Det finns ju dock företag utan kollektivavtal som har bra avtal ändå. Okej så länge man är medveten om det tycker jag.
Ja, vi har inget kollektivavtal, men ledningen försöker ändå “matcha” så gott det går, men ändå fattas för mig viktiga delar som föräldralön vid föräldraledigt. Det har kostat mig många sköna tusenlappar.
Man blir dock avis när man läser om vissa här som verkar få massage och annat på kontoret 
/H
Jag funderar på liknande upplägg.
- Undrar dock som andra ifall sociala avgifter är medräknat i din kalkyl? (31,42%)
- Vem står för sjuklöneersättning? Ska du lägga undran det själv likt semester eller bjussar dom på det också?
- Samma sak för särskild löneskatt?
För om du går +30kSEK till potten varje månad låter det osannolikt bra?
Men grymt om så är fallet 
Som jag skrev i mitt svar till @mattiasw har jag tagit höjd för detta. Jag skriver ut hela uträkningen nedan, så kan vi granska den tillsammans för att säkerställa att jag inte räknat fel:
Jag återanvänder siffrorna från mitt tidigare inlägg:
Fakturerat per månad: 167 * 800 = 133 600
Split Konsultbolaget/Mig: 33 400 / 100 200
Pensionssparande: 2 291,65
Kvar efter pensionssparande: 100 200 - (2 291,65 * 1,22) = 97 404,19
Löneuttag: 45 833
Kvar efter löneuttag: 97 404,19 - (45 833 * 1,3142) = 37 170,46
Semestersparande: 6 874,95
Kvar i potten efter semestersparande: 30 295,51
Att notera:
- 22% skatt på pensionssparandet
- 31.42% sociala avgifter på bruttolönen.
Detta har jag inte koll på men jag skulle tro att jag får spara till detta bäst jag vill. Tack för påpekandet och detta är något jag ska kolla upp ![]()
Det här har jag inte heller koll på. Jag trodde inte särskild löneskatt var en grej längre. Kan du upplysa mig?
Jag har inte bra koll på detta alls, då jag likt dig precis börjat fundera på att byta över till denna lönemodell.
Några mindre väsentliga kommentarer dock;
Pensionssparande borde väl vara lite mer? 4.5% upp till en gräns, därefter 30%… blir inte detta 3kSEK/mån?
Särskild löneskatt; har sett att detta är med i beräkningstabeller för en del firmor som kör denna lönemodell
Diverse försäkringar som man kostar ifall man är sugen att ha? (ex. sjukförsäkring, grupplivförsäkring, personskadeförsäkring)
Den särskilda löneskatten på pensionsavsättning för AB är 24,26% om det är den du har med i uträkningen. (Kan vara annorlunda om du har enskild firma). Sen över typ 45000kr så är pensionsavsättningen ofta 30% av den del av lönen som överstiger det. (+ löneskatt så klart)
Sen är jag osäker på vad du ville få fram med din beräkning men jag är osäker på var du täcker in kostnader för försäkring, egen dator, mobil, kontor, resor, bokföring, ev tjänstebil, bokslut, licenser/programvaror, friskvård, utbildningar, förbrukningskostnader när man jämför konsult med anställd.
Jag jobbar också som konsult med eget bolag sedan många år och tycker det i diskussioner ofta tappas bort hur mycket “kringkostnader” det faktiskt finns när man driver eget jämfört med när man är anställd.
Bra kommentarer. Jag satte 5% istället för 4.5% och 30% och tänkte att jag skulle komma “nära nog”; det kanske var en för grov generalisering.
Hm. Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade inget om att en lönetagare ska ta hänsyn till detta; men ska som sagt ta upp det ![]()
Också mycket bra kommentar. Värt att ta i beaktning.
Jag får dubbelkolla detta! Tack för input.
- Försäkring - Något att tänka på.
- Egen dator, mjukvaror, mobil, etc. - Är inte med i beräkningen, men är saker som behöver betalas från potten.
- Kontor - Inte relevant i nuläget.
- Resor - Förhandlas för varje kund separat.
- Bokföring - Står konsultbolaget för.
- Tjänstebil - Kan betalas med potten, men inget jag är intresserad av.
- Utbildningar - Något konsultbolaget kan stå för om det finns en större nytta i bolaget, annars något som betalas med potten.
Notera att arbetsexemplet ovan inte är att starta eget bolag, utan bli anställd på ett konsultbolag men bli betald i proportion till vad som faktureras kund.
Nu är det dock inte helt egen utan man är fortfarande anställd och stället jag ska gå till har dessutom kollektivavtal vilket inte min nuvarande anställning har. Sen kan det vara värt att nämna att det finns konsultfirmor som har en grundlön som du alltid får och sedan en provision ovanpå det.
försäkring - 2-3k i månaden. Jag tror man får teckna en sjukförsäkring om man vill få sjuklön de första 14 dagarna, sen kickar ju staten in. Så där råder ju som vanligt “försäkra enbart det du inte har råd att förlora”. Jag personligen har aldrig varit sjuk i mer än 3 dagar så för min del hade det hitintills varit en förlust men jag hade nog ändå tagit försäkringen för att vara trygg i att man kan bli sjuk. Man kan kanske teckna försäkring som gäller privat också, så kapar man den kostnaden från lönen.
egen dator - Jag har haft 6 olika uppdrag och har alltid blivit tilldelad dator från arbetsplatsen. Så man kan diskutera hur stor denna kostnaden blir. Om det är främst för administrativa ärende kan man ju köpa något skräp för 5000Kr. Ska man faktiskt jobba med den så får man ju gå upp runt 30k eller så.
mobil: Beror på hur mycket man använder den. Jag tar emot ca 12 samtal om året på min jobbtelefon, kan lika gärna köra kontantkort. Mobil är ju runt 5000Kr vartannat år eller så, ganska liten kostnad. Dessutom blir det ju momsfritt så man sparar ju in det på att inte köpa något privat.
kontor- Jag har aldrig jobbat på mitt nuvarande konsultkontor utan enbart ute hos kund eller hemma.
resor- Beror på kund men jag klarar mig på kollektivtrafiken och det är inget jag får ersättning för idag.
bokföring- Fixar arbetsgivare
tjänstebil- Jag har ingen bil idag och behöver inte heller någon.
bokslut- Fixar arbetsgivare.
licenser/programvaror- Ja jag vet inte här, under mina år är det oerhört få licenser jag behövt då mycket är open source. Om det är ett speciellt bibliotek eller liknande så får kund betala det. Kanske en office365 licens för 100Kr/mån. Känns överkomligt.
friskvård- Brukar ju vara runt 3-5000Kr som brinner inne för min del.
utbildningar- Absolut en kostnad, säg ev 10 000Kr per eller så.
förbrukningskostnader- Jag vet inte riktigt vad du syftar på…kaffe? Det har jag fått stå för privat det senaste året ändå.
Men ja, det finns säkert saker jag glömt räkna med här. Men jag är ändå övertygad om att provisionsbaserad lön är bättre för konsulter än fast lön om målet är att tjäna mer pengar och man vet vad man håller på med.
Förstår inte riktigt alt 4 faktiskt, det är prestations-baserad likt 5 men förhoppningsvis faktura man så mycket att skattereglerna är mycket bättre som egenföretagare.
En konsultmäklare eller annat konsultbolag kan ta in en egenföretagare som underkonsult, brukar gå på runt 10%, har kört så själv och det har funkat rätt så bra.
Försäkring och bokföring blir inte heller många %, har dock ingen sjukförsäkring utan endast ansvars och olycksfalls försäkring vilket kunderna oftast kräver.
Är det någon som kör 70/30 modellen nu då? Hur tycker ni att det funkar?
Fungerar bra. Hade jag varit modigare hade jag blivit egen, men det här är “good enough”.
Kul! Jag är anställd på ett vanligt konsultbolag men funderar på att signera och gå över till den modellen. Känns som att man tjänar mer och kan köpa rätt mycket trevliga prylar och styra över sin egna tid. Men jag är rädd att jag lurar mig själv. ![]()
Kör man en rörlig modell måste man leva på det överskott man genererar de månader man inte är i uppdrag. Dessutom finns det ingen möjlighet att skapa periodiseringsfonder eller liknande då man är tillsvidareanställd och inte kan nyttja lagen kring det som ensambolag kan. En helt annan fråga är hur man räknar ut semesterlön under de tider man går på semester. Säg att semesteråret och intjänandeåret är april-april och man går på semester i maj månad. Då har man inte tjänat in något till sin semester så det innebär typ 0 kronor i semesterlön. Däremot om man tar ut sin semester i april månad får man groteskt hög semesterlön. Allt det här är ju reglerat i lag och en rörlig modell är inte byggd för att fungera med lagarna dessvärre.
Dessutom är ju skatten man betalar mycket högre jämfört med att köra eget bolag. Fakturerar man 1000 kr/h blir det ju en marginalskatt runt 60% som anställd jämfört med 35% om man kör eget.
Vill man köra rörlig lön ör det alltid bättre köra eget bolag som underkonsult.
Det dessa bolag kan erbjuda är att tweaka, trixa och hålla på med kreativ bokföring för att det skall fungera och det känns väl sådär. Dessutom går mycket av detta trixande mot lagen och det känns inte bra.
Det gör du
, hela konceptet bygger på att erbjuda “trygghet” mot stora belopp men det är ju en falsk trygghet för du åker ut med diskvattnet om du inte drar in pengar. Så bättre att dra in pengarna i eget bolag och bygga trygghet (kapital i bolaget för den där regnig dagen) själv om man nu har en eftertraktad kompetens.
Tvärtom måste det väl vara angående diskvattnet? Du kostar inte företaget 1kr om du sitter på bänker, däremot om du är anställd konsult som sitter på bänken är du bara en stor utgift?
70/30 modeller och vad de kallas brukar inkludera grundlön för att folk ska tro att det är tryggare än att vara egen.
Anställd konsult är som du säger inte heller tryggt, men det är inte vanlig anställning heller, man är ”trygg” så länge man har ett värde för arbetsgivaren. Resten är en chimär oavsett anställningsform.
Kör 80/20 modell och ingen garantilön.
Visst hittar du ett konsultbolag som ger fina bonusar så är de säkert väldigt bra men de flesta har en fast lön.
Jag kan ta en lön på 64k på mina ynka 725kr i timmen, hade jag haft 850-900 så hade de varit runt 75-85k i månaden. Lycka till få de på ett konsultbolag.
Jag kan även ta förmånsbil o köpa vilken dator jag vill, åter igen lycka till på konsultbolag.
Vill jag vara ledig i ett halvår med lön kan jag vara de. Går inte heller på vanligt bolag
Ja de är en högre risk men du sätter undan en buffert endast den gången du behöver det.
Klart eget AB är bäst men en 80/20 modell är som ett mellanting.
Är själv väldigt nöjd
Håller med. Fast anställd konsult är ju helt kasst. Slava runt för 30-35k på uppdrag man inte trivs? Nej tack. Tänker på all den tid jag slösade bort där. Kör 75/25 split nu och tycker det är betydligt bättre. Sen visst är eget bäst rent ekonomiskt men det passar inte mig just nu. Jag är nöjd med 60k i månaden, extra TJP och valfrihet över uppdrag, semester etc.
Du har en … intressant ansats i din redovisning. Tyvärr får jag inte ihop den överhuvudtaget och vill inte att någon skall gå på samma deal utan att vara medveten om konsekvenserna.
Fakturerar du 725 kr/h och arbetar heltid (168h) med ett 80/20-avtal drar du in 97 440 kronor per månad brutto. Dessa pengar skall räcka till allt. En lön på 65kkr kostar 85kkr. Du har då 12k över. Av dessa tolv skall du betala sjukfrånvaro, ledighet, semesterlön, utrustning, förmånsbil och allt annat tänkbart. Med ett överskott på 12k per månad och sex månaders ledighet, behöver du sänka din lön drastiskt om den skall gå ihop ekonomiskt. 6 månader i uppdrag kombinerat med 6 månader ledigt utan semesterlön och utan tjänstepension ger en genomsnittlig lön på 37000 per månad.
Det går få bättre deal med grundlön kombinerad med bonus. Mycket bättre deal.
Det där är en riktig låg lön. Bara efter några års erfarenhet borde du ta dig mot 40k åtminstone, plus tjänstepension, utrustning och kompetensutveckling betald utöver lön.