Feedback på Golden Butterfly-inspirerad portfölj

Hej!

Hade gärna tagit emot feedback på min Golden Butterfly-inspirerade portfölj. Förutom den här portföljen har jag en portfölj 80/20 enligt globala barnportföljen men den är bara 10% i storlek jämfört med Golden Butterfly-portföljen.

Jag tycker själv det är lite för defensivt med 40% aktier då jag har lång sparhorisont (10+ år). Däremot känner jag mig så pass väl att jag riskerar att drabbas av panik och sälja av vid ras. Därav har jag landat i en Golden Butterfly-inspirerad portfölj (50/15/15/20). Jag har dragit ner 5% respektive när det gäller guld och långa räntor. Jag har också tagit bort ytterligare 5% och guld och ersatt det med TIPS. Vågar inte ha 15% långa räntor så har fegat och lagt hälften i mellanlånga räntor. Hade innan en del råvaror med men valde att ta bort det efter att ha läst på om contango.

50% Aktiefonder
LF Global 30%
LF Tillväxt 5%
HB Gl Småbolag 5%
PLUS Allabolag 2,5%
PLUS Småbolag 2,5%
PLUS Mikrobolag 2,5%
AMF Småbolag 2,5% eller Spiltan Investment 2,5% (jag vet att jag hade kunnat förenkla exponeringen mot svenska marknaden men har lite beslutsångest när det gäller valen av fonder… För många som är bra helt enkelt.)

10% Guld
Xetra-Gold 10%

5% TIPS
iShares Gl Infl Lnk Govt Bd (IUS5) 2,5%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 2,5%

15% (Långa/mellanlånga räntor)
iShares $ Treasury Bd 20+yr (IS04) 7,5%
iShares Global Govt Bond (EUN3) 7,5%

20% Korta räntor/Sparkonto
Sparkonto 20%

Såg att denna tråd inte fått något svar. Jag känner tyvärr inte att jag kan bidra superbra, men kan rekommendera följande trådar:

Sedan är jag alltid väldigt försiktig med att göra variationer på dessa tydliga modellportföljer då t.ex. att byta ut en komponent kan ha oanade följder. T.ex. att byta ut långa räntor i en RT-portfölj är katastrofalt utifrån ett permanent portfolio-perspektiv.

1 gillning