FIRE på svenska (säsong 2)

Det skulle vara lugnt iaf.

Jag är lika dålig på att skriva snabba inlägg som du är på att läsa dem isf :wink:

2 gillningar

En ny kylslagen vecka gryr och börserna borta i väster är stängda. Så då kan ni ju slå ihjäl lite arbetstid genom att lyssna till en skåning som går vilse i matematiken:

Sedan står jag redo med alla era invändningar. :sweat_smile:

3 gillningar

Tack för en mycket intressant vlogg. Det är otroligt roligt att följa hur du gjort din resa och hur livet ser ut när målet är nått. Att det är möjligt att lyckas inom rimlig tid utan att ha optimerat alla delar av investerandet och livet är en viktig lärdom. Ibland känns det som många av spartipsen gör det svårt att komma igång och än mindre i mål. Det jag framför allt tar med mig från vloggen är vikten av att anpassa investeringar och liv efter sina egna förhållanden och att slutsumman som behövs är anpassade efter det..

2 gillningar

Stort tack för de orden! :smiley:

Mina, eller generellt? Men generellt så ja, spartips finns det fler av än möjligheter att följa dessa tror jag. Lite som antalet index i förhållande till aktier man kan köpa.

Superfint om det känns givande. Ibland känner jag mig som en papegoja som tjatar om hur individuellt allting är, men förhoppningsvis når jag fram till en del av lyssnarna med det.

1 gillning

Har inte lyssnat eller kollat än. Men din skånska är troligen ickeförståelig och du räknar antagligen som en kratta :grin:

3 gillningar

Beror på vilka tips det handlar om och vart man befinner sig själv. Om du har noll kr att investera så är det inte samma tips man ska följa som när man har 4000:- per månad att investera.

Om du har specifika frågor kring din egen situation får du gärna utveckla lite så kanske någon kan komma med bra tips för just dig

Detta är superviktigt att man förstår! Man kan inte ta någon annans siffror och använda som recept.

Hej,
Du pratar i senaste avsnittet om en fråga i linje med “hur är det möljigt att spara ihop så mycket?”
Där du svarar med att du sparat konsekvent utan livstilsinflation kopplat löneökningar och lyckosamma placeringar. En sak som jag tycker kan vara bra att belysa, kanske du gjort tidigare men tåls kanske att repetera. Är att man spar inte ihop, t.ex 5 mijoner om det är målet. Då sparar man kanske 3 miljoner, resten är avkastning. Jag blev själv förvånad när jag kollade upp vad jag faktiskt satt in under åren kontra faktiskt värde. Tror det kan vara en pedagogisk poäng att trycka lite på det, för att underlätta förståelsen och kanske få någon som tycker det känns hopplöst att bita ihop och köra. Samt att den största delen av avkastningen kommer under den senare delen av resan.

2 gillningar

Bra input kring att det kan bli ännu tydligare. Jag klippte bort en längre utläggning med exempel, men det blev så pratigt och inte i linje med vad jag ville förmedla till han som frågade. Men det är ju det fina med uppföljning på förra avsnittet, jag får alltid chans att fylla på med mer. :smiley:

Det var generellt jag menade. Även om många tips i sig är bra så är de inte alltid möjliga att applicera. Byta bank för bättre lånevillkor är ett sånt. Är man två som står på lånet så måste båda ha fast jobb som man haft längre än 6 månader om inte ena partnern har tillräckligt hög inkomst. Att se över olika avtal typ mobil, el etc kan vara bra när man ska komma igång och få ihop till en buffert men nyttan är rätt liten om man har goda marginaler. Har man småbarn är de oftast inte läge att skaffa ett extrajobb mm.

2 gillningar

Tänkte på att en del av de spartips som förekommer både här på forumet och rikatillsammans kanalen inte allt är så användbara beroende på situation. Här under ett par år hjälpt en nära vän att få ordning på sin ekonomi. I hans fall så var det att börja spara i storbankens dåliga fond som fick igång ett sparande över huvudtaget. Sedan dess har han lycktas spara till en bufert på sparkont med, och nu även ett målspar när ekonomin nu är betydligt bättre. Men visst hade det ekonomiskt varit mer rätt att öppna ett konto på Lysa.

2 gillningar

Mycket kloka ord. Här på RT är vi så vana vid millimeteroptimering i kalkylarket och så ser det inte ut i Svenssons stökiga skrivbordslådor där gamla räkningar och inloggningsdosor till banker man glömt att man har konto i trängs med torra suddgummin och en trisslott med en vinst på 100 kronor som man borde ha löst in…

5 gillningar

Och jag kan inte låta bli att med kärlek småle när FIRE 1 minut in i varje avsnitt beskrivs som ”financial independence, retire öööly” :sweat_smile:

2 gillningar

Jag blir lite nyfiken på hur ni uttalar early, med tanke på att de flesta norr om Markaryd inte kan säga R som folk. :joy:

3 gillningar

R går dåligt med Blekingebakgrund också..

https://www.youtube.com/watch?v=6BkxJssq3L0

Ja, de kör ju med W istället. Mina kids är halvblekingar, så det känns igen. :rofl:

Men ärligt, uttalar någon “early” med rullande dalmåls-R? Jag är genuint nyfiken för jag brukar anses tala bra engelska.

Jag vet egentligen inte om [ööly] nödvändigtvis är ett speciellt dåligt uttal av early och jag skulle nästan uttala det likadant (på göteborgska, dock), men konstaterar att det är ett ord som inte döljer en skånsk dialekt något vidare :sweat_smile:

1 gillning

Godmorgon, idag funderar jag vidare kring det som sagts efter tåg- och flygavsnittet och ger mig på några tankar kring fasträntekonton och räntefonder.

Det blir fler hårda siffror och en och annan tankeutmaning för de som ska optimera ända ut i marginalen. :smiley:

4 gillningar

…fortsättning på kapade tråden: tänkte 5 ”arketyper” av olika FIRE illustrerade med olika människor. Exempel: Anna-Karin 48 är ute efter Fat FIRE och har nu 3 miljoner. Sparkvot 20% men vill gå FIRE inom 5 år…är hon redo? Vad ska hon tänka på?

2 gillningar

Intressant idé som jag lekt lite med i tanken (och med lego :joy: ) så jag ska låta det marinera lite och se om det kan bli något vettigt av det. :smiley: :+1:

2 gillningar

Kanske borde ge exempel i kronor?

Svårt att veta hur mycket 20% är och vad det bidrar med till hennes totala portfölj. Samt så vet vi inget om årliga utgifterna.

Sen påverkar tjp/pension.

Sorry :speak_no_evil_monkey:

2 gillningar