Riktigt snyggt! Gillar portföljförslagen! ![]()
Tack, börjar vara dags att knyta ihop säcken och komplettera/säkerställa att det är rätt info om alla rekommenderade fonder nu bara. ![]()
Tackar för ännu ett grymt verktyg från dig @RobertK! Saknar ändå Inveztor, men men…
Ett förslag/önskemål (om jag inte missat att det redan finns) inför framtiden hade varit att få med handelsvaluta och eventuell växlingsavgift i fondinformationen.
Nu är portföljförslagsgeneratorn uppdaterad med fler banker (Skandia, SPP, Danske bank m.fl) och jag börjar känna som att jag är något på spåren vad gäller riskbedömning.
Inspirerad av både “räntelinjen”, dvs att matcha duration mot sparhorisont, men även tråden om att sparhorisont inte riktigt duger (vilket jag känner igen mig själv i) så har jag gjort en kombinerad variant där det känns som att summan blir bättre än delarna:
Man kan välja att svara på endast en av frågorna, men kombinationen (medelvärdet) tycker jag ger en väldigt trevlig och trovärdig balans.
Prova själv: Fee Fighters - Portföljförslag
Läs detaljer: feefighters.azurewebsites.net/faq/portfolio
Exempel (sparhorisont/drawdown = aktier/räntor):
- 3 år / Vet ej = 20/80
- 3 år / 5% (min) = 20/80
- 3 år / 50% (max) = 60/40
- 10 år / Vej ej = 80/20
- 10 år / 5% (min) = 50/50
- 10 år / 50% (max) = 90/10
- Andel om man väljer ‘Vet ej’ på sparhorisont följer exakt denna rekommendation för “Willingness to take risk”

Såg att man numera rekommenderas Dnb Global Indeks
Vill minnas att Avanza Global rekommenderades när jag kikade en annan gång.
v1.0 är nu lanserad - se första inlägget:
Spännande! Ska genast utforska! ![]()
Nu ska jag vara en sån där riktigt tråkig kollega men eftersom det precis lyftes i språkpolistråden: Var vill du köpa fonder, inte Vart.
Annars ![]()
Hittar du inge större fel än det är jag nöjd! ![]()
Vore kanon om man kan se tracking error och vilket index som följs, men det kanske inte var en del av planen.
Vissa fonder har låg avgift men stora tracking errors.
JustETF är en bra referens för detta, men den har inte mutual funds (fonder), endast fonder i ETF format.
Finns info tillgänglig för att kunna ge en mer rättvisande avgift för Avanza Global än 0.09%?
Vilket index kan nog komma med framöver, tracking error har dock jag inte tillgång till.
Om du tänkte på det här med beskattning, inte vad jag känner till… och isåfall vill man ju ha samma “behandling” av alla fonder för att det ska bli riktigt rättvist.
Jag kollade Avanza Globals underliggande fond Amundi Index MSCI World. Den har tracking error på 0.24 (2022) och avgift på 0.09. att jämföra med tex Länsförsäkringar Global Index tracking error 0.6 (2022) och avgift på 0.22 (hos Avanza).
Jag var mer inne på att man betalar mer skatt i Avanza Global vilket gör att den i slutändan är 4 punkter dyrare än LF Global
Skatt (både på utdelning och kapitalvinst) reflekteras (är inbakat) i tracking error. Man kan ju hoppas att Länsförsäkringar gör ett bättre jobb framgent att efterlikna sitt index, speciellt givet deras bättre skatteavtal för US dividends.
Länsförsäkringar kan kosta 2-3 gånger mer än Avanza Global i praktiken.
Nu kan man se jämförelseindex direkt i listan över basfonderna (sedan tidigare kan man också se det på alla fonders detaljsida):
Fixat! ![]()
Jag ser inget anledning att rekommendera en portfölj med WEF och 10% Handelsbanken Glb småbolag på SHB.
WEF innehåller redan 25-30% småbolag.
Räcker med WEF 90% och Sverige 10%
Fantastiskt arbete!
En fråga om Levler: varför är inte Vanguard Glb Stk Idx med under rekommenderade globalfonder? Vad jag kan se är den billigare än DnB och Skandia, eller missar jag något?
Tack.
Den fonden handlas i USD eller EUR, det kanske inte är önskvärt? Skatteeffekter? Övriga forumet kan nog svara bättre.
Levler har inget valutaväxlingspåslag, tror jag, än… annars, från Nordnets frågor- och svar:
Hur sker valutaväxling vid handel med fonder i utländsk valuta?
När du köper en fond som handlas i en annan valuta än SEK växlar vi automatiskt åt dig. Det innebär att det alltid kommer att dras SEK från ditt konto, oavsett om du har tillgängligt saldo i den utländska valutan eller inte.
Samma sak gäller vid försäljning av fonder som handlas i utländsk valuta. Säljer du exempelvis en finsk fond värde 1000 EUR kommer vi att växla åt dig och sätta in motsvarande belopp i SEK.
Valutaspreaden, det vill säga skillnaden mellan köp- och säljkurs, för automatisk valutaväxling är 0,5 %.
En spread på 0,5 % innebär ett valutapåslag på 0,25 % av kursen vid en växling.