Farbror Joakim-syndromet | Samlar pengar på hög trots jag inte behöver

Du har inte funderat på att söka lite hjälp för att må bättre. Det låter jobbigt för dig. :hugs:

Jag känner en tjej som blev utsatt för det. Hennes partner listade ut hennes bank-id lösenord (det är inte så svårt antar jag om man känner varandra väldigt bra, många har ju favoritsiffror och kombinationer etc) och tog hennes sparpengar. Hon förlät honom till slut men relationen dog ut ändå.

1 gillning

Tack för din generösa och öppna fundering @HerrW! :heart:

Förutom det som redan har skrivits, kan jag även rekommendera följande avsnitt där vi pratar om hur man kan skapa sig själv regler för att använda sina pengar.

Tror inte du behöver psykologhjälp, snarare bara lite input kring att lista ut vad som är viktigare att använda dina pengar till som gör det okej att se dem minska.

Kan bara instämma ! Efter många kloka inlägg här har jag tagit ett jättekliv framåt mot att byta den växande pengapåsen och det liv med heltidsjobb den innebär mot frihet att göra nästintill vad jag vill utan att för den sakens skull vara på ngt sätt fattig. Jag kommer att vara både rik på pengar och ha ett rikt liv!

6 gillningar

Grundfrågan är ju: Trivs du på ditt jobb? Är det utvecklande, meningsfullt och inspirerande? Ger det dig mer än vad ledig tid skulle göra? För isåfall finns det ju inget skäl att gå i tidig pension! (Det är ju faktiskt inget brott att trivas på sitt jobb.)

Om du INTE mår bra på ditt jobb, och längtar efter en annan vardag, men ändå sliter kvar av ekonomisk oro, DÅ har du ett problem. En tanke isåfall som kan hjälpa är kanske: vad händer om jag blir sjuk eller skadad om tre år och får svårare att ta mig fram i tillvaron? Kommer jag då att ångra att jag använde de åren till att jobba istället för till något annat?

1 gillning

Hej! Jag är riktigt less på mitt jobb. Tycker visserligen det är kul att nörda ner mig i vissa arbetsuppgifter, men är gruvligt less på att inte få bestämma över min tid, ha en chef som har makten att säga ja eller nej till en semester mm. Jag kommer att kunna leva väldigt bra ekonomiskt som pensionär så problemet är bara att överge några påsar pengar som i teorin känns viktiga men som i praktiken troligen aldrig kommer att användas.

2 gillningar

Det poddavsnittet är grymt ! Podden som nämns med en Sandy, länk till den eller titel?

1 gillning

Kul att du gillade det, vad stack ut för dig i det? :slightly_smiling_face:

Här kommer avsnittet med Sandy:

Så mycket klokhet överlag och det tangerade exakt min problematik. Bästa var att man ska vara bekväm i och ha insikt i sitt beteende, t ex att någons drivkraft faktiskt kan vara just själva sparandet. Så e det inte i mitt fall dock. Ska lyssna en gång till så bra var det!

1 gillning