Fick sparken efter 2 månader

Kom från ett liknande håll men pivoterade en del i startup-världen och är mer aktiv inom sales/ops/bizzdev idag.

Jag skulle akta mig för att gå till byråsidan direkt efter utbildning. Sanningen är att den absoluta merparten byråmänniskor som inte har någon erfarenhet från företagssidan är otroligt tafatta och inte duger till annat än att jobba åt inkompetenta beställare som inte kan avgöra om de blir lurade eller inte.

Sök dig mot företagssidan istället, kommer ge dig en bättre förståelse för vad som faktiskt ger effekt.

Mindre e-handlare (20-150mkr) eller D2C-SAAS-startups kommer ge dig mest erfarenhet - små platta organisationer som låter dig få insikt i hur din del samspelar med alla andra.

I rådande konjunktur har du både för och nackdelar som nyexad. Nackdelen är att för ett mindre bolag så är din lön en investering som måste ge avkastning snabbt - en ren cashflow-fråga för de som inte har lyxen att tänka i årscykler. Fördelen är densamma, som junior är du billigare = lägre risk.

Den absolut viktigaste faktorn som jag och alla mina branschkollegor jag känner tittar på när vi anställer är driv och engagemang. Såklart måste du kunna lite, men att du verkligen tycker att området är kul och ger intrycket av att du kommer utvecklas snabbt och självgående är en deal-breaker.

Starta lite sidoprojekt som du kan berätta om under intervjuer som visar på ovan.
Är du inom paid social, lägg några timmar om dagen på att bygga en portfolio av hookiga ads.

Är du inom SEM/SEO, lägg några timmar om dagen på att bygga audits åt företag som liknar de du söker jobb hos.

Email marketing, bryt ner och analysera flows från duktiga företag / bygg upp hypotetiska flows i Figma etc.

Inför en intervju, ta fram ovan för bolaget att ta med och visa. Hade 100% blivit wowad av en kandidat som visade framfötterna så.

Extra tips, som någon som rekryterar genom LinkedIn när det behövs: kontakta rekryterande chef genom DM, eller allra helst skicka ett mail.

Tyvärr är det 100+ som söker varje tjänst idag och första screeningurvalet blir alltid något godtyckligt pga information overload. Se till att du sticker ut och åtminstone får den rekryterande chefen att läsa din ansökan en gång till.

Lycka till!

2 gillningar