur dum hela idén är. Kanske vet hon inte ens hur MLM fungerar och att hon endast är en drönare, ett spelkort som har begränsad livslängd i och med att det blir svårare och svårare att rekrytera nya individer och att alla MLM har en begränsad livslängd, och det är de som sitter på stora förskorttsbetalade lager av någon meningslös produkt som är de stora förlorarna. Vinnarna är några få personer i toppen.

Ställ frågor, såsom “varför tror du att denna försäljningsmetod är mer framgångsrik än en vanlig webshopp”, eller “vad tycker du om att de högre upp i hierarkin tjänar mer än dej” , eller “har du fått se några marknadsundersökningar som tyder på att det finns ett behov/sug efter dessa produkter”…

Lycka till, du lär behöva det om hon är alltför väl indoktrinerad…

2 gillningar

Troligtvis blir det en dyrköpt läxa ofta brukar ju folk “enbart” förlora ett par tusen på dessa mlm företag (åtminstånde bland de jag känner) drt många dock förlorar som är.värre än pengarna i sig är ibland vänskap då man ofta försöker rekrytera folk i sin närhet och det kan skapa sprickor i ens relationer nör folk känner att de blivit lurade utav någon de litat på.

1 gillning

Jag pratade lite kort med henne om det hela ikväll, lät henne berätta om sin syn på det hela, jag svarade med min version om varför detta är ett pyramidspel, varför det är en otrolig risk för henne att hålla på med detta och så vidare. Allt i lugn och sansad ton, trots att hon inte riktigt ville ta emot det jag sa.

Mycket riktigt har hon pröjsat 50 000:- för en maskin, frågade inte vilka andra kostnader hon haft, för kände att detta var mer än vad jag ville höra där och då.
Gick inte in på det tekniska, men däremot började hon prata om att skaffa en egen mot sina “krämpor”, då kunde jag inte hålla mig och var tvungen att flika in att det inte finns någon forskning bakom dessa maskiners påverkan på välmåendet.

Jag insåg ganska snart att jag inte kan få henne att sluta tvärt, hon har gått för långt in i detta. De enda argument hon kunde lägga fram till mig till att detta är bra var att två kvinnor i “teamet” hon är med i ska säga upp sig från sina “vanliga” jobb nu då dom tjänar mer än väl på detta. Jag frågade om det fanns bevis på detta men det gör det inte såklart. När jag sa att det är ett pyramidspel och förklarade varför fick jag svaret att det inte alls är det och att det har förklarats i kurserna hon gått i varför det inte är ett pyramidspel. HJÄRNTVÄTT!!!

Jag rådde henne till att skriva upp varenda krona hon lägger på detta, tillsammans med eventuella vinster. Hon sa att hon har koll på det men det tvivlar jag starkt på.

Förklarade även att hon “jobbar” åt ett företag som reklampelare/säljare, men att hon får ligga ute med såå mycket pengar där det inte finns en garanti på att hon får tillbaka ett öre.

Avslutade med att säga att jag tar upp detta för att jag bryr mig, och det verkade inte finnas ett uns till agg mot mig i alla fall så det känns skönt.

15 gillningar

Bra jobbat. Men låter jobbigt. Tror det är av stor betydelse det sista. Att du är tydlig med att du bara vill henne väl.
Håller alla tummar för att hon ska komma till insikt snart!

Blir ändå fascinerad över vad den mänskliga hjärnan blir godtrogen och naiv när den börjar drömma.

2 gillningar

Är inte pyramidspel förbjudet, men MLM tillåtet iom att det finns en produkt till salu? Det är säkert det de pratat om. En teknikalitet alltså.

Prova att prata med banken (alltså hennes bank) och se om de kan sätta någon spärr?

1 gillning

Något som kan vara värt att kika på är “Earnings disclosure” som visar hur mycket de amerikanska säljarna i nätverket tjänar:

https://www.enagic.com/en/distributors-earnings-disclosure-statement

Där ser vi att knappt 3% av säljarna tjänar mer än $6600 per år (ca 70000 kr). Från dessa siffrorna ska man sedan dra bort reskostnader, kostnader för mässor, kurser och reklammaterial.

Det är alltså inga stora summor man tjänar. De flesta går nog back. Men egentligen vet vi ju att det inte är logiska argument som behövs.

Hoppas att hon är nöjd med den maskinen hon har köpt. Bara för att man är nöjd med en produkt så behöver man inte gå och bli försäljare av den. Jag har aldrig känt mig sugen på att starta en egen Max-restaurang, liksom.

Frågade du varför hon vill engagera sig i detta? Jag antar att det finns någon längtan eller något behov som hon önskar fylla. Många människor känner sig till exempel ensamma eller letar efter ett syfte. Kan det vara något sådant? Här kan finnas en öppning för många trevliga samtal med varandra om du fokuserar på livets önskningar och problem! :blush:

8 gillningar

“Snabba cash”
Skrevs ju tidigare att hennes väninnor snabbt tjänat massor av pengar.
Antar att det skapar en dröm om självständighet, säkerhet och trygghet för framtiden.

Ren spekulation från min sida dock …

Banken är bunden av banksekretess och är förhindrad att diskutera bankaffärer mellan kunder oavsett släktskap. Än mindre vidtaga åtgärder så länge man inte misstänker brott.

Frågeställaren försöka bli God man för sin mor om hon skall kontakta banken.Tveksamt om detta skulle uppskattas.

2 gillningar

Jag tänker att det är konversationen som är det viktiga, inte svaret.

Det var dessutom andra i teamet som sade att de ska säga upp sig, alltså de ovanför henne i pyramiden inte väninnor. Vi får väl se om de faktiskt gör slag i saken eller om det bara är snack. Min gissning är att de kommer fortsätta med sina vanliga jobb…

3 gillningar

Lider med dig! Så jäkla jobbigt att ha någon i sin närhet som fallit för MLM.

Kanske kan du få henne att se avsnitt 6 i Ramit Sethis serie “Så blir du rik” som finns på Netflix? Avsnittet heter “Nätverksmarknadsföring är en nitlott”.
Bäst är kanske att tipsa henne så att hon ser hela serien från början, då blir det naturligt att hon även råkar se det avsnittet. :blush:

1 gillning

Jag har kommit i kontakt med MLM några gånger.

Första gången var för kanske 15 år sedan. Det en kompis som börjat som säljare av kaffemaskiner. Han hade fått börja med att betala för en dyr kaffemaskin (eller om det var flera).
En dag blev jag medbjuden till någon som jag inte kände, och jag fick inte berättat för mig vad det handlade om innan.
Väl på plats så blev jag bjuden på kaffe från denna fantastiska maskin, och sen satte presentationen igång.
Jag minns att allt skulle verka väldigt flott. Den för mig okända mannan jag var hembjuden till pratade sig varm om affärsmodellen och det pratades om hur mycket pengar man kunde tjäna, tjänstebil och allt möjligt. Jag skulle alltså bli värvad var tanken. Som tur var kände jag mig mycket skeptisk till detta, och bad om att få fundera på saken.
Jag minns att han avslutade med att säga att jag inte skulle prata om detta med någon annan, utan att fundera själv.

Jag meddelade min kompis redan samma kväll att jag inte var intresserad, men jag kan förstå att man lätt dras med om det är en övertygande presentatör.
Tror knappt min kompis sålde en enda maskin och det hela avslutades ganska snabbt.

En annan gång blev jag kontaktad av en fd. klasskamrat jag inte träffat på flera år, där han också försökte värva mig till att sälja kaffemaskiner.

En tredje gång var det en kompis till min sambo som börjat sälja kaffemaskiner. Denna gången handlade det bara om att vi skulle köpa en maskin.
Var en ganska obekväm situation tyckte jag, men jag var nöjd med min kaffebryggare och ville inte betala för en kaffemaskin och abonnemang på kapslar.

Förhoppningsvis så behöver det inte kosta henne några jättestora summor.
Lycka till i din situation!

5 gillningar

MLM/pyramidspel är genialiska (från företagets/grundarnas perspektiv).

Du tjänar garanterat pengar i princip utan risk och förflyttar majoriteten av risken till köparna som i sin tur ska agera säljare.

Att det fortsätter existera och att folk uppenbarligen inte förstår att det i bästa fall är väldigt svårt att tjäna pengar på och i värsta fall en scam är helt otroligt.

Även om det skulle vara så att jag kan tjäna pengar på det så bygger det ändå på att jag ska lura familj/vänner/alla andra omkring mig och sälja på dem skit de inte behöver till överpris, och i värsta fall lura in dem också.

Precis som med Nigeriabrev och liknande blir det väldigt svårt för personen att hoppa av då man helt enkelt inte vill erkänna att man blivit lurad, varken för sig själv eller andra.

Egentligen är det sunk cost fallacy som man effektivt utnyttjar.

Det här kanske är något man skulle gå igenom på hemkunskapen då det verkar vara så många som inte känner till det i vuxen ålder och inte lyckas identifiera problemen med MLM-upplägg.

3 gillningar

Jag tror också på detta, alternativt om det finns någon specifik person hon litar på och ser som en auktoritet/kunnig.

Vem/vilka det skulle kunna vara vet nog TS bäst i så fall.

Det är väldigt irriterande att ett antal personer kan säga samma sak men för vissa blir det bara sanning när rätt person har sagt det.

3 gillningar

Bra idé!

Man kan komplettera det med en snabb marknadsanalys (upplagd som SWOT t ex) som grovbedömer hur konkurrenskraftig och eftertraktad produkten är. Kan ju visa sig att den inklusive dess pris/prismodell och prestanda inte står sig så väl. Eller att andra produkter står sig mycket bättre.

Grundsyftet är att hon vill göra något gott för folks hälsa och samtidigt tjäna en slant. Du kanske kan få in henne på nåt bättre spår som ändå uppfyller dessa grundbehov.

Börja konversationen med att ge henne komplimanger för hennes vision, så att hon om möjligt är mer villig att prata öppet.

Hur är det med skatt när man säljer på det här sättet? Antar att hon måste deklarera inkomst av hobby eller näringsverksamhet om hon tjänar några pengar? Tänker som en jobbig sak att tänka på :slight_smile:

1 gillning

Oj, så många fördomar och felaktiga påståenden i den här tråden :open_mouth:

Kanske bra att kolla med någon som vet först innan man spekulerar hej vilt?

Du behöver nog inte vara så orolig för din mamma. Alla kan lyckas med det där, det tar bara olika lång tid. Det krävs inte särskilt mycket för att tjäna tillbaka sin investering. Efter det är allt bara ren vinst, en rätt bra sådan också med tanke på den generösa kompensationsplanen. I annat fall är det bara att sluta, så vad exakt är problemet? Det värsta som hänt då är att man lagt ner tid. Men man har fått en bra produkt på köpet (nej de flesta börjar inte med detta pga produkten men många älskar den när de väl har den hemma och börjat använda den).

Nej, man tjatar eller säljer verkligen inte på familj och vänner - de som är intresserade tar själva kontakt. Det är en stor anledning för många att välja just detta arbetssätt.

Nej, man behöver inte köpa kurser.

Ja, man behöver självklart skatta när man tjänat tillbaka sin investering och börjar gå med vinst - precis som med vilken inkomst som helst. Man behöver såklart starta något typ av bolag, precis som vilken egen företagare som helst.

Jag har hittills inte hört talas om någon som ångrat att de börjat med det här. Snarare önskar många att de börjat tidigare.

Många har som mål att kunna säga upp sig från sitt traditionella jobb, och många gör det. Det tar bara olika lång tid. Andra kanske bara vill ha en extra inkomst vid sidan av eller vill tjäna en extra engångssumma för något särskilt det ska användas till. De flesta börjar under föräldraledighet eller parallellt med vanligt hel- eller deltidsjobb. Och brukar kunna säga upp sig efter ca 10 månader-2 år i snitt, av det jag sett hittills (alltså rätt mycket snabbare än det brukar ta att gå med vinst när man startar eget, vilket också brukar kräva en mycket större investering och löpande kostnader).

Det är en typ av MLM ja, men absolut inte pyramidspel. Den ”över” dig får en del provision på dina sälj, upp till en viss gräns. Sen inte alls. Alla kan tjäna obegränsat och kan ”gå om” sin mentor och de som hållit på längre, i inkomst och rank, etc.

Man behöver inte ”rekrytera” in nya säljare, det går alldeles utmärkt att bara sälja produkten, och det finns de som gör det. Det är bara det att de flesta vill inte det, eftersom de vill ha ett friare liv och inte vara bunden till tid och plats. Vilket man kanske behöver om man ska sälja in produkter till t.ex. gym, restauranger, wellness-företag (ja, dessa typer av företag använder produkten). Många vill heller inte vara ”säljiga” utan vill att de som är intresserade själva tar kontakt om de vill veta mer.

Det är absolut inget man investerar i och sen blir rik över natten. Det krävs att man lägger ner tid och engagemang, särskilt i början för att bygga upp det. Sen är mycket automatiserat och på så sätt behöver man inte lägga ner mer än 1-3 timmar/dag, men ändå tjänas mer än de flesta kan med ett 8-17-jobb.

Om ni på riktigt vill ha insyn och lära er mer i detalj hur det här går till så är det ju bara att kolla på en gratis presentationsvideo, och/eller betala en mindre summa för att få tillgång till ca fyra timmars videomaterial där allt gås igenom. Sen är det bara att inom 14 dagar säga att man vill ha återbetalning. Så har man inte lagt en enda krona men har ändå fått full insyn i vad det är. Är man snabb har man också några dagar på sig (innan ångerrätten gått ut) att få komma in i communityt och prata med de som faktiskt jobbar med det här, både nya och gamla medlemmar.

Vet inte om jag missat något, men fråga gärna om ni undrar något mer. Och berätta gärna hur det har gått för mamma och hur hon upplever det hon erfarit hittills. Om du fortfarande är orolig eller om hon är orolig eller vad som helst så hjälper jag gärna till. Det finns inte så många communitys i Sverige så det finns en stor möjlighet att vi är medlem i samma, hon och jag.

Ha det fint! Ju

Mvh Jeanette

15 gillningar

14 gillningar

Intressant!

Kan du visa dina siffror månad för månad? Utgifter och intäkter.

Och vad heter ditt företag?

1 gillning