Fått en del kapital. Är det fortfarande all in index som gäller?

Vi har ju nästan 50 dollarmiljardärer i Sverige så den där siffran lär vara fel.

Hur många som har 100mkr vet jag inte men vi verkar ha 575 000 dollarmiljonärer, 542 SEK-miljardärer och 43 dollarmiljardärer.

Siffran ligger alltså rimligen mellan 542 och 575 000.

1 gillning

I min mening är det inte i verkligheten alltid så pass simpelt att det går bara genom att ”anstränga” sig lite och prioritera rätt. Vissa hamnar i ekonomiskt svåra situationer där man faktiskt inte har så mycket val.

Hur du än menade förstår jag bara inte hur det ens skulle vara relevant i sammanhanget att från en första början uttrycka sig kring huruvida 500 tkr är mycket pengar eller inte.

Det får du ta med dem (en enda person tråden?) som har påstått att 500 000kr är lite pengar, jag har i alla fall inte skrivit det utan snarare motsatsen.

Jag skrev aldrig direkt till dig, min kommentar riktade sig till samtliga.

Det där är räknat i total förmögenhet inklusive allt ägande inkl. pensioner.
100 millar på ISK är få förunnat.

Det har du rätt i, men det är fortfarande många fler än 50.

Exakt tillgångsfördelning är svårt att ta fram.

1 gillning

Vad var det Jan sa i sitt avsnitt ”Så rik är svensken 2024”, 9400 personer har 10 miljoner eller mer på ISK i Sverige. Så säkert över 50 men inte många :blush::+1:

Påtal om buffert.
Har för mig jag läst här på forumet att 6 månadslöner är bra?
Ska man då räkna efter skatt ?
Eller bör man istället räkna på 6 månaders utgifter ?

Finns inget “standard svar” på det beror ju helt på dina förutsättningar
Jag bor i en ny bostadsrätt o är själv, skapligt ny bil. . jag behöver knappt EN månadsutgift i budget.
En familj i gammalt hus med två gamla bilar behöver STOR buffert

2 gillningar

Brukar vi inte säga att man vill ha tillräckligt för att klara sig i ett år? Alltså ca 3 månadsutgifter (tills a-kassa startar), samt en del extra ifall man har hus ifall dyra saker som t.ex. värmepanna går sönder. I mitt fall med BRF kör jag på 3 månadsutgifter (plus en extra pga olika utbetalningsperiod på lön och a-kassa, samma månad vs i efterskott)

Fy vilke. Dålig tajming jag haft. Precis när allt var investerat så kommer trump och gör oreda :frowning:

Skriker rött och tappat 50.000 av de 500.

Men antar jag bara får låta det ligga och hoppas på bättre presidenter framöver.

Någon som har tips gur jag kan tänka ?
Känns depp

Investerade kanske 66%, men i övrigt i samma båt. Strunta i att logga in och låt tiden göra jobbet.

1 gillning
1 gillning

Tråkigt att det gått ner men skönt att inte va själv i tajmingen.

Helt rätt man får sluta kolla helt enkelt.

1 gillning