Fick sparken efter 2 månader

Hej, beklagar den tråkiga situationen. Från bekanta så har jag förstått att det är många som försöker skaffa ett jobb inom digital marknadsföring. Det har lett till en tävlingsinriktad kultur och också en negativ form av penalism mot juniora i branschen, enligt devisen “du ska få slita hund för att få behålla ditt jobb, det fick jag göra i din ålder”.

Det gäller att göra det bästa av situationen. Du har nog lärt dig saker på jobbet och kanske på deras feedback också, det är kunskaper som du kommer bära med dig för resten av livet.
Din förmåga att organisera kan du träna upp. Det har jag med min virrhjärna tvingats göra. Att skriva jobbdagbok, att-göra-listor, uppdatera kalendern - det går att lära sig.

Du kanske inte kom överens med alla, men om det fanns några som fick ett bra intryck av dig så kan du be dem om ett omdöme på LinkedIn. Dessa har varit guld värda i mitt jobbsökande. Om du har några andra kontakter kvar från dina studentprojekt som kan skriva omdöme så är det också till hjälp. Det tillför “social proof”, en tredje part som bekräftar att du är en bra person, och det brukar vara den sista knuffen som avgör om man får ett jobb.

Jag instämmer i det som andra har sagt om att man inte behöver ta med allt när man söker jobb. Jag har ett tidsspann på sisådär fem år som jag inte tar upp i någon jobbansökan alls, om de inte frågar om det. Om några år kommer ingen bry sig om vad du gjorde två månader när du var ung.

Däremot gillar jag inte att ljuga. Min själ är mer värd för mig än pengar. Men kompisar har försökt hjälpa mig genom att föreslå att jag ska säga att jag reste, tog hand om familjemedlemmar, jobbade frilans osv.

Hur fungerar det rent praktiskt att söka jobb inom digital marknadsföring? Sätter man ihop en digital portfolio på en webbplats någonstans? Eller visar upp något SoMe-konto? Det handlar ju främst om ett hantverk, något man gör, mer än något man endast teoretiskt studerar.

2 gillningar