FIRE - knäckt av ISK-skatten

Lite så jag tänkt så jag har kvar lånet och skall ta ut tjp och försöka “maxa” avdragen så gott det går

Låter super! Håller tummarna för dig och din resa!

1 gillning

Smart! Inget bolån här!

Klart, bra inspel! Påminner mig om att TID och FRIHET är min motivation till FIRE, egentligen inte resor och annan konsumtion :blush:

1 gillning

Alltså jag vill inte vara en party pooper … men om du nu räknat fel, har en bra lön (kan spara mycket antar jag), bara är 40 som jobbar i 8-9 år med en förväntad livslängd på kanske ytterligare 50 år … och beaktande att den sk 4% regeln bygger på att kapitalet ska lösa uppgiften i 30 år (dvs till du är 70 ish i nuläget) med 90% sannolikhet … så tycker jag du borde fortsätta att gneta på så du kan gå med åtminstone 4% regeln inkl ISK skatt.

Hellre det än att känna sig lite smått tvingad att dra in stålar varje år för att få lite guldkant.

Steg ett är väl dock att göra en ordentlig simulering mha @axr Monte Carlo tråd så du får ordentlig koll och inte baserar avgörande beslut på en 4% tumregel (för det är bara en tumregel)

Stort lycka till och grattis till en fin situation

Det kommer troligen också att införas en extra skatt efter valet för alla med ISK över 3 miljoner.

Och vem vet vad som kommer hända kommande 30-50 åren? Vi vet ju inte ens vad som händer med ISK kommande 8 åren så som politikerna vill leka :laughing:
För sådan lång FIRE så skulle jag vilja ha hängslen, livrem, livboj och en extrastor buffert. Att då börja med en felräkning som man bortser från redan första dagen, ja det känns inte helt ok … tar hellre smällen nu eller räknar kallt med att det smäller nån dag i framtiden och att man löser det då. Hur man gör kanske beror på personligheten?

1 gillning

Politikerna i vänsterblocket som med största sannolikhet tar över makten om någon månad är överens om att de riktigt rika i Sverige ska betala en högre ISK-skatt.

Du ingår i den gruppen.

Två partier menar att gränsen ska gå redan vid 300k och att det blir maxbelopp för ISK. För högre sparbelopp tillhandahålls AF-konto.

Jag skulle arbeta minst 4-5 år till för att lite marginal.

nu vet jag inte in ålder och FIRE mål-ålder, men har du räknat med att du tjänar in pension och tjänstepension om du jobbar? kanske kan hjälpa

Är det du Mikael Damberg? :sweat_smile: