Fastanställd, konsult, underkonsult, eller egen -- Hur tänker ni kring anställningsformer?

Tyvärr måste jag nog hålla med om att detta är sant. Desto sämre man är desto mer fortbildning får man. Dessutom upplever jag att konsultbolag inte ekonomiskt belönar duktiga i så hög utsträckning, eftersom de flesta ändå har ungefär samma timtaxa ändå.

Men för att förtydliga min åsikt. Jag tror att anställd som konsult är en bra början på karriären, men nog inte det mest optimala för hela yrkeslivet. Om man vill utmanas och tjäna mycket pengar.

1 gillning

Jo men det håller jag med om. Det är en bra inkörsport men man bör inte stanna för länge om man har högre ambitioner. När man är ny så kostar man ju oftast pengar istället för att generera några så det får man ju ta hänsyn till. Jag förstår verkligen inte på de som är seniora och är väldigt duktiga som jobbar på konsultbolagen för de är ju långt mycket mer värda än juniorerna. De får dra tredubbelt lass men får inte mycket mer betalt för det. Bekvämt kanske?

1 gillning

Men visst kan man tjäna bra som senior på konsultbolag, men antagligen mindre än om man varit fullbelagd i egen firma.

Har själv jobbat inom konsultsvängen (dock inte IT), och tänker att det kan innebära väldigt mycket olika saker. Du har ju både det som kallas “resurskonsulting” där man i princip är uthyrd som personal till kunden och jobbar löpande i dess organisation, finare ord för bemanningsbolag typ. De som kör eget och jobbar åt samma kund löpande hamnar väl i princip i denna kategori också.
Men det jag främst associerar fenomenet konsult med är ju när man tar in konsulter för en viss kompentens i specifika projekt. Alltså inte när man sitter i samma uppdrag år ut och år in. Även om det såklart finns riktigt stora projekt som tar tid också.

Håller inte riktigt med, jag upplever att ett produktbolag är bättre på att ta hand om nyexaminerade. Du hamnar i ett team där du snabbt kan lära dig grunderna. Många konsulter hamnar i min erfarenhet ensamma eller i små grupper där man lätt kan plocka upp dåliga vanor eller inte lär sig så mycket.

Om jag skulle få planera någons karriär :slight_smile:

• 2-3 år på ett produktbolag som nyexaminerad för att då dom viktiga 2+ års erfarenhet alla letar efter.
  • 5-10 år som anställd på konsultbolag för att bredda kompetensen tills du når ett lönetak som senior konsult. Konsultbolag gillar generellt inte seniora konsulter med höga löneanspråk, eftersom timtaxan för en senior är inte mycket högre än en junior.
  • Egenkonsult, eller produktbolag där lönen inte är hårt kopplat mot en timtaxa. (mer asymmetriskt som Jan kanske skulle säga)
4 gillningar

Kloka råd i mina ögon. Har flera kollegor som har gjort som du föreslår och antingen landat i produktbolag eller Eget AB, det går bra för dem på olika sätt.

För min del är största incentive till att ha Eget AB är “friheten” samt möjligheten att tjäna pengar som inte försvinner i skatt över brytpunkten. Det är dock inte för alla.

1 gillning

Jag skulle byta dessa, 2-3år som konsult och sedan produktbolag 5-10år. Sen är väldigt mycket enklare att få jobb som konsult som nyexad. Skulle också säga att vissa företag använder konsulter som en slags provanställlning.

Här har vi säkert alla olika erfarenheter men när jag kommit in som egenkonsult, har jag alltid välkomnats som om jag vore anställd. I mitt nuvarande uppdrag är jag till och med inkluderad i bonusprogrammet vilket kanske är lite udda. Under ett tidigare uppdrag blev jag erbjuden att köpa in mig i bolaget på samma villkor som de som var anställda.

Så för att slå ett slag för egenkonsulten skulle jag säga att man utvecklas snabbare om man rör sig på sig då och då. Man får lite variation, får uppleva andra företagskulturer och arbetsflöden, träffar folk med andra erfarenheter samtidigt som man långsamt bygger upp sitt nätverk.

…och här är ett tips. När du under intervjun för uppdraget får frågan “Kan du tänka dig att bli fast anställd hos oss i framtiden?” så svara alltid ja. Mitt standardsvar lyder: “Det ska man naturligtvis aldrig utesluta.”. Egentligen säger jag nej här men shhh, säg inte det till någon. :wink:

Jag har jobbat på större arbetsplatser där man tagit in ett 80-tal konsulter. När dessa placeras i en silo blir det lätt ett “vi och dom”. När man kommer in ensam och blandas upp med alla andra så har jag aldrig upplevt någon märkbar skillnad.

Om man är nyexad håller jag annars med om att det troligtvis är bäst att sikta på en vanlig anställning. Allt blir lättare när man kommer upp i 5 års arbetslivserfarenhet.

1 gillning

Jag tror det är lättare att komma in som egenkonsult än via konsultbolag. Som egenkonsult så har man ju bara sig själv, det blir en mer personlig relation och arbetsgivaren ser en som en potentiell framtida fastanställning (fast man själv vet att det aldrig kommer hända :grinning:)

2 gillningar

Japp, jag har kollegor som fått fast anställning direkt av företaget de jobbat hos eller rentav startat eget och börjat fakturera från det istället.

Jag har varit anställd på ett konsultbolag i nio år och har ute hos kund alltid behandlats i princip som de andra anställda, förutom att jag slipper gå på personalmöten och använda dåliga tidsrapporteringsverktyg. :slight_smile: Jag har lärt mig och utvecklats otroligt mycket under de här åren och tror fortfarande det var det bästa yrkesmässiga valet jag kunde ha gjort. Bara min erfarenhet förstås, det är så klart inte likadant överallt. Med det sagt kommer jag bli egen om några veckor och känner att det kommer vara det bästa för mig just nu på grund av friheten och pengarna det ger. Jag har hittat en konsultmäklare med mycket gemenskap som känns som något mer än en mellanhand som hjälper till med uppdrag och tar en bit av debiteringen. Så är du tillräckligt erfaren och har möjlighet skulle jag nu säga att du ska välja att bli egen. Behöver du lite mer år i yrket och ett större kontaktnät först, hitta ett bra konsultbolag som tar hand om dig, de finns.

1 gillning

Jag har upplevt samma. Men mycket beror nog på konsultbolaget och vilka uppdrag man haft. :slight_smile: Med det sag så tror jag att det är mer fördelaktigt med en rörlig lönemodell än en fast månadslön om man vill jobba på konsultbolag. Finns ju i princip bara fördelar med det som jag ser det. Men det är nog inte för alla.

Jag har klurat och klurat, väldigt mycket, och lutar just nu åt alternativ (4) i mitt ursprungliga inlägg.

Det rör sig alltså om att jag blir anställd i ett mindre konsultbolag där min lön är direkt kopplad till vad jag fakturerar kund. Konsultbolaget tar en del av arvodet för att täcka interna kostnader (sälj och administrativa avgifter) och därefter tillfaller resten mig.

För tydlighets skull:

Min pott += (Fakturerat per månad - Konsultbolagets andel)

Fråga 1: Vad är en rimlig andel att betala konsultbolaget för nedan?

• sälj (bolaget letar uppdrag åt mig)
  • hjälp med all löneadministration
  • interna utbildningar
  • konferenser som bolaget åker på

I sitt grundavtal är konsultbolagets andel 30%.

Jag är tämligen ny i branschen och har inte ett jättestort nätverk, så jag tror att jag behöver hjälp med säljbiten. Däremot har jag pratat med bolaget om att jag inte är så intresserad av flashiga utomlandskonferenser och om 30% är förhandlingsbart. De säger att så är fallet, så jag förväntar mig att 30% snarare blir 25%.

Efter att konsultbolaget tagit sin andel ska alltså pengarna som tillfaller mig täcka:

• Min bruttolön
  • Semestersparande
  • Pensionssparande
  • Ev. period utan uppdrag (eller extra ledighet)
  • Utrustning (mobil, dator) om inte kund tillgodoser detta

Fråga 2: Har jag missat något i min lista?

Fråga 3: Vad tycker ni att balansen mellan bruttolön och “kvar i potten” behöver vara för att den här anställningsformen ska vara hållbar?

Ett snabbt räkneexempel med antagandet Konsultbolagets andel = 25% :

• Arbetade timmar: 167 SEK
  • Timpris: 800 SEK
  • Pensionssparande: 5%
  • Semesterspar: 15% (30 dagars semester)
  • Bruttolön: 45 833 SEK

Kvar till Min pott efter pension, semester & lön += 30 295 SEK

Är det för lite pengar kvar? Finns det bra riktlinjer kring hur mycket man ska spara undan varje månad givet en viss önskad bruttolön?

Tack för hjälpen!

Kul att läsa om olika alternativ till kompensation för arbete.
Själv har jag varit på samma konsultbolag sedan gymnasiet för 4,5 år sedan. Inom min branch med affärssystem(ERP, eller rättare sagt ett specifikt ERP), känns det svårt att gå över till alt. 5 Egenkonsult. Jag gör jobb åt 15-20 kunder i månaden och kunderna behöver ofta hjälp av olika personer på vårt företag för olika uppgifter, så det finns definitivt ett värde att vara på ett konsultbolag(litet bolag, ca 13 anställda).
Jag har i alla fall lärt mig massor de senaste åren, men känner att jag inte får någon spetskompetens om något förutom just det specifika affärssystemet. Och det är ju förmodligen svårt att ta med sig till nästa jobb vilket är mitt största bekymmer just nu.

Vår lönemodell är lite annorlunda mot vad som beskrivits tidigare, så jag delar med mig av det.
För det första måste jag nå min budget för månaden för att få bonus, det händer de flesta månaderna.
Grundlön 27500,
Bonus 17% av det jag fakturerar som är över dubbla grundlönen(55000)
Alltså om jag fakturerar 140KSEK så får jag en bruttolön på 41 950kr. (0,17*(140-55))+27,5
Snittmånadslönen 2019 blev just någonstans runt 41 000, och 2020 runt 39 000 (pga. covidpermittering)

Blir osäker på om jag ska posta det här, jag har inte ens någon fråga. Men nu klickar jag på knappen.

2 gillningar

Kan inte säga inom IT men inom min ”bransch” med samarbeten är det inte ovanligt att säljbolag tar 30 % av ersättningen för ett samarbete.

70/30-upplägg är vanligt inom IT-konsultbranschen. Jag trodde dock att arbetsgivaravgifter ingick i de 70 procenten. Har du räknat med det eller vet att det inte ska räknas med?

Vid provisions modell och egen “kostar” det att göra kompetensutveckling eftersom du då inte kan fakturera medans fastlön modellerna inkluderas detta i lönen. Sen kan det ändå skilja väldigt mycket på hur mycket och hur kompetensutvecklingen sker.
Själv testat 1,2 och 3. Föredrar 3:an men alla är ju olika. Värt att tänka på förmånerna som ligger utanför lönen också när man ska välja. (saknar kontorsmassagen nu vid hemmajobbandet :sob:)

1 gillning

Yes men man får ju jämföra det med vad man får på andra ställen.

På mitt “traditionella” konsultbolag så får man 10k per år för utbildning/kurser och sedan några timmar på det (beror lite på vad det är men ca 20h kan man nog räkna med) per år. Och på tre år så utnyttjade jag det bara 1 gång.(jag vet jag vet, samma sak med friskvården, brunnit inne flera gånger)

För min del som nu gått över till konsultbolag med provision så bestämmer jag själv och slipper låta pengarna brinna inne. Sen gillar jag inte att ta certifikat och annat lull, det är jobbet som räknas i slutändan och jag lär mig betydligt mer på att jobba med något. Men det är jag det. Jag har hitintills inte sett ett uppdrag där det varit krav på något cert, utbildning eller dylikt, men jag rör mig kanske i fel kretsar? :slight_smile: Sen upplevde jag alltid att det vart så drygt att behöva motivera alla inköp och utbildning/cert varenda gång man ska göra något. Förståligt såklart men som 4 eller 5 kan man göra lite mer som man vill.

1 gillning

Jag skrev faktiskt på avtal idag för ett konsultbolag med provision/rörlig lönemodell! Ditt antagande stämmer ganska bra överens med den information jag fått. Dock förhandlade jag till mig en något större provision, 76% och löfte om att justera den igen om 6 månader.

Men jag börjar inte jobba förrän om några månader dock. Uppsägningstid och allt det där. :slight_smile: Men min plan är att minst plocka ut 45k i brutto för att maximera allmänna pensionen iaf.

1 gillning

Tack för påpekandet. Du har rätt, och jag har tagit höjd för detta i uträkningen, men inte skrivet ut det explicit.

1 gillning

Har varit anställd i ca 15 år som IT-konsult, mindre ort, Södra Sverige. Tycker det har sina fördelar när man nu har två småbarn då jag slipper allt med sälj och kan fokusera på att jobba mina 8 timmar. Blev anställd som juniorutvecklare med 4 års erfarenhet så det var skönt att slippa jaga kunder på en ort jag inte visste något om. Bolaget tar all risk, jag får en stabil månadslön och det tuffar på. hade jag varit barnlös hade det nog varit kul och lukrativt med eget AB.
Nackdelarna med att vara anställd utan kollektivavtal är uppenbara, ingen föräldralön vid föräldraledighet, inga förmåner värda namnet mer än 2500 kr/år i friskvård. Det är i princip allt.

Ett av de stora bolagen i Sverige, dock litet lokalt kontor.

2 gillningar