Personligen lägger jag inte så stor vikt vid det faktum att Lysa har en högre avgift eftersom skillnaden är så pass liten - cirka 0.1 procentenheter om man jämför med en billig indexfond. Men det ironiska är att många här på forumet menar på att det inte är värt att välja bort Lysa till fördel för en fond med en lägre avgift, samtidigt som Lysa själva (bland andra argument) rättfärdigar sin 20% home bias med att “Transaktionskostnader förknippade med handel på den inhemska marknaden tenderar att vara lägre”. Rätta mig om jag har fel, men den typen av kostnader är väl marginella om du handlar globala fonder i svensk valuta? (Ärligt talat, rätta mig om jag har fel, för jag är osäker på den punkten.)
Mitt problem med Lysa som tjänst är kort och gott att de kör med 20% home bias, samtidigt som man hävdar “100% vetenskap = 0% spekulation” på sin webbsida.