Fastanställd, konsult, underkonsult, eller egen -- Hur tänker ni kring anställningsformer?

Jag förstår inte hur du menar att man kan få en mycket bättre deal av ett konsultbolag än 80/20, menar du att konsultbolaget går runt med en lägre andel än 20% men väljer att inte skylta om det? Min erfarenhet säger att de snarare ligger närmare 50%.
Angående hans räkneexempel så behöver man förtydliga att antingen så tar han ut max lön eller låg lön med 6 månader ledighet, det är friheten med det upplägget.

Tror att diskrepansen ligger i timpris och erfarenhet. Denna modell sätter alldeles för många lagar ur spel och om det blir tvist står man naken mot arbetsgivaren i rätten.

Har man en timlön under 750 eller grundlön runt 35 kan modellen absolut locka. Ligger man (långt) över dessa två värden är modellen inte längre intressant. Av det enkla skälet att man måste ta ut en tjänstepension på 15-20 000 per månad för att inte ligga allt för högt upp på den statliga skatten. Därför jag förordar alternativet grundlön med bonus eller att ha eget och gå som underkonsult.

1 gillning

Ja grundlön och bonus är såklart trevligt det också.Dock har jag inte lyckats hitta ett bolag på orten där jag jobbar som erbjuder det. Vi har en grundlön på 30k men det får man enbart om man sitter på bänken och tömt bufferten.

1 gillning

Okej jag jämförde enbart samma timpris på de 2 olika modellerna. Hur fungerar bonusen skattemässigt. Är det en utdelning eftersom du är aktieägare? Annars borde skatten vara 50% oavsett, eller hur fungerar det?
Jag har svårt att se att det är lönsamt att du får behålla 60% mot att du får behålla 80% är mer lönsamt, men du har säkert räknat på din modell mot samma timpris med 80/20 och har koll på att det faktiskt är så, i så fall låter det som ett bra alternativ mot 80/20, personligen sneglar jag åt andra hållet (eget AB).

1 gillning

Skriver utifrån kunskap och inte personliga erfarenheter.

Anställningskontraktet reglerar grundlön och bonuslön samt hur bonuslön räknas ut. Bonuslön betalas ut i efterskott beroende på kontraktet. Har hört flera modeller där: nästa månad; samlat i nästa kvartal; samlat vid årsslut.

Känner till några få bolag där de anställda också är delägare. Vet dock inte hur det fungerar där. Det är därför jag också säger att bästa vägen är att gå under eget bolag och arbeta som underkonsult. Näst bäst är grundlön med bonuslön. Sämst är 80/20 eller liknande modeller.

1 gillning

Jag har nog haft samtliga anställningsformer som du listade, även några andra (Jobbat mot bolagsandelar, jobbat med 100% provision, jobbat helt utan betalning)

Numera jobbar jag enbart för hårda värden, bolag som försöker rekrytera med löften om 100% remote (och i nästa mening skriver att de har AW varje Fredag) och andra liknande mjuka värden tillför mig ingenting.

Att vara konsult i ett konsultbolag är nog det sämsta som finns, det finns schyssta konsultbolag men de växter inte på träden (och de är ofta ganska små) - så fort de växer till 20+ anställda blir de lika giriga som alla andra och räknar dina fakturerade timmar 10 gånger om dagen.

Skulle jag ta en anställning skulle jag nog vilja ha en bra bit över 100.000 i lön, då är det nog mest Google, AWS och andra som ens är i närheten.

Att gå tillbaka till anställd när du varit konsult är inte lätt (jag har gjort det 1 gång)

Du tjänar dubbelt så mycket, eller mer som egen samt att du kan välja själv:

• Vilka kunder du tar (nåja)
  • Vilka kurser du vill gå
  • Vilka events du vill gå på - Vill du åka till USA på något techbolags event? Do it. Jag åkte till F8 ett år.
  • Du kan åka på semester utan att behöva fråga din chef
  • Du kan köpa prylar - Jag har ett “homelab” med mer prylar än många IT bolag
  • Jag investerar på min fritid i kompetenshöjning som resulterar i högre arvode

Det finns såklart nackdelar också, beroende på hur du värderar mjuka värden:

• En hel del företag anser (rätt eller fel) att konsulter inte ska vara med på aktiviteter som AW, konferenser, kick-off mm. Speciellt lite större bolag som kanske har hundratals eller tusentals konsulter. Det får man inte ta personligt.
  • Du måste i större utsträckning bli populär snabbt, en impopulär konsult blir inte långvarig :slight_smile:
  • Om du tar semester, eller blir sjuk eller det är många röda dagar i en månad så påverkar det din fakturering och lön (Sånt kommer du bygga upp buffert, men är initialt ett problem)
  • Du får vänja dig med att kunder inte betalar i tid, det går att hantera det också men till skillnad mot lön som kommer den 25e betalar inte dina kunder dig då
  • Du måste vara uppmärksam på nerdragningar, konsulter kickas först. Det kan vara lite stressigt men ha alltid nya uppdrag i bakhuvudet.
  • En konsult ska alltid producera, det är skillnad såklart från bolag till bolag, men en konsult som sitter 5 timmar och dricker kaffe blir heller inte kvar länge, medans det som anställd är “helt” normalt…

Även om det gäller anställda också, så ännu mer konsulter i dåliga tider så kan du bli av med ett uppdrag på kort varsel och omvärldsläget kan påverka snabbt. En anekdot från mig, jag slutade ett konsultuppdrag hösten 2019, tänkte att jag kan ta ledigt några månader (hade jobbat en massa övertid mm) - Men då kom pandemin, jag hade inte räknat med att jag, kanske skulle vara arbetslös i 3 år. Jag drog nytta av mitt nätverk, men tog ändå 6 månader innan jag hade ett nytt uppdrag.

En helt annan, relevant del är ju livspusslet. Har man små barn, eller planerar att skaffa så måste man ta med det i resonemanget. Du kanske måste skjutsa till basketträningen eller åka på turnering 10 gånger om året med fobollslaget. Att vara egen konsult är detsamma som att driva ett eget bolag (dock kanske i liten skala)

3 gillningar

Ska bara säga att vi har alla de möjligheter också. :smirk: Det jag saknar är möjligheten att ta utdelning bara.

Men jag ska starta eget såsmåningom, men just nu passar det inte så bra för mig och min familj att göra det. Sen är är jag ganska dålig på att sälja och nätverka överlag så jag vet inte om livet som egen konsult passar mig. Men man får ju testa först. Men nu med höjda räntor etc, sambo som är föräldraledig och nedskärningar på konsulter så måste degen in. :nerd_face:

2 gillningar

Är i exakt samma situation och håller med: Det enda jag saknar är utdelningen.

2 gillningar

Intressant tråd.

Jag är sedan några år anställd på ett av de större IT-konsultbolagen, i en medelstor stad.

Har fast månadslön (ca 60 000 kr) och bonus (ca 5000 kr/mån). Utöver det de vanliga förmånerna som man brukar ha.

Kommer eventuellt få ett erbjudande framöver om att gå in i ett mindre bolag som konsult, och de kör med 75/25, dvs jag får behålla 75% av det jag drar in.

Verkar intressant men också lite mer risky. Kanske ändå att jag skulle kunna ta det klivet, men att starta eget bolag och stå helt själv drar jag mig för.

1 gillning

Jag har svårt att tänka mig att du kan välja precis vilken kund som helst, om du hamnar på avbytarbänken får du väl välja de uppdragen som finns, eller?

Jag har svårt att tänka mig att du får mer semester än vad som är avtalat i ditt kontrakt? Eller kan du säga till din chef att “sorry boss, drar till Thailand nu i 2 månader, BYE”?

Har också svårt att tänka mig att du, som exempel kan köpa en nätverksswitch för 10.000 och leka med hemma. Skattemässigt inte helt korrekt dessutom.

Om du kan göra alla av dessa, plus de andra jag nämnde byter jag gärna.

Du verkar vara väldigt negativ till 80/20 men låt mig förklara min syn.

Jag tog med mig mitt uppdrag och hade tidigare 47k i lön med 5 års erfarenhet och det är ju rätt bra.
På den bolaget skulle de resultera i 62k cirka om jag tar ut full lön. Jag vet inte var du bor eller vilken erfarnhet du har men att plocka ut 60-70k med 5 års erfarnhet i Skåne med vanligt konsultbolag eller anställning kan du drömma om. De är ytterst unikt.

Så bara faktum att jag tjänar mer säger en hel del. Men de är inte bara det.
Jag kan ta vilken förmånsbil jag vill, jag kan köpa vilken dator jag vill. Det är väldigt svårt på vanliga bolag med.

Jag har inget tvång att ta ut semester, vilket är underbart då jag har FL dagar. Jag kan vara ledig i flera månader om jag vill, det kan du inte på ett vanligt bolag om du inte tar tjänstledigt men då får du ingen lön.

Givetvis är detta inte “gratis” utan jag plockar ju ut den lönen jag vill ur en buffert som jag själv sparat ihop. Du har inte samma press med ta vilket uppdrag som helst, du får komma ihåg att med en 80/20 modell är du aldrig en kostnad för företaget, de finns ingen som betalar ut din lön utan den ansvar du för.

Det är väldigt mycket friheter och möjligheter men även så klart en högre risk. Så att säga den är värdelös känns väldigt konstigt.

Det negativa är ju såklart om man blir av utan uppdrag och de skulle av någon anledning ta flera månader att få ett nytt men är man duktig är detta sällan ett problem.

Och nu har jag riktigt taskigt timpris så hade man haft en lite mer vanlig taxa så hade de ju som sagt varit upp mot 70-80k, återigen inget du får i Skåne om det inte är något unikt bolag.

1 gillning

Ja alltså man får ju matcha cv och sådant såklart och bolaget ska ju upprätta kontraktet. Men trivs jag inte på nuvarande är det bara att säga tack för sig. Eftersom man betalar sina egna utgifter så kvittar det för konsultbolaget om man sitter på bänken. Det är en stor skillnad mot när jag var fast konsult, det var stört omöjligt att byta uppdrag tills man hotade med att säga upp sig. Och man fick ta första bästa uppdrag trots att inte kunde ett skit. Typ Java==Javascript.

Ja alltså jag kan ju ta hur mycket semester jag vill givet att jag har pengar till det. Sen måste ju uppdraget/kunden godkänna det också. Gör de inte det så kan man ju säga upp kontaktet(30 dagar som standard. Sen kan man ju skjuta sig själv i foten mot kunden såklart)). Nu i sommar ska jag ta 3 mån semester med full lön. Jag har mycket pengar i min buffert och tar jag det som lön så får jag skatta 50%.

Det är många som gör det men rent tekniskt är det bolagets prylar. Men jag tror inte de tar tillbaka dem direkt eftersom de skulle drunkna i prylar. Vissa åker även på konferenser i USA och dylikt för sin buffert.

@Ballongpinne du är alltså anställd och men kan sitta på bänken utan att det kostar bolaget något? Du har ett ovanligt anställningsavtal imho

Det kan du väl iofs inte heller om du är egen, såvida det inte faktiskt är en kostnad för din affärsverksamhet? Dvs: helt ok att köpa en switch för 10k för att driva din serverhall/hosta ditt kontorsnät (om du t.ex. behöver 10 GbE som vi stötte på på jobbet för en tid sedan… :blush:).

Att köpa en 10k-switch för att exempelvis kunna ha lite mer VLAN för sina olika hemma-nät låter som ett mer tveksamt upplägg… :joy:

Får du ut lika mycket i lön under semestern med den uträkningen?

Jag säger grattis till dig om du är nöjd med ditt kontrakt och ditt arbete. Kom tillbaka om 10 år och gör ett retrospektiv över de villkor du arbetar under idag, så kan vi se hur det blev i slutändan. Du gör en massa antaganden och dessvärre är de inte särskilt träffsäkra. En del av de saker du tar upp är lagbrott och kan ej formuleras i avtal utan ett kollektivavtal på plats. Eller ja… kan och kan, uppenbarligen kan det, men det håller inte om man driver en tvist kring det.

Det är också det jag fört fram att semesterlön och semesterersättning skall tas från den pott som går till arbetstagaren. Hela det upplägget går helt tvärs emot hur vårt socialförsäkringssystem och våra lagar är konstruerade. Vilket är varför jag varmt avråder från det. Vilket är en insikt jag hoppas och tror kommer med erfarenhet och efter att man behövt använda sig av de systemen.

1 gillning

Jag ser inte riktigt hur det här går ihop med semesterlagen som säger att en anställd är skyldig att ta ut 20 semesterdagar per år. Vad står det egentligen för anställningsform i ditt anställningskontrakt?

Detta var nytt för mig faktiskt. Vad är det för avsteg ifrån anställningslagen som kräver kollektivavtal? Kan man inte avtala individuellt om dessa?

https://lagen.nu/begrepp/Tvingande_lag

Det finns vissa paragrafer i Semesterlagen och Lagen om Anställningsskydd exempelvis som är dispositiva. Kolla paragraf §2 i Semesterlagen för klartext på det. I övrigt gäller lagtexten oavsett vad som står i avtalet. Problemet där är att många arbetsgivare skriver in att tvister skall lösas i skiljeförfarande vid Stockholms Handelskammare. En sådan tvist kostar runt 400 000 att driva för en anställd och beslut är inte offentligt. När jag kollade med Unionen fick jag heller inte deras support vid sådan eventuell tvist då det inte var en publik domstol. Vilket kan förklara varför företag vill driva tvister där och inte i det offentliga systemet.

Lön regleras via kollektivavtal och i avsaknad av det främst i Lagen om Anställningsskydd och Skatteverket. Där finns inget stöd för fondering till anställda som inte är delägare. Finns stöd i Socialförsäkringsbalken, men det är för vinstdelningsstiftelser. De medel som finns där skall också gå till en betydande andel av de anställda och vara avsedda att vara bundna i tre år. När jag frågat insatta hur det fungerar med 80/20-avtal och liknande konstruktioner har jag fått ett unisont ”så kan man inte göra”.

1 gillning

Om @Jacke78 väljer att skriva ett inlägg om juridiska lagar 3 på natten. Då vet vi att hen har rätt :smiley:

Så läs/lyssna på vad personen har att säga nu.

2 gillningar

30 betalda semesterdagar, som baseras på vilken lön jag har. Man är ju tvungen o sätta av för semester