Trist Fille! Det här behöver dock inte ligga dig i fatet. Läs min wall of text nedan
Mitt råd gällande hur du tar dig vidare, är att låta tankarna/känslorna komma och gå i 1-2 veckor. Välj bort att älta och grubbla.
Gällande bransch/yrkesvägar framåt, där känner jag till för lite om dig, men jag jobbar faktiskt just nu på att ta fram ett testbatteri för yrkesvägledning och personlig utveckling som syftar till att guida i den här typen av livssituationer.
Mitt råd gällande hur du adresserar avskedandet i kommande intervjuer, är att se till att skriva ett lyckligt slut till det här misslyckandet som visar att du lärde dig något som du har användning av idag (alltså, vid tillfället för nästa intervju).
Skapa inte en lucka i CV:t och mörka inte på ett sätt som väcker frågetecken i dina kommande ansökningshandlingar. Rekryterare är drillade att reagera starkt på sånt.
Det är inte konstigt att underprestera som ny. Och det är supertrendigt bland rekryterare att be kandidaten beskriva ”en situation där du misslyckats med något och vad du lärde dig av det”. Kallas bl.a. för STAR-modellen. Det är positivt att du nu har förvärvat en erfarenhet som så tydligt kan beskrivas som ett misslyckande. Många rekryterare reagerar negativt på när kandidater inte har något att lyfta eller lyfter något neutralt eller blasé.
Öva på att beskriva situationen (S) kortfattat. Väv inte in massa detaljer. Det tar för lång tid och rekryterare brukar tolka långrandighet negativt (oavsett hur motiverat det du säger är). Beskriv kortfattat uppgiften du hade (Task). Beskriv vad du gjorde (Action). Beskriv resultatet (R). Avsluta med vad tar med dig för lärdom in i nästa arbete.
Kanske visar detta misslyckande på en soft skill? Kanske att du är resilient och ihärdig, som trots ett tufft bakslag sökte nya utmaningar kort efteråt? Att du är känslomässigt stabil, som inte grottade ner dig i ältande på din egen kammare? Att du sökte stöd och hjälp att reflektera över händelsen med personer som har mer erfarenhet än dig, vilket visar på självdistans, självinsikt, målmedvetenhet och utåtriktning? Kanske är du en målinriktad lagspelare?
Soft skills är oerhört trendigt bland rekryterare. Hitta dina (eller ta hjälp att se dem, du kan skriva till mig om du vill) och beskriv dem i någon händelse.
Det finns vägar framåt! Du har det här!
Allt gott och styrka till dig