Hej!
Hade gärna tagit emot feedback på min Golden Butterfly-inspirerade portfölj. Förutom den här portföljen har jag en portfölj 80/20 enligt globala barnportföljen men den är bara 10% i storlek jämfört med Golden Butterfly-portföljen.
Jag tycker själv det är lite för defensivt med 40% aktier då jag har lång sparhorisont (10+ år). Däremot känner jag mig så pass väl att jag riskerar att drabbas av panik och sälja av vid ras. Därav har jag landat i en Golden Butterfly-inspirerad portfölj (50/15/15/20). Jag har dragit ner 5% respektive när det gäller guld och långa räntor. Jag har också tagit bort ytterligare 5% och guld och ersatt det med TIPS. Vågar inte ha 15% långa räntor så har fegat och lagt hälften i mellanlånga räntor. Hade innan en del råvaror med men valde att ta bort det efter att ha läst på om contango.
50% Aktiefonder
LF Global 30%
LF Tillväxt 5%
HB Gl Småbolag 5%
PLUS Allabolag 2,5%
PLUS Småbolag 2,5%
PLUS Mikrobolag 2,5%
AMF Småbolag 2,5% eller Spiltan Investment 2,5% (jag vet att jag hade kunnat förenkla exponeringen mot svenska marknaden men har lite beslutsångest när det gäller valen av fonder… För många som är bra helt enkelt.)
10% Guld
Xetra-Gold 10%
5% TIPS
iShares Gl Infl Lnk Govt Bd (IUS5) 2,5%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 2,5%
15% (Långa/mellanlånga räntor)
iShares $ Treasury Bd 20+yr (IS04) 7,5%
iShares Global Govt Bond (EUN3) 7,5%
20% Korta räntor/Sparkonto
Sparkonto 20%