Rikatillsammans och andra influenser är sponsrade ska sägas
Jag tycker det. Så sålde min andel i lysa i vintras.
Kör hellre en global indexfond till halva priset.
Sen kan lysa säkert vara bra för pillare och de flesta är pillare. Synd bara att de tvingar på så hög home bias till svenska kunder, det görs inte i andra länder de är aktiva i.
- ingen skatt på utdelningar
- lägre volatilitet i hemmavaluta
detta har diskuterats om och om och om igen
Konstigt att det inte införs i alla länder då.
Jag håller med dig. Kan man inte få bestämma graden av homebias? 0-100%
Lysa tjänar bra med pengar. Har typ halva förmögenheten där. Men DNB Global Indeks S för 0,16% inkl plattformsavgift på Montrose. Det är typ halva avgiften jämfört med Lysa.
Om jag inte minns fel så har lysa hintat om att de kanske ska göra ändringar kring home bias. Men hur och när är okänt.
Jag gav dom ett halvår, sen sålde jag av och köpte en billig global indexfond för den summan.
Men som sagt, lysa har fördelar, men för mig som inte pillar ofta, så passar fonder mig bättre.
Sen kanske lysa slår mina fonder på sikt, men vill förstå och hålla mina investeringar över lång tid utan skav.
Detta är rent ut sagt trams!
Har aldrig sett att inlägg flaggas för att de uttrycker negativa åsikter om fondrobotar.
Skulle det ske så kommer flaggningen avvisas.
Det finns mängder med trådar där det diskuteras för och emot Lysa och andra fondrobotar.
Jag har själv inte Lysa, men tycker ändå det verkar vara en bra tjänst.
Man kan raljera över att det minsann inte är så svårt att sätta upp ett månadssparande själv, och nej för oss som är intresserade är det ju jättelätt.
Men det är ändå ganska många steg för någon som är helt ny på fonder och sparande.
Välj plattform, öppna ett ISK, för över pengar, välj fond/fonder.
Risken är att man ber banken om hjälp och hamnar med en dyr aktivt förvaltad blandfond.
Jag kan förstå att många på detta forum ifrågasätter nyttan med fondrobotar liknande de i titeln (de har fått tillräckligt med reklamlänkar så jag behöver inte skriva ut namnet igen).
Jag tror nog att dessa gör en jättenytta för att få folk att faktiskt komma igång med ett sparande. Det är väldigt många som inte har något eller väldigt lite sparande. Att köpa fonder eller aktier själv är inget som dessa har någon vidare koll på eller vill/vågar sätta sig in i. Det är inte ens säkert de har ett separat sparkonto.
Att det inte är svårt att bara starta ett ISK och köpa en globalfond för den som vet hur man gör spelar ingen jättestor roll. Det är fortfarande en tröskel för den som tycker att det här med ekonomi eller finanser är magi eller okänt. Då är det lättare för någon som är helt okunnig att bli kund hos ett företag som profilerar sig, gör reklam, har en rak och enkel process för onboarding som sedan leder till att man faktiskt får igång ett sparande.
Att det skiljer 0,1 procent i avgift säger nog inte speciellt mycket för en sådan individ och jag vill nog säga att de faktiskt börjar spara överhuvudtaget är värt så mycket mer än att hänga upp sig på den lilla marginalen.
Fondrobotar fyller därmed en viktig funktion, men RikaTillsammans användare är kanske inte de som har den största nyttan av dem eftersom den allmänna kunskapen om sparande är så hög.
Sedan finns det ett extra lager av trygghet med att veta att roboten ska ombalansera för att minimera risk. Rädslan att ens pengar ska gå förlorade på börsen skulle jag gissa också är något som hindrar folk från att våga spara på något annat än lönekontot.
Man måste nog se lite bortom sin egen bubbla och inse att det är så många människor där ute som behöver hjälp med att bara komma igång med att spara.
Nu var det ju inte dig han kallade trams, utan ditt påstående. Det är vare sig ett personangrepp eller att blanda ihop sakfråga och person.
Det var precis såhär det var för mig. Lysa var mitt insteg. Just för att poängen var att jag inte behövde göra några val. Jag brydde mig inte då att Lysa kostade lite mer, utan var glad och stolt att jag ens vågade ta steget. Det i sin tur gjorde att jag började intressera mig mer, och nu är inne på index-fonder istället. Jag tror det är lätt att underskatta vad Lysa betytt för gemene räntekontokramare ![]()
Fast, lysa kostar 0.35% för mig, många globala indexfonder kostar 0.2% eller däromkring. Det är ändå en viss skillnad över tid och mer än 0.1%.
Edit
Jämförde avgifterna, i mitt fall skiljer det cirka 161 000kr (redigerat) i avgift fram till min pension. Jag behåller hellre de pengarna själv.
Går att testa sina egna siffror här.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/
Ombalansering sänker din avkastning med uppsidan att det ökar din riskjusterade avkastning. Alla fondrobotförespråkare brukar ta det som självklart att det är riskjusterad avkastning människor behöver och inte avkastning. Beroende på tidshorisont och upplägg behöver det inte vara sant.
Jepp, men jämför man med att inte spara alls, sparkonto eller lyssna på sin bankman är Lysa bättre.
Jag har inte Lysa själv men rekommenderat det till flera familjemedlemmar som inte vill sätta sig in.
Det håller jag med om, @deg1 . Dock vill man behålla en fördefinierad risk är det viktigt att inte låta förhållandena mellan tillgångsslag driva iväg. Det finns en bra artikel om ombalansering av Larry Swedroe här som förklarar detta lite närmare: Portfolio Rebalancing: The Whys And The Hows | Seeking Alpha
Såklart, jämför man med att inte investera alls. Så är bankernas 1.5% fonder bättre med. ![]()
Du har rätt i sak, jag skrev 0,1 eftersom det nämndes ovan, men poängen var att fondrobotars största nytta är hos de som inte kan eller vill sätta sig in i marginalkostnaden.
Jag tycker främst de är bra för pillare, snarare än de som vill förtränga kostnader.
Även rimligt för alla att ha en hum om vad tjänsterna man använder faktiskt kostar.
Tar 1 minut att slå in sina siffror i kalkylatorn.
Jag överväger att flytta ISK-kapitalet från Avanza till Lysa för pillrisken. Har redan hemmaövervikt. Diffen sist jag kollade var 0,06 procent.
Vad har lysa för historisk utvecklning om man jämför med en billig Globalfond?
Dessa människor har ingen kalkylator.
Vi får nog enas om att vi ser olika på dessa tjänster bara.