Kina har samma problem som Europa om jag förstår det rätt. Brist på mat, energi och vatten.
Men håller med är komplicerat och mer än en variabel att hålla kolla på. Jag har bara hittat 2 länder som enligt min syn har någon framtid men fortfarande intressant att se om man missat någon.
Varför tror du på Australien? Vet att Nya Zeeland har stor tillgång på mat men ligger även inom kinas räckhåll att invadera med små möjligheter att göra något åt saken?
Nu gällde väl diskussionen här energi. Kina har som du skriver problem men bygger samtidigt kolkraftverk på löpande band. Australien har också mycket kol. Jag vill inte säga att jag tror på kol men om det handlar om att erbjuda planerbar el för tung industri så fungerar det.
Ah hänger med men kina har väl inte så mycket fossila reserver alls? Och att dom importerar från Australien men det har dom väl slutat med?
Tänker att den militära konfliktnivån mellan länderna kommer dra in regionen i ett krig förr eller senare? Då ena parten är mycket starkare militärt än andra.
Iof är väl även detta ett sidospår och kanske en egen tråd innan flaggningarna kommer som en bombmatta.
Jag höjer knappast på ögonbrynen för ett missat frisörsbesök eller några inställda dejter men i början av 80-talet, med en inflation mellan 9-14%, funderade jag lite då löpsedlarna fylldes av fattig Sverige där pensionärer påstods tvingas äta kattmat för att överleva.
På den tiden var kattmat mycket enkel och av låg kvalitet. Idag är den på lyxnivå så har man råd att äta kattmat idag så har man det mycket bra ställt.
För många kommer de bli jobbigt på olika sätt…
För våran egen del kommer de inte vara någe svårt alls…
Ingen ränte påverkan för de finns inga lån.
Elen kommer å hamna på plus konto för i år tack vara överproduktion av solcellerna.
Ved finns de i vedboden för de här året å nästa…
Mat priser har öka, men de är ingen större fara…
Drivmedels priser har öka en hel del, men tankar man bilen bara varannan månad å kör inte varje dag så är de här året billigare än dom föregående…
Ser ut som media vill få oss att ta allvarligt på läget eller även se att de finns dom som har det värre…
Men i slutändan handlar allt om att sälja lösnummer…
Dock vill jag inte göra tvingande åtgärder. Menar bara att vi har ett strukturellt problem som har börjat synas. Det är okej att vilja leva ensam men då får man också ta konsekvenserna av det.
Det blir väl som i andra lågkonjunkturer man upplevt
Restauranger får det svårt och försöker hålla lägre priser för att locka kunder. Mer folk på McD än på finrestauranger
Mer fullt på Willys, H&M, IKEA än i speceributiker, Massimo Dutti och Miljögåren
Butiksdöd speciellt som säljer dyrare produkter som inte är helt nödvändiga.
Färre utlandsresor, färre folk i fjällen på semester. Camping, husvagn och hemester gör ännu en comeback precis som i pandemin
Färre köper nya bilar. Fler som köper begagnat. Många som lappar på den gamla.
Färre som köper större boende trots de behöver. Fler som down-sizar boende eller går över på hyres om det är möjligt
Fler uteliggare och tiggare.
Mer rush lönehelg då det kan bli stökigt på stan eftersom det partas hårdare när tillfälle väl ges, och mer dricka hemma för att sen gå ut och smutta på ölen (singularis)
När? Jag tror det börjar i januari när 3 mån lånen börjar rulla in högre ränta och elräkningarna biter i kassan
Men livet går vidare för de allra flesta utan några större katastrofer, och sen blir detta det nya normala till nästa högkonjunktur. This top shall pass
Jag tänker att vi ganska snabbt efter nyår kommer att se att många undviker tex frisör och restaurang. Det är sån konsumtion som rätt snabbt väljs bort. Det får såklart konsekvenser för de branscherna. Jag har redan dragit ner på allt sånt eftersom jag inte vill tumma på sparandet.
Dom har även svårare att kompensera för ökade kostnader. Har du 1 jobb kan du ta ett till. Kan du inte ta något jobb är möjligheterna mindre att hantera problemet
Är inte det lite så media jobbar, eller det är min känsla. Just nu pratas det väldigt mycket om energi, inflation och allmänt om lågkonjuktur & tuffa tider.
Då tar man gärna fram dessa artiklar, vilka verkar generera klick och uppmärksamhet från den breda massan.
Lite så har det varit också om utvecklingen på bostadsmarknaden, man ser att priserna börjat falla lite och helt plötsligt är det flertalet artiklar om detta (tänker på artikeln om paret som köpte hus 6h innan invasionen på Ukraina, samt mäklaren som hade 0 intressenter till en visning).
Det är så vinden blåser för tillfället, media plockar upp detta och gör artiklar då det genererar klick och intresse.
Det stämmer men jag är inte så säker på att tjänsterna blir tillsatta om inte bidragen sänks.
Jag har alltid velat tjäna pengar. Som ung på 70-talet tog jag ett extrajobb som kvällsstädare på ett snuskigt slakteri ihop med ett gäng invandrare och året därpå som snöskottare vid fem på morgonen. Detta var under några år då till och med civilingenjörer gick arbetslösa men ingen ville ha dessa jobb.