Fee Fighters - jämför fonder och mycket mer

image

Fondavgifter- Medveten otydlighet och provision bakom lås och bom

1 gillning

Jag hoppas din sajt gör att fler lämnar för Savr, Fondo eller Levler.

Sluta ge bort pengar i dyra fondavgifter gott folk.

Grym sajt :heart:

2 gillningar

Tack för uppmuntran :slight_smile:

Jag vill påpeka att även om fokus på själva fondlistan blir mycket att jämföra avgifter mellan olika plattformar, så är det viktigaste att få folk att göra sig av med dyra fonder, oavsett plattform. Exempelvis, om du idag äger Swedbank Robur Global Emerging Markets A hos Avanza för 1,67% så är det ju betydligt bättre att byta till ex. Avanza Emerging Markets för 0,27% än att köpa Robur-fonden hos Fondo (för 1,20%).

Så eg. samma sak som @janbolmeson, Småspararguiden m.fl förespråkar. Trenden går ju sakta åt mer indexsparande, men jag vill gärna dra mitt strå till stacken då jag tycker att 6 miljarder kr (40 om man räknar hela Sveriges fondförmögenhet) fortfarande är väldigt mycket onödiga avgifter :confused:

4 gillningar

Skulle det gå att ange börja göra uttag om ett visst antal år och t.ex. hur mycket. Eller ta ut med från och till-datum. Tar man ut småbelopp över mer än 10 år, kanske generatorn kan programmeras till att ta med tillväxt över dessa tio år samt hur långt det räcker. Eller ge förslag.

Det är ju inte så att alla tar ut rubbet vid ett visst datum, eller ens en större del. Vissa gör det till t.ex. framtida köp av boende, medans andra bara vill ta ut för att klara månaden eller sätta guldkant på den.

Lite som rådet att inte investera på börsen (aktieindexfond) kortare tid än fem år. Men om man redan har pengarna på börsen i indexfonder, och vill knapra lite, t.ex. halva beloppet man behöver under en månad som komplement till lite jobb och att ha downshiftat, barista FIRE. Hur ska man tänka när det gäller uttagsdatum då, om man har ett stort belopp som vid mindre uttag skulle räcka mer än 10 år.

EDIT: glömde skriva vilken bra sida du snickrat ihop. Hatten av!

1 gillning

Förstår hur du menar. Men första steget är att få klar ett väldigt enkelt portföljförslag, helst baserat på vilken plattform man har. Sedan kanske det blir aktuellt med mer avancerade beräkningar.

Och tack! :slight_smile:

När portföljfunktionen blir klar (det här med att få tiden att räcka till… :thinking:), så kommer man att kunna se viktade jämförelseindex för hela portföljen. Det kan göra det lättare att förstå/diskutera varför vissa portföljer inte går att jämföra rakt av.

1 gillning

Snyggt jobbat. Verkar väldigt proffsigt och snyggt. Ska kika lite närmare men hittills tycker jag att det verkar toppen. Ge dig själv en klapp på axeln!

1 gillning

Verkar vara en helt grym sida​:star::fire:. Grymt bra jobbat :clap:t2:

1 gillning

Ser fram emot att grotta mig ner i denna sidan nån dag när det finns tid över :slight_smile:

1 gillning

Väldigt bra sida Robert. Tack! En fundering som dök upp var orsak till att inte Skandia Global Exponering (också) kommer upp som förslag i portföljgeneratorn för: 15+ års horisont / Enkel / Nej till Sverige-följning. “Endast” Länsförsäkringar Global till 0,22% avgift kommer då upp. Skandias ligger vid 0,14% på Fondo, om det är rätt angivet för fonden. (Jag har inte lusräknat på deras respektive avkastning med hänsyn tagen till avgiften men historiskt ser den tämligen snarlik ut i procent sett över tid.)

1 gillning

Tack. Portföljgeneratorn är inte klar än, tanken är att man kommer att få flera alternativ beroende på vilken/vilka plattformar man har tillgång till.

Fortfarande ingen driftsättning på detta, men visar lite ändå.

Senaste kvartalsrapporterna från Finansinspektionen finns nu inlagda och vägs samman för portföljer som man sätter ihop. Visar vad man får för totalt vikt på bolagsnivå (ej synligt i screenshoten) samt räknar hur många unika bolag (eller tekniskt sett, ISINs) samt hur många överlappande innehav man har.

Vidare så kan man fälla ut och se exakt vilken fond man behöver köpa vart för att få den lägsta möjliga avgiften för hela portföljen, om man nu orkar hålla på med sånt :slight_smile:

image

4 gillningar

Riktigt snyggt!

1 gillning

Så jävla grymt

1 gillning

Alltså wow!! Riktigt bra! Snyggt, enkelt och användbart för alla

1 gillning

För er som står ut med att det är beta-version (särskilt redigera-läget) så har ni här en länk till en exempelportfölj. Den går att ändra som man vill och spara egna portföljer som bokmärken:

Fee Fighters - Avancerad 80/20

2 gillningar

Ny artikel:

Fee Fighters - Fondförsäljarnas incitament (att sälja dyra fonder)

Sammanfattning (TL;DR)
Om du köper en dyr/aktiv globalfond så betalar du vid ett långsiktigt sparande ca 300.000 kr i ren provision till den bank/plattform som du köper fonden av (se längre ner för räkneexempel). Detta är alltså inte pengar som går till att förvalta fonden för att (försöka) höja avkastningen för dig som kund, utan är klirr i kassan för fondförsäljaren.

Deras förklaring på hur detta höjer kvaliteten för dig som kund går mestadels ut på att du får tillgång till en massa kringliggande tjänster som inte har med fonden du just köpt att göra. För att du ska få valuta för pengarna krävs det alltså att du är väldigt aktiv (något som forskning visar snarare sänker avkastningen för de allra flesta småsparare) och nyttjar analysverktyg, aktiehandel, bolån mm.

Eftersom den kombinerade förvaltning-/provisionsavgiften först betalas till fondförvaltaren, så använder sig alla säljare av den befängda retoriken att “provisionen inte innebär någon extra kostnad för dig som kund”.

Glöm ej bort att 300.000 kr endast är den del av avgifterna som är provision, det betyder att minst lika mycket till kommer att försvinna i (verklig) förvaltning- samt transaktionskostnad, dvs totalt ca 600.000-700.000 kr.

1 gillning

Portföljgeneratorn börjar närma sig… något. Jag inspireras såklart av diskussionerna om aktie- och ränteportföljerna och försöker bygga något som är väldigt enkelt men ändå ska träffa rätt. Testa gärna här:

Fee Fighters Portföljgenerator

Man behöver bara göra tre val:

• Bank/fondmäklare (en eller flera, mer om det längre ner)

• Sparhorisont (1-15+ år)

• Prio 1) Enkelhet 2) 50/50 eller 3) Bredd

Andel aktier styrs av sparhorisonten, 4 år = 20%, 10 år = 80%, 15+ år = 100% (likt Lysa aningen försiktigt)

Aktier - prio Enkelhet
100% MSCI WI

Aktier - prio 50/50
90% MSCI ACWI
10% Svenskt index (vid sparhorisont 6 år eller mer)

Aktier - prio Bredd
70% MSCI WI
10% MSCI EM
10% Global Small Cap
10% Svenskt index (vid sparhorisont 6 år eller mer)

Räntor
Sparhorisont 4-5 år
50% Kort räntefond (eller sparkonto)
50% Medium räntefond (ex AMF Mix, Storebrand Obligation)

Sparhorisont 6-9 år
100% Medium räntefond (ex AMF Mix, Storebrand Obligation)

Sparhorisont 10+ år
100% Lång räntefond (Captor Iris)

Jag har kategoriserat många av de rekommenderade fonderna hos olika banker, och väljer man tex att man kan köpa hos både Avanza och SAVR så prioriterar den alltid den fond inom kategorin med lägst avgift. Saknas fond inom kategorin, ex ACWI så blir det fallback till bara WI osv.

3 gillningar

Låter jäkligt lovande! Snygga portföljförslag också tycker jag :+1:

1 gillning

Senaste iterationen av portföljgeneratorn hos Fee Fighters. Steglös sparhorisont som både styr andelen aktier/räntor samt matchar genomsnittlig duration på räntorna:

Fee Fighters - Byt fonder (OBS: testversion, ej officiell adress)

1 gillning