Tänk dock på att 4%-regeln är en schablonregel som innebär att pengarna räcker i minst 30 år. Den säger inte att pengarna garanterat räcker i 31 år eller fler. Som 35-åring behöver du ju täcka fler år än 30, för att klara dig resten av livet.
Har du sett denna? Det är en mer noggrann koll än 4%-regeln:
När det gäller fokuset på sparandet. Var inte rädd för att tokfokusera på sparandet under de perioder du känner för det, men var inte heller rädd för att i vissa perioder släppa på det och kanske inte spara något alls. Det är rimligt att hitta någon balans där och inte bara skjuta upp allting till efter FIRE-dagen. Om du inte tar lite tid nu att hitta ett bra liv så kommer du antagligen ha svårt att njuta av all ledig tid i FIRE, eftersom du i det läget inte övat dig eller provat på hur du vill att livet ska se ut.
Jag tog det lite mer lugnare mot FIRE. Mer att leva ett rimligt liv på vägen fram till FIRE också, än att offra allt för att nå FI så snabbt som möjligt. Jag varvade heltid med deltid, halvårslånga ledigheter ibland och mycket jobb under andra perioder. Att vara ledig på vägen fram gjorde att jag fick prova och kände att det var rätt för mig, och gav mig mer motivation att spara ordentligt under andra perioder.