Familjemedlem i sekt.. Hjälp!

Intressanta reaktioner från personer som inte har någon insikt överhuvudtaget :smile:

Vad har mina personliga siffror med saken att göra? Vad skulle det ge dig svar på?

De löpande utgifterna består av annonsering - OM man väljer att göra det, det är inget krav. Det finns inga krav överhuvudtaget på vad man ska göra faktiskt, tro det eller ej. Man är ju egen. Och inga andra avgifter.

Jag har inte startat bolag än.

Det är också rätt enkelt att läsa på företagets egen sida om affärsmodellen om man nu är intresserad. Det finns liksom inget hemligt med det och alla som vill får full transparens för att ta ett informerat beslut om man vill bli distributör eller inte. Det passar inte alla.

2 gillningar

Glömde… ev avgifter för verktyg/abonnemang man vill använda för t.ex. marknadsföring eller annat får man ju såklart stå för själv. Men det är som sagt inget krav. Man är helt enkelt distributör för ett företag som tillverkar produkter, och ja självklart tjänar det bolaget mycket pengar för sina produkter. Konstigt va? :thinking:

Kul att du är positiv och jag antar att det har gått bra för dig. Men tittar man på deras “Earnings Disclosure” för USA (som även länkats tidigare i tråden) är det väldigt ovanligt att det går så pass bra för distributörerna att de kan leva på det.

Det kan gå bra, men för de flesta gör det inte det så det gäller att ha rimliga förväntningar. Ditt inlägg målar enligt mig upp en överdrivet positiv bild så finns risk att du ger folk orimliga förväntningar. Vilket brukar vara affärsmodellen för MLMer, de säljer orimliga förväntningar snarare än goda affärsmöjligheter.

9 gillningar

Jag tänkte att det skulle ge mer tyngd åt dina argument.

På första inlägget i den här tråden lät det som att man behövde ligga ute med pengar för varorna man ska sälja, men så är inte fallet?

Så jag tolkar det som att du inte lever på det än, men hoppas?

3 gillningar

Den här Volvon är en typ av bil ja, men det är absolut inget fordon.

Det blir ett konstigt venndiagram av det där… :thinking:

12 gillningar

Jeany försvarar du det specifika företaget som tas upp i tråden upplägget generellt eller både och ?

Får vibbar av “Vemma” som var poppis för några år sedan. Flertalet kompisar hoppade på tåget och la alla sina pengar på energidryck och försökte värva andra kompisar. Ingen tjänade mer än max några enstaka hundralappar. Ingen verkade förmögen att kunna lämna eller hoppa av heller. Pågick enda tills “Vemma” helt verkade gå under jorden.

Jag var med på ett möte en gång. Eller snarare väckelsemöte… Skitkonstigt var det att sitta där i publiken…

2 gillningar

Det är bara en liten bråkdel som tjänar rejäla pengar på att hålla på med MLM. De allra flesta går på sin höjd +/- 0 eller tjänar någon mindre slant. Många har förlorat pengar när de lägger av. Då ska vi inte tala om all förlorad tid som kunde lagts ner på något vettigare arbete/projekt.

De som faktiskt är riktigt bra säljare och drar in grova pengar hade likväl kunnat ta ett vanligt säljobb (mycket enklare/snabbare) eller startat eget (mycket lönsammare). MLM företag går runt på vanliga människor som drömmer om att vara sin egen och tjäna mycket pengar men som egentligen inte vet något om företagande och sälj.

Det finns alltid någon i dessa trådar som sitter och pratar om guld och gröna skogar. De är antingen anställda av företaget att göra det eller så har de nyss börjat själva och är helt frälsta. Frågar man dem hur det går efter något halvår så kommer det inget svar. Fråga er själva vad det kan bero på.

3 gillningar

Ok, jag menade inte måla upp en överdrivet positiv bild utan ville bara förklara felaktigheterna som andra skrivit och berätta hur det faktiskt funkar.

Jag har ju dagligen kontakt med andra och ser deras utveckling och det är det jag baserar mina “snitt” på, så absolut ingen studie. Och det är klart det inte går bra för alla. Affärsmodellen passar inte alla och man måste förstå att man måste driva det själv, vilket alla kanske inte förstår eller fixar. Men det är verkligen ingen överdrivet hög investering. Och det är inte uppbyggt på att lura in folk. Förstår att man kan tro det om man bara sitter och spekulerar men det stämmer helt enkelt inte.

Men vilka argument menar du? Det är inga argument, jag säger bara hur det fungerar. Jag har inte sagt något om mina egna siffror.

Nej det stämmer inte att man behöver ligga ute med pengar. För att bli distributör behöver man köpa produkten. Så man köper alltså en produkt, man behåller den. Det är inte en tom investering. Efter det är det inga avgifter, inget mer köpkrav, inget krav om att sälja x antal produkter på x antal dagar/månader/år. Man kan pausa hur länge som helst och sen fortsätta på samma nivå som att inget hänt. Eller bara sluta rakt av om man vill det.

Jag lever inte på det än nej. Ja det är målet att kunna göra det. Sen hur lång tid det tar att komma dit vet jag ju inte men det spelar egentligen mindre roll.

Alla verkar utgå ifrån att MLM = pyramdispel och det stämmer inte. Jag förklarade i inlägget du svarade på vad skillnaden är.

Om du tar en tur via en sökmotor så ska du se att det du beskriver är ett pyramidspel. Inte nödvändigtvis designat som ett bedrägeri, men världen innehåller trots allt bara en viss mängd människor så förr eller senare når alla MLM-företag en gräns och i sista ledet står de som aldrig tjänade något utan betalade för hela kalaset.

Uppdatera gärna med en sifferskiss eller på annat sätt när du lever gott på affärerna. Men här på forumet föredrar vi att man kan backa sina inlägg om man ifrågasätter sanningar.

Ingen betvivlar att det går att bli rik på MLM. Det vi säger är att det alltid finns någon längre ner i organisationen som betalar för det. En bredare bas föder en topp som lyckades. Och vilken geometrisk form blir det?

9 gillningar

Beror på vad du menar med ”upplägget”? Kompensationsplanen är unikt för företaget eftersom de har patent på det. Så svaret blir väl både och antar jag. Men försvarar och försvarar… trådskaparen verkar ju orimligt orolig och helt förstörd över situationen och jag ville väl mest lugna, och samtidigt förklara att det som skrivs här inte stämmer.

Kan du dela patentnumret?

Jag tror inte någon kan få tillräcklig teknisk verkhöjd på ett finansiellt upplägg, så de ens kan få ett patent på det. Med andra ord, jag tror inte att detta patent finns.

5 gillningar

Betalar för vilket kalas? Alltså man köper en produkt EN gång. Man kan sälja enbart produkten och behöver inte ”rekrytera” säljare och bygga team osv.

Mitt nuvarande och de flesta traditionella jobb är däremot uppbyggda så att de i topp och mellanskikt alltid kommer tjäna mest. I det här finns ingen sådan hierarki.

Berätta gärna hur jag betalar för de som är ”över” mig just nu?

1 gillning

Jag ifrågasätter inte sanningar? Jag är insatt i hur det här funkar och ingen av er andra är det. Så det är nog ni som ska backa upp era påståenden i så fall. Läs på lite mer, allt finns ju tillgängligt

1 gillning

Länken till spelinspektionen nedan. Mitt inlägg före det inväntar tydligen godkännande från @moderatorer men det kommer väl :sweat_smile:

1 gillning

Med släktingar som både tjänat och förlorat pengar så är min bild av det

• MLM är en tillåten form av distributions försäljning.
  • Pyramidspel är illegalt.

Skillnaden ligger framförallt i vad fokuset är - rekrytering eller försäljning - och hur försäljningen går till.

Det är inte alltid helt lätt att dra gränsen mellan de två, inte minst för att pyramidspelsaktörer gör sitt bästa för att få det att se ut som MLM, såklart.

Spelinspektion, alltså myndigheten som är ansvarig, skriver så här

Saker som kan tyda på att ett koncept kan vara ett pyramidspel

• Måste du köpa ett startpaket/utbildningspaket för att gå med och är det krav på att du måste rekrytera nya deltagare till konceptet eller sälja startpaket/utbildningspaket till nya kunder?
  • Vad är det bolaget bakom konceptet verkar vilja uppnå, att få så många deltagare som möjligt eller sälja så mycket produkter som möjligt?
  • Går det inte att handla en eventuell produkt utan att själv bli distributör?
  • Lockar man med att du kan tjäna pengar utan att behöva göra något?
  • Pratar man om att det är en unik möjlighet att gå med vid verksamhetens uppstart och att det är de som går med vid starten som gör stora vinster?
  • Får du inte veta några detaljer om verksamheten direkt, utan måste följa med till ett särskilt möte där en talesperson för konceptet beskriver det?
  • Om något verkar för bra för att vara sant - så är det oftast det! Om det lockas med en passiv inkomst så finns det alltid en hake. Det rör sig i regel om stora insatser som en konsument ska investera och när pyramidspelet faller ihop så går dessa pengar förlorade.

Pyramidspel är olagligt i Sverige. Tipsa Spelinspektionen om ett misstänkt pyramidspel.

Länken till Spelinspektionen

14 gillningar

Inga krav men man måste köpa en vattenrenare för 50’000 kr?
Redan här är man inne i pyramiden. Den vattenrenaren är i material värd hundralappar. För mig personligen är den värd noll. Skulle aldrig använda den.
Dessa 50k betalar provision till de som kommer högre upp i pyramiden och en härlig vinst till de som startat företaget.

Jag förstår inte vad du menar med att det är en MLM men inte ett pyramidspel.
Du behöver inte köpa ytterligare eller sälja något för att det ska bli en pyramid då första köpet är ingången till pyramiden. Om du inte fortsätter är du i botten av pyramiden. Om du fortsätter och säljer bygger du nya nivåer på pyramiden.

Det är definitionen av pyramidspel och blir inte tydligare än så. Anledningen till att folk inte blir åtalade är för att det är en riktig produkt folk köper, även om produkten kan vara överprissatt och värdelös. Men det blir inte mindre pyramid för det …

16 gillningar

Om du är en duktig försäljare så låter det här som en bra idé! Övertala folk att köpa en dyr produkt. Sen övertalar du samma människor att de också ska bli försäljare så att de börjar konkurrera med dig. Det låter väl smart? Alla säljare älskar att konkurrera med varandra om kunderna!

Ge oss siffrorna! Hur mycket tjänar de som arbetar med detta? Hur många hoppar av med förluster?

Fakta är att 97% av säljarna inte tjänar några pengar:

Jag skrev det tidigt i tråden. Den som är inne i ett MLM kommer inte vara mottaglig för saklig kritik.

Om du inte är en duktig försäljare så ska du inte ge dig in på detta. Om du är en duktig försäljare så vet du att du kan tjäna bättre pengar någon annanstans.

Det är trist att förlora pengar till ett MLM. De flesta som försöker går back. Det är inte ett enkelt sätt att tjäna pengar.

14 gillningar