FIRE för tjänstemän

Ett långt inlägg skrivet av AI. :upside_down_face:

5 gillningar

Jag tycker att tjp och allmän pension brukar beaktas i svensk fire-kontext. Man får dock tänka om när man t.ex. lyssnar på amerikanska poddar där de har andra förutsättningar. Sen måste man vara medveten om att reglerna som omgärdar pension kan ändras i framtiden, särskilt om man är 40 idag som i exemplet ovan. Så plan b och c bör man nog ha innan man drar pluggen…

5 gillningar

Tråden behöver kanske en ny titel. Inte bara tjänstemän har tjänstepension.

2 gillningar

Vi räknar med tjänstepensionerna här:

2 gillningar

Så sammanfattningsvis är tråden baserad på den felaktiga premissen att de i Sverige som siktar på FIRE inte tar hänsyn till tjänstepension och så är trådstarten huvudsakligen AI-genererad där jag antar att någon ska orka läsa det och faktakolla.

5 gillningar

För egen del har jag definitivt tagit hänsyn till tjänstepensionen. Det tror jag de flesta som går i FIRE-tankar gör. Vad får dig att tro att man inte beaktar det?

3 gillningar

FIRE för tjänstemän = förtidspension? (Men det låter inte lika sexigt. :wink: )

Slopfesten fortsätter dessvärre på forumet och jag hoppas fler rapporterar skräpet.

2 gillningar

Jag tar inte hänsyn till tjänstepensionen specifikt. Eftersom den ingår i den pension jag kommer att få så är den ju ändå med när jag beräknar om jag kommer att klara mig på min pension trots att jag inte kommer att arbeta till riktåldern.

Off topic: Förstår inte riktigt vad det spelar för roll om det är AI sålänge kvalitén på inläggen är bra?

On topic: jag upplever att många missar att räkna med pension/tjänstepension och att många som tar med den räknar på en för konservativ värdeutveckling.

Det samma gäller fastigheter som jag upplever att många inte tar med i kalkylen.

Så jag håller delvis med trådstartaren.

Jag orkade inte läsa hela denna glädjekalkyl men kan nämna några tveksamheter.

Examen tar man kanske vid 25. Sen ska man få ett heltidsjobb med det man är utbildad till. Sådant kan ta lite tid men säg att du får det direkt. Då är nästa steg att samla ihop till kontantinsatsen för att köpa bostad vilket torde ta åtminstone fem år så men lite tur kan man köpa sin första bostad vid 30. Inte förrän efter det kan man börja fundera på att investera på börsen men samtidigt kanske man skaffat sig en partner och börjar fundera på barn och då vill man kanske spara mer pengar för större bostad/villa. Vid 35 kanske man har sitt första barn och kanske den där villan. Då går inkomsten ned rejält iom föräldrapenning och vab, samt betydligt högre utgifter.

Tror därmed det inte är snytet ur näsan att ha 3 mille på börsen och gå fire då samtidigt som man även sparat ihop en tjänstepension som ger 25 000 efter skatt i 12 år. Man har ju liksom bara jobbat i max 15 år då en viss del av tiden har varit föräldraledighet.

En till sak som trollas bort är skatten på ISK. Det står något “25 000 efter skatt” och att man då tar ut 300 000 per år från isk. Det stämmer inte. Har man tre miljoner på isk blir det ca 2500 kr per månad bara i skatt, alltså uttag på 330 000 per år.

När man sen är pensionär på riktigt och bränt både isk och tjänstepension kan man räkna med en rätt låg pension om man bara jobbat i knappt 15 år..

För att det är meningslöst med ett forum för människor om maskiner ska prata med varandra. Dessutom finns det forumriktlinjer mot överanvändning.

Jag håller med, delvis. Fastigheter är jag mer tveksam till då man behöver någonstans att bo.

Oftast tar skribenten inte ansvar och själv tolkar eller förklarar varför det som har genererats är rätt eller håller kvalitet. Jag som läsare ska då lägga massor av tid och energi på att kolla om det som någon annan lagt noll energi på är rätt.

Jag vill inte lägga energi och tankekraft på att läsa något där skribenten lagt noll energi eller tanke bakom att skriva det. Risken är att det inte ens hänger ihop och jag bara slösar min tid.

5 gillningar

Jag tänker lite lika men jag har långt kvar till dess att jag kan ta ut någon tjänstepension.

Tjänstepensionen inkl. löneväxling är en del av blobben med kapital även om beskattning och uttagsordningen kan skilja sig en del.

Jag är ca 40. Jag har jobbat sedan jag var 24. Har arbetat mycket deltid men ändå fått ut minst vad en medelinkomsttagare fått.

Skulle jag sluta jobba nu skulle jag få 23 000 kr FÖRE skatt i pension mellan 55 och 65 års ålder. Jag kan inte ta ut allmän pension förrän jag är 66 så i ett år däremellan skulle jag inte få någon pension alls. Från 66 år skulle jag få 14 000 kr före skatt.

Det krävs inte bara att man är tjänsteman och har tjänstepension för att pensionen ska räcka om man går tidigt. Det krävs även att man antingen har låga utgifter eller en väldans bra lön som gett en hög tjänstepension.

1 gillning

Därför att de flesta av oss ser noll värde i att läsa slop som andra användare promptly fram med en LLM, det kan vi göra själva och med mer behållning. Det är tröttsamt att läsa.

Dessutom var kvalitén på trådstarten i det här fallet inte direkt ”bra”.

Folk derailar tråd med AI-klagande igen :sweat_smile:

Det är bara ett kontrollräkna här:

Slutajobbakollen

Hur mycket allmän pension har du? Med err nettoutag på 25k borde du kunna gå vid 42.

Och andra får den att spåra ur med klagande på klagande. Väldigt meta. Väldigt. :wink:

2 gillningar