Fee Fighters - jämför fonder och mycket mer

Det kan bli aktuellt om jag läser in fonder som finns att tillgå från Yahoo finance, men det är inget som är planerat för tillfället.

Det går ett par veckor mellan uppdateringarna, det är dags igen till helgen.

2 gillningar

Nu är ~4000 fonders avgifter för Avanza, Fondo, Levler och SAVR uppdaterade.

1 gillning

Det skulle vara bra om man kunde se antalet innehav inom parantes bredvid Bolag.

Nu kunde jag bara hitta det om jag gick in på “Jämför”.

2 gillningar

Nu är den senaste rapporteringen av fondinnehav (2023Q4) från Finansinspektionen inläst, berör ca 550 fonder.

2 gillningar

Finns det planer på att införa en funktion att kunna ladda ner fondernas innehav som CSV-fil, eller det kanske blir för bökigt? Hursomhelst en grym sida, gillar speciellt funktionen där man kan se överlappande innehav mellan fonder.

1 gillning

Finns det ett relativt standardiserad csv-format för fondinnehav så är det inte omöjligt, har du mer info?

Korslänkar om denna uppdatering som hamnade i en annan tråd:

1 gillning

Det vet jag inte, men något likt denna från MS? Jämförelseindexets innehav som LF Global följer.

Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select | Morningstar Indexes (Full Holdings)

Jämförelseindexar tror jag inte är aktuellt i nuläget då sidan är uppbyggd för fonder och förlitar sig på ISIN… men finns motsvarande för enskilda fonder?

Storebrand är transparenta med månadsvisa uppdateringar, hade önskat att LF gjorde detsamma men där får man gå på års- och halvårsrapporterna.

Tex denna Storebrand fonder - Storebrand Global Plus A SEK (fondlista.se)

Tydligen vanlig Excel workbook som genereras.

1 gillning

Databasen uppdaterad med:

• De senaste rapporterade fondinnehaven från Finansinspektionen 2024Q1

• Uppdaterade avgifter för alla fonder hos Avanza, Nordnet, Levler och Fondo

3 gillningar

Kanon. Tack för jobbet du lägger i detta @RobertK :+1:

1 gillning

Jag slås av att när man försöker sätta ihop en billig bred fondportfölj så landar man på ungefär samma avgift som Lysa tar. Jag blev precis en nöjdare Lysakund.

Edit: Bra jobbat med Fee Fighters!

1 gillning

Ja om man inte är redo att “shop around” hos flera aktörer så är Lysa svårslaget.

Ex på shop around, en 70/30-portfölj för 0.26% hos Fondo + Levler, som ger ungefär samma exponering som Lysa fast med bättre räntedel (om man anser att räntedurationen borde vara längre för att agera motvikt till aktierna):

1 gillning

Ja, men man förlorar ganska mycket enkelhet för att spara en försvinnande liten summa. Dels tänker jag att Lysa bred är extremt bred, allt är samlat på ett ställe, du slipper ombalansering, du slipper ha koll på avgifter som kan fluktuera (Lysa är ganska trovärdiga i sin strävan mot konsekvent lägre avgifter).

Den stora vinsten man kan göra mot Lysa är att acceptera ett väsentligt snävare sparande.

Bra jobbat! “Jämför” tabben verkar hänga sig när man lägger till Proethos fonden.

1 gillning

Databasen är nu uppdaterad med de senaste rapporterade fondinnehaven från Finansinspektionen (2024 Q2).

4 gillningar

Toppen!
Jämför funktionen hänger sig dock när man försöker lägga till AIFM Proethos fond.

1 gillning

Tack för infon (och för tålamodet :slight_smile: )… det är fixat nu.

1 gillning

Går det att lägga till detaljerat innehav från DNBs fonder?